Stomljud i betong, hur jävligt är det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Saim

Stomljud i betong, hur jävligt är det?

Inläggav Saim » 2008-05-18 18:16

Hej!
Vi är på gång att välja vilket hur vi ska köpa (bygga), och väljer mellan ett lite mindre 2 vånings friliggande, och ett lite större s.k. liederhus, dvs där ovanvåningen sitter ihopa med grannen, men på undervåningen är det det carport mellan husen.
Informationen vi fått är att det är solida betongväggar mellan husen, och enligt plan-ritningarna ser det ut som det är ca 20cm tjockt, vilket även stämmer överens med infon vi fått att husen ska vara byggda med ljudklass B.
I det större husen finns bättre möjlighet till t.ex. dedikerat biorum, men jag är lite orolig för att det ska vara lyhört, och att man inte ska kunna använda ens ett rum som inte ligger intill grannen som biorum iom att ljudet färdas i betongen genom tak/golv och parallella väggar.
På undervåningen där vardagsrummet ligger är alltså carport mellan husen, men det är ju trots allt betong där ljudet kanske transporteras till t.ex. grannarnas rum som ligger ovanför på diagonalen genom betongen.

Vad tror ni? Är jag orolig i onödan, eller tror ni att det blir grannfejd när man spelar musik på realistisk volym? :)

/Simon

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-18 18:28

Grannfejd!

/Peter

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-05-18 18:40

Friliggande känns säkrast ur både ljud- och brandsynpunkt.

(Etymologisk utvikning: Ett (vagns)lider är på sätt och vis föregångaren till det som idag ofta benämns carport.)
...perspektiv...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-05-18 20:48

Med tanke på att det går och störa grannen även fast det är ca 7 m till grannen (källare till källare) och det är gräsmatta mellan så rekomenderar jag inte annat än friliggande :oops: :)

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2008-05-18 20:55

Callisto: Haha, jo, fast det får väl ändå räknas som extremfall :)

Jag hittade en artikel om det jag söker, men den är såklart lite vinklad eftersom det är betongtillverkare som har artikeln:
http://www.heidelbergcement.com/NR/rdon ... %C3%B6.pdf

Det jag är orolig för är flanktransmissionen eftersom vi förmodligen inte kommer att ha bion vägg-i-vägg med grannen, utan där kommer att vara ett av våra rum imellan.
För att undvika flanktransmissionen måste bion totalt vara ett rum i rummet, vilket blir lite väl osmidigt och skrymmande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-18 20:58

Piotr skrev:Grannfejd!

/Peter

Instämmer, speciellt med biorum då man vill titta på film efter kl 22:00 med hela biofilmsljudet inkopplat.
PS

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-05-18 21:06

Jag bor i ett hus som delvis är byggt av betong och kan intyga att betong transporterar ljud på ett utmärkt sätt. Välj absolut friliggande och med så stort avstånd till grannarna som möjligt. Glöm heller inte att även grannarna kan vara ljud- och bildintresserade!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-19 06:43

en kompis hade ett par cervin wega al1000 i deras källare. när det spelades högt hördes det i huset på andra sidan gatan då ljudet tydligen följde med avloppsrör eller nåt liknande.
fast det är klart då spelade vi så byxbenen fladdrade också (med fingrarna i öronen..) 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Defiant

Inläggav Defiant » 2008-05-19 16:41

Det blir garanterat grannfejd om inte grannarna är döva. Låga frekvenser går rätt igenom och förstoras av betongen.
Tillverkar ett gäng möbler med ljud och fler är på kommande. www.defiant.ax

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-19 17:00

Kolla om du måste ha gemensam betongplatta med grannarna eller om carporten kan göras fristående.
Sen kan du ju undvika spikes under högtalarna.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2008-05-20 15:44

Jahapp, får väl rapportera att det blev det "lilla" (139m2) friliggande som vi slog till på.
Nu ska man bara vänta 1,5 år på att det blir färdig-byggt också :o .
Nåja, blir väl lagom att uppgradera de idag relativt nya prylarna lagom efter inflyttning då :).

/Simon

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-05-21 22:11

aj, försent, strålningsdämpande skikt någon?

det går (ofta) faktiskt att skydda betongen från att bli matad med lågfrekvent muller liksom resten av frekvenserna med lite gips på lagom avstånd (plus minull).

fråga en akustikkonsult next time

Återgå till Generellt om hifi