trasiga cd-fodral på nya skivor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

trasiga cd-fodral på nya skivor

Inläggav celef » 2008-05-20 16:21

det händer allt oftare att dom små klämmorna som håller cd-skivan i cd-fodralet är trasiga, är det plasten som har blivit sämre, sprödare, eller är det packmaskinen som har blivit hårdhäntare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-20 16:47

Det är kunderna som börjar bli alltmer frustrerade över dålig mastring och höga priser, "179 spänn för den här skiten!?! F U *slam* tillbaks i skivhyllan.

Snart exploderar det i öppet gatuvåld :D

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-05-20 17:15

celef skrev:
det händer allt oftare att dom små klämmorna som håller cd-skivan i cd-fodralet är trasiga, är det plasten som har blivit sämre, sprödare, eller är det packmaskinen som har blivit hårdhäntare?

Upplever det likadant. Kanske är det så att de tillverkar massor. De som ligger längst kanske har legat ett tag innan man använder dem.
Plast är ändå plast, och efter ett tag brukar plasten bli spröd. Då spricker de enklare. Vet ej om det är så, men i alla fall en teori, eller kanske mera en gissning. :?

En del bolag har ju börjat med "rundade" hörn på skivfodral, alltså dem som sacd brukar ha. De kanske är fräschare, tydligen så kommer det mer och mer av dessa "rundade" skivfodral, även för vanliga cd.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-20 18:24

CD fodralet är nog det sämsta som man kommit på. Helt värdelöst där piggar går av för inget alls och det blir väldigt lätt sprickor i omslaget.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-20 19:26

subjektivisten skrev:CD fodralet är nog det sämsta som man kommit på. Helt värdelöst där piggar går av för inget alls och det blir väldigt lätt sprickor i omslaget.

Frågan är om det är medvetet. Är det ens möjligt att uppfinna nåt med sämre andrahandsvärde än ett jewelcase?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-05-21 08:20

Han som uppfann juvelasken skulle jag vilja ha ett enskilt samtal med :evil:

höga priser, "179 spänn för den här skiten!?! F U *slam* tillbaks i skivhyllan.

Jag tycker inte alls att det är dyrt. När jag började köpa skivor 1973 kostade en LP 33:-, en liter bensin kring en krona, en ny Volvo 144 DL drygt 25000:-.

Skivpriset har stigit 5,42 ggr. Bilen och bensinen har stigit betydligt mer!

JohanR

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-05-21 10:17

"Frågan är om det är medvetet. Är det ens möjligt att uppfinna nåt med sämre andrahandsvärde än ett jewelcase?"

Å andra sidan är jewelcasen lätt och billig att byta ut och sedan det hela ut som nytt igen.

Men, som sagt, konstruktionen kunde varit lite mera tålig. -Men här har man snålat.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-21 11:43

phloam skrev:
subjektivisten skrev:CD fodralet är nog det sämsta som man kommit på. Helt värdelöst där piggar går av för inget alls och det blir väldigt lätt sprickor i omslaget.

Frågan är om det är medvetet. Är det ens möjligt att uppfinna nåt med sämre andrahandsvärde än ett jewelcase?

en beg mp-3:a kanske :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-21 13:16

Britt-Gunnar skrev:en beg mp-3:a kanske :wink:

:D

Hmm, man kanske kan fulkoda om dem och få lite patinering, höja antikvärdet typ :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-21 13:31

RJohan skrev:Han som uppfann juvelasken skulle jag vilja ha ett enskilt samtal med :evil:

Jag tycker inte alls att det är dyrt. När jag började köpa skivor 1973 kostade en LP 33:-, en liter bensin kring en krona, en ny Volvo 144 DL drygt 25000:-.

JohanR

Men dynamiken på ett genomsnittsfonogram har sjunkit mer än 5,42 ggr. Uppskattningsvis ca 15 dB, dvs ungefär 30 ggr. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-05-21 15:04

RogerJoensson skrev:"Frågan är om det är medvetet. Är det ens möjligt att uppfinna nåt med sämre andrahandsvärde än ett jewelcase?"

Å andra sidan är jewelcasen lätt och billig att byta ut och sedan det hela ut som nytt igen.

Men, som sagt, konstruktionen kunde varit lite mera tålig. -Men här har man snålat.
Jag använder CD-fodralet två gånger, först öppnar jag för att ta ut skivan, sedan rippar jag CD:n och öppnar fodralet igen för att lägga tillbaks skivan... Högre kvalitet än så behöver det inte vara!

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-05-21 15:30

rqu skrev:
RogerJoensson skrev:"Frågan är om det är medvetet. Är det ens möjligt att uppfinna nåt med sämre andrahandsvärde än ett jewelcase?"

Jag använder CD-fodralet två gånger, först öppnar jag för att ta ut skivan, sedan rippar jag CD:n och öppnar fodralet igen för att lägga tillbaks skivan... Högre kvalitet än så behöver det inte vara!

Du kan stoppa skivorna til mig i ett vadderat kuvert när du är klar med dem så slipper du ödsa hyllmetrar till dem...

PS Det verkar som att de där billiga plastkontakterna på LAN-kablar är designade för att hålla två gånger, någon sorts design från pre laptophistorisk tid (nej jag har inte wlan på jobbet). Hår konkurrens med Cd-fodral om kass kvalitet.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-05-21 15:59

pingvinen skrev:PS Det verkar som att de där billiga plastkontakterna på LAN-kablar är designade för att hålla två gånger, någon sorts design från pre laptophistorisk tid (nej jag har inte wlan på jobbet). Hår konkurrens med Cd-fodral om kass kvalitet.
Jag håller med angående LAN-kablaget, min mail och webserver dog igår efter att min sambo gått in med ett papper i arbetsrummet hemma...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-05-21 16:18

Iofs ser jag hellre att kabelkontakten pajar än att uttaget eller apparaten det sitter i gör det.

SACD-fodral är dock trevliga, förutom bättre hållbarhet också genom att de har text på fler av de smala sidorna.

Jag undrar om inte klar plast är sprödare än grå och matt dito.
...perspektiv...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-05-21 16:54

En riktigt bra cd-ask hade kunnat bestå av ytterask i kraftig klar plast med rejäla hörn som SACD och innerask i svart mjukplast à la DVD. Annars tycker jag att juvelasken är oförtjänt utskälld. Den är billig, utbytbar (i delar, dessutom), tillåter olika format på häftet och går att ställa i en hylla utan att den ramlar omkull.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-21 21:42

Almen skrev:
RJohan skrev:Han som uppfann juvelasken skulle jag vilja ha ett enskilt samtal med :evil:

JohanR

Men dynamiken på ett genomsnittsfonogram har sjunkit mer än 5,42 ggr. Uppskattningsvis ca 15 dB, dvs ungefär 30 ggr. :)

Ah, så i själva verket är det priset som är komprimerat... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-21 22:44

Fick Fyra skivor från Amazon idag. I två av fallen var plupparna som håller fast skivan inuti asken trasiga. :(
I båda fallen var det fodral med genomskinlig mitt. De två andra var av den äldre typen med gråsvart plast i mitten, de hade hållit....
Tone Distribution

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-05-21 23:15

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 20:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-22 09:28

Jag är lite tvehågsen inför sådana där pappemballage. Det är snyggt och trevligt men när det slits kan man inte byta ut det. Å andra sidan var problemet det samma med LP-fodral; när limmet torkade ramlade pappen isär.
Jag har ett CD-fodral till en Japanpressad CD, utförd som ett gammalt hederligt LP-fodral med innerkonvolut och allt. Problemet är att den är 5mm bredare/högre än vanliga CD-fodral och får inte plats i hyllan. :x
Annars hade jag gärna sett en annan och plattare förpackning.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-22 09:39

Det är påfallande vanligt att piggarna i mitten ramlat bort i mer eller mindre antal redan när skivan är ny. Och som någon redan skrivit här: Mycket vanligare på genomskinliga innerdelar av asken.

Pappaskarna är bättre. Dom slits i och för sig, men är man väldigt känslig för det kan man ju rippa skivan och köpa en nya ask till den och låsa in orginalet i ett skåp eller nåt. Själv ser jag slitaget som en del av livets gång och bra skivor blir mer slitna. Så är det, saker kommer och går genom historien och inget vara för evigt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-22 10:51

soundbrigade skrev:Å andra sidan var problemet det samma med LP-fodral; när limmet torkade ramlade pappen isär.

Då använder man lämpligen Rx-lim och limmar ihop dem igen och har det spruckit alldeles åt h-e så får man limma pappersvalsar sen håller de i 40 år till. :D

Återgå till Generellt om hifi