Squeezebox Duet vs Lavry da10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Squeezebox Duet vs Lavry da10

Inläggav sprudel » 2008-05-19 15:53

Dags för en ny tråd för mina utvärderingar av SB då den förra handlade mer om SB vs Linn.
Har nu provkört Lavry på olika sätt. Förutsättningarna är följande:
Mitt rum, som jag hoppas kunna delge bilder ifrån snart, högtalare InoAudio piP, integrerad förstärkare Micromega Tempo 2, hemgjorda kablar RG 62 och EKK, Neutrik kontakter, samt SB Duet, allt förlustfritt lagrat via FLAC full volym på SB.
SB resp. Lavry( optiskt mellan SB och Lavry) analogt till förstärkaren:
Små, mycket små skillnader till Lavrys favör, snabbare anslag, bättre rumsdimension, lite vackrare. Förvånansvärt små skillnader, hade väntat mig mer. Provade olika volymer med Lavry svagare och starkare än SB, men skillnaderna kvarstår oavsett volym.

Fick också låna ett slutsteg Arcam P90 som drevs av Lavry som förförstärkare, då jag inte kan driva min egen som sep slutsteg.
Nu händer det saker. Ljudbilden blir enorm, i alla dimensioner, verkligen imponerande, basen blir blir kraftfullare, djupare. Det hela leder till att vissa inspelningar ger rumsproblem med stående vågor, sannolikt 75-80Hz. Provar olika placeringar av mig sjäv för att hitta neutrala platser och där hör jag en ljuvlig bas. Kör andra skivor och det är rena knarket, jag har aldrig hört något så bra, någonsin. Kristina från Duvemåla som är en grym inspelning blir för mig vad opium är för någon annan. Pros & Cons of Hitch-hiking med Roger Waters är sanslös. Stones stripped falerar ibland pga rumsproblem, likaså Roger Waters live In the Flesh, Opus 3 blir fantastiskt/ hänförande.
Testade också att låta SB agera försteg till Arcam men det blev inte bra alls. Huruvida det är försteget i Micromegan som inte håller måttet, eller slutsteget i densamma vet jag inte. Kan vara att Arcamen är lite extra basig men det vet jag inte, jag känner inte till den efterson den är någon annans blott lånad :wink:.

En länk mindre i kedjan gjorde i alla fall väsentlig skillnad.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-19 16:59

Intressant !
Provade du att nivåmatcha genom att mäta på högtalarterminalerna, så att exakt samma volym kan erhållas från båda signalkällorna ?

Har du provat att jämföra blint ( med en kompis ) ?

H. Richard.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-05-19 18:17

Blint? I det här fallet hade tom morsan som är nästan döv kunnat höra skillnaden om så med hörselskydd. Lavryn med separat slusteg lär extremt bra.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 18:25

Vi gjorde ett liknande test för ett tag sen. Jämförde Lavryn med SB3 och Benchmark DAC-1, körde öppet och blint.
Största finding var hur oerhört viktigt det är med nivåmatchning. Det diffade bara någon dB, och det var alltid den som spelade högst som lät bäst. När vi väl justerat ner dem till närapå exakt samma nivå - kommer inte ihåg nivåerna - var det ingen av oss som kunde plocka vilken som var vilken blint. Vi gjorde hursomhelst en liten gallup om vilken som uppfattades som mest välklingande rent subjektivt - fortfarande blint - och då var det Lavryn som fick bäst score. SB3 och DAC-1 var det inte någon som hörde skillnad på öht.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-20 05:56

Intressant.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-05-20 08:23

Har tagit del av ert test här på forumet, eller var det ett annat forum, och noterat er egen förvåning över resultatet. För att undvika nivåbetydelsen har jag/vi spelat med både högre och lägre nivåer på Lavryn jfrt med SB för att se nivåernas betydelse. Nivån spelade i det här fallet(Lavry som försteg) ingen som helst roll. När vi körde SB/Lavry till den integrerade förstärkaren och skillnaderna var mycket mindre tog kompisen det direkt i alla fall. Karaktärerna som man lyssnar efter gör sig hörda i alla fall. Man måste veta vad man lyssnar efter och skärpa sina sinnen. Spelar man något instrument, eller sjunger, tränar man per automatik sitt öra på vissa aspekter, det underlättar. Nu är Lavryn åter till agenturen men jag kan tänka mig att bjuda in några generösa lyssnare(som bjudit mig på fina lyssningar) för en test till hösten. Jag lyssnar varje dag i vardagen, nämligen med ett litet projekt avseende fågelsång och dessa varelser går inte att arrangera i ett blindtest. Koncentration, fokus och specifika karaktärer avgör. Upplever man skillnaderna som så små mellan apparater att det behövs blindtestas för att särskiljas så kan det ju kvitta vilket. DÅ finns det andra faktorer som avgör mycket mer hur bra du uppfattar din anläggning. Köp en bättre inspelning och njut av den.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-05-23 10:53

Angående ert test Karl XII, lät ni dacarna agera försteg, eller hade ni ett separat försteg? Det var först när Lavry drev slutsteget direkt som lyftet kom.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-23 11:30

sprudel skrev:Angående ert test Karl XII, lät ni dacarna agera försteg, eller hade ni ett separat försteg? Det var först när Lavry drev slutsteget direkt som lyftet kom.

Nej, vi hade ett försteg emellan. Ett Arcam AV8.

Återgå till Generellt om hifi