Hemmabioreceiver

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Hemmabioreceiver

Inläggav Nefilim » 2008-05-27 19:28

Jag har en sådan, som tydligen allt flera skaffar, men jag har problem med den. Jag orkar inte läsa den bibeltjocka manualen, och har dessutom inte användning för alla möjliga funktioner. Jag har bara en 2.1 setup. Men jag är mycket nöjd med ljudet i min Marantz SR 8001 iaf..

Alldeles nyligen möblerade jag om i rummet, och mina apparater stängdes ju då av. Jag kopplade upp som det var tidigare, men det enda jag får att låta nu är radion -vilket inte är fy skam - men när jag ska spela musik via Squeezeboxen eller musik via DVD-spelaren så får jag inte ut något ljud öht...

Orkar just nu inte att läsa i bruksen för att få till det..

Nej tacka vet jag analoga 2-kanalsuppsättningar som alltid funkar utan en massa inställningar..

Är det fler än jag som har samma åsikt? (Sedan kan man ju undra varför jag ska ha en 7.1 stärkare till 2-kanal... :? )

Jo för att min plan är att skaffa ett kompetent slutsteg, eller monoblock och använda reeivern som försteg då, och naturligtvis finns det planer på ett multikanalssystem till hembio framöver, men jag är något orolig för den snabba utvecklingen på dessa maskiner, för det är ju tydligen så att det som är inne i dag är helt hopplöst ute i morgon... Vad blir det då för andrahandsvärde på dessa multikanalsstärkare?? Nada?

Jo för min del handlar det om att jag får flera digitala in -och utgångar som jag är mycket förtjust över, och dessa är dessutom av mycket hög kvalitét, ljudmässigt alltså, + en massa andra funktioner och framförallt att jag har minskat på antalet apparater..

Det finns ju 1 miljon in -och utgångar på en sådan apparat, (överdrivet) men du förstår vad jag menar.

Visserligen är det en ny dag i morgon då jag förhoppningsvis är tillräckligt inspirerad att försöka få till det igen...

Hur är det med dig och ovan beskrivna då?

Bild
Jag vill att det ska vara "plug and play".
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-05-27 20:49

Naturligtvis har du inte användning för alla funktioner, men sannolikt för en viss kombination som knappast alla andra efterfrågar. Sammanlagd blir den totala mängden funktioner stor.

Det sägs för övrigt att orsaken till att medelålders och äldre personer inte lär sig hemelektronik (eller i största allmänhet) är att de inte tar sig tid att läsa in sig och experimentera, som de gjorde när de var unga. Lättja, helt enkelt, så länge vi inte talar om gamla pensionärer med faktiskt minskande kognitiv förmåga.

Douglas Adams skrev följande:
1) everything that's already in the world when you're born is just normal;

2) anything that gets invented between then and before you turn thirty is incredibly exciting and creative and with any luck you can make a career out of it;

3) anything that gets invented after you're thirty is against the natural order of things and the beginning of the end of civilisation as we know it until it's been around for about ten years when it gradually turns out to be alright really.

http://www.douglasadams.com/dna/19990901-00-a.html

Det är alltså bara att bita ihop och läsa in sig. Funktioner och instruktioner som är buggiga eller motsägelsefulla är däremot alltid ett problem.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-05-27 20:59

Nu kommer jag direkt med en OT post... Jag kör också receiver till 2-kanal mest för att det är prisvärt och "bra nog".
Tycker det låter ok/bra men jag känner att jag underskattade hur mycket jag uppskattar en skönt handahavande med gedigna rattar och reglage. Jag kommer byta tillbaka till någon form av enkel 2-kanalssetup vad det lider.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-05-28 08:04

Douglas Adams citat är klockrent.
För visst har jag suttit där och testat inspelningar på kassettband med dolby hit och dit, metallband och crome för att se om det blev någon skillnad.

Men problemet idag är ju lite större än vad det var igår. (eller börjar jag bara bli gammal... neee)
Jag köpte mitt kassettdäck av en duktig radiohandlare som kunde ge tips och råd.
Nu köper folk sina dvd på mega-multibutiken, där dom är mer intresserade av att sälja en försäkring på den än förklara hur den fungerar.

Jo... jag har också ramlat ner i 5.1 träsket. Men jag har kravlat upp igen.
Men bara för att befinna mig i den digitala världen, där jag måste ha en dator igång för att kunna lyssna på musik... märkligt.

Vägen till välljud är inte rak, den är krokig, och snedsprång är både vanliga och ok, så länge man hittar tillbaka till den smala vägen igen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-28 08:47

Lider med dig Dunderklumpen....

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-28 09:01

Kaffekoppen skrev:Lider med dig Dunderklumpen....

Tackar för empatin.. Jo det är verkligen ett stort lidande... :)

I-landsproblem? Ja.

Är ledig i dag och nu spelar den musik igen. Tidigare hade jag den kopplat biampat, eftersom jag fått för mig att jag måste det för att hålla de dubbla 10-tummarna i shack, men nu är det singelampat och till min förvåning är det absolut inga probkem med kontrollen. Dessutom tycker jag att det överlag låter bättre singelwire.. Hmm..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-28 09:50

Dunderklumpen skrev:Dessutom tycker jag att det överlag låter bättre singelwire.. Hmm..

Har du läst denna artikel om biwire som iö skrivit:
http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-28 09:54

paa skrev:
Dunderklumpen skrev:Dessutom tycker jag att det överlag låter bättre singelwire.. Hmm..

Har du läst denna artikel om biwire som iö skrivit:
http://www.sonicdesign.se/biwire.html

Jo jag har läst den för en tid sedan. Stämmer, men många upplever ju den s.k placeboeffekten, vilket även jag drabbats av ibland.

Det finns ju många högtalartillverkare som vägrar bygga sina talare för möjligheter till biwire/biamp.

Ino, Dynaudio, Thiel, Response m.fl..

Återgå till Generellt om hifi