Hur tvättar man vinyler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Hur tvättar man vinyler?

Inläggav Julle_Jansson » 2004-09-09 13:46

....utan att förstöra dem? Vet någon förresten om det går att platta ut skivor som blivit bukliga?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Hur tvättar man vinyler?

Inläggav DQ-20 » 2004-09-09 15:05

Julle_Jansson skrev:....utan att förstöra dem? Vet någon förresten om det går att platta ut skivor som blivit bukliga?

www.svalander.se börja bli stor på vinylpryttlar. Vinylplattor som blivit buckliga pressar man med fördel ut med en vinylpress. :)

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 18:01

Ren alkohol är alldeles utmärkt att tvätta vinylskivor med, men då bör man göra det i en skivtvätt med vacuumsug. Hur skivorna blir om man bara låter alkoholresterna dunsta vet jag inte.

Riktigt dåliga, kladdiga skivor har jag faktiskt med fördel tvättat med ljummet vatten och ytterst liten mängd tvållösning för att ta bort ytspänningen. Å så sköljer man noga i rinnande vatten och låter dom torka stående i ett diskställ efter att först ha torkat så noga det går med någon trasa som inte luddar.

Att få skivor plana är inte det lättaste, men det lär finnas någon skivpress som fixar det. En tanke slog mig, några timmar i en byxpress på närmaste hotell? :-D

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-09 18:07

Använd inte aceton... om du inte vill bli av med spåren... det vet jag en som gjorde... iofs i det fallet förstörde han inte skivan utan snarare förbättrade den när "musiken" försvann... :twisted:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-09 18:12

Om man inte har lust att betala 10-16K för en skivtvätt + lite förbrukningsmaterial så kan man göra som jag gör. Jag brukar diska smutsiga skivor med ljumet vatten och lite Yes diskmedel och det fungerar utmärkt. Nä jag spelar över en vinylskiva till något digitalt medium brukar jag spraya på destilerat vatten som då ska fungera som ett smörjmedel. Det här tycker i.a.f. jag fungerar utmärkt. När man sedan torkar av en skiva så bör man använda dukar av bomull. Se också till att blåsa bort vattnet + alkoholen från pickupen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-09 18:22

Jag har kört med någon droppe diskmedel och vanligt vatten och torkat med en mjuk trasa i spårens längdriktning. Sedan torkat av med en torr trasa (som förhoppningsvis inte luddat av sig) och sist lufttorkat. Det har blivit bättre men aldrig riktigt bra. Titta med en lupp och leta dammpartiklar och jämför. Risken finns att man bakar fast det lösa dammet.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-09 18:35

Nä just det...det blir bättre men inte alltid helt bra. Däremot brukar det bli bra när jag sprayar skivan med destillerat vatten när man spelar över skivan. Om det då ändå knäpper eller skrapar är skivan skadad och då hjälper inte änns en skivtvätt för 17000 spänn.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-10 07:35

Själv använder jag 30% isopropanol, rent vatten (MilliQ), och några droppar PhotoFlo (Kodak). Sen dammsuger jag bort vätskan med en dammsugare och ett hemmagjort munstycke. Görs naturligtvis på egen risk. 8O 8) :D

Annars verkar ju Loricraft vara den optimala skivtvätten. Dyr javisst (18000), men verkar att döma av användarna vara överlägsen ex VPI-tvättar. Det är möjligt att jag kanske skaffar en sådan så småningom när jag ska börja arkivera min vinyl på CD-R.

T

Återgå till Generellt om hifi