kolla det mesta av svensk populärmusik som getts ut efter millennieskiftet.
Ett riktigt skräckexempel är Orups senaste, minns inte titeln, den finns inte i huset längre.
Edit: stavfel
Moderator: Redaktörer
celef skrev:
jag menar att inga plattor låter som i exemplet ovan, jag har då inte hört något som ens har varit i närheten,
Bill50x skrev:celef skrev:.... jag tycker att attityden på detta forum angående ljud på skiva är väl puristisk, där enbart en naken och ofärgad ton har existensberättigande, där är jag av annan åsikt
Min åsikt är inte i linje med vad du säger. Jag älskar distade gitarrer, ös så det skriker om det och ljudet får gärna vara "smutsigt". Men det ska vara skapat så, med musikaliska intentioner. Ett söndermastrat och komprimerat fonogram låter bara som det gör för att man ska låta lika högt som andra. Det har inget med artistiska värderingar att göra, det har mycket sällan med vilket sound gruppen/artisten önskar.
Lyssna till exempel på PJ Harveys tidiga skivor (i tidiga pressningar) så förstår du vad jag menar.
Hennes musik har inget med "naken och ofärgad ton" att göra, ibland är det nästan så hon får Neil Young att låta söndagsskola...
/ B
Magnuz skrev:Men du kan prova Springsteens senaste, den låter verkligen inte roligt. Det sura är att musiken är riktigt bra för första gången på länge.
JTarnstrom skrev:VADTJAFSARNIOM?LYSSNAPÅMUSIKENISTÄLLET!VILLNIHADYNAMIKKAN
NISKÖTADETMEDVOLYMRATTEN.DETÄRVÄLBARABRAATTALLINFORMATION
IMUSIKENGÅRFRAMSÅSTARKTSOMMÖJLIGTELLER?TÄRNSTRÖM
IngOehman skrev:JTarnstrom skrev:VADTJAFSARNIOM?LYSSNAPÅMUSIKENISTÄLLET!VILLNIHADYNAMIKKAN
![]()
![]()
![]()
Bäst hittills.
Faktiskt en himla bra idé att liksom demonstrera problemet, istället för att bara
beskriva det!
Fast när det gäller texten (som tycks vara en parodi på hur de som förstör
musiken skulle kunna argumentera) så undrar jag ju liksom om det verkligen
är sant att kompressionsmarodörarna argumenterar något i stil med att man
kan fixa dynamiken med hjälp av volymkontrollen?
Hur gör man då? Ändrar volymen medan låten pågår, eller?
-Nu ska're det nog va' starkare, så i den hära passasjen så drar ja' upp sirrru...
Vh, iö
IngOehman skrev:IngOehman skrev:JTarnstrom skrev:VADTJAFSARNIOM?LYSSNAPÅMUSIKENISTÄLLET!VILLNIHADYNAMIKKAN
![]()
![]()
![]()
Bäst hittills.
Faktiskt en himla bra idé att liksom demonstrera problemet, istället för att bara
beskriva det!
Fast när det gäller texten (som tycks vara en parodi på hur de som förstör
musiken skulle kunna argumentera) så undrar jag ju liksom om det verkligen
-Nu ska're det nog va' starkare, så i den hära passasjen så drar ja' upp sirrru...
Vh, iö
IngOehman skrev:JTarnstrom skrev:VADTJAFSARNIOM?LYSSNAPÅMUSIKENISTÄLLET!VILLNIHADYNAMIKKAN
undrar jag ju liksom om det verkligen
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster