Ang, Får det låta hur som helst

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MikaelEriksson

Ang, Får det låta hur som helst

Inläggav MikaelEriksson » 2008-05-26 16:23

Jag anser nu att tråden är avslutad, efter 11 svar. Min bedömning av svaren jag fått i tråden är att de flesta håller med mig. Jag har fått en del synpunkter som jag inte ens tänkt på själv. Men det är ju det som är så bra med ett sådant här forum. Doch har jag väl kanske inte fått något riktigt bra svar på grundfrågan, nämligen om dagens förstäkare överlag är så bra att man kan strunta i i fas och impedansfrågan. Det svar Svante gav svarar bara på en del av grundfrågan. Att impedansen stiger har ingen avgörande betydelse som impedans betraktat, detta vet jag också. Men problemet är att den tar vanligtvis med sig även fasläget, som i och med detta också blir sämre. Hur ser du på detta Svante? Jag vill gärna konstruera mina talare efter dagens rådande förstärkarteknik. Där jag anser att utgångspunkten måste vara att de flesta i dag har någon form av hemmabioförstärkare, hur dessa är beskaffade vet jag tyvär inte så mycket om. Men det troliga är väl att ju fler högtalare man hänger på en sådan, ju nogrannare borde det ju vara med att högtalaren i sig har bra värden. Det vore trevligt om någon riktig förstärkarexpert ville utala sig i frågan.

Mike

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-05-28 12:34

Det här blev lite fel va? Vilken tråd skulle inlägget höra hemma i?

MikaelEriksson

Inläggav MikaelEriksson » 2008-06-04 21:28

zvenzzon skrev:Det här blev lite fel va? Vilken tråd skulle inlägget höra hemma i?

Ursäkta jag har inte lärt mig forumet riktigt än. Men den hör hemma i: FÅR DET SE UT HUR SOM HELST

Återgå till Generellt om hifi