NAD vs Krell: Lika bra CD-drive för 4000:- vs 130 000:-?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-09-09 21:24

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 21:26

Bill50x skrev:1) Varför gör inte "alla" bra förstärkare om det nu är så enkelt?

- A* kan, A* kan, ja ja!
Okej, därför att (än så länge) behövs transformator, kylflänsar samt kondensatorer som
enbart dem, efter alla påslag (företag, moms & Co), blir till en såpass anselig summa
att detta pris endast tilltalar ett fåtal vilket per automatik gör massproduktion omöjlig o
därav blir priset mångdubbelt högre o då så kan man lika gärna fläska på med designen o
så bidde det än dyrare! (än vad det hade kunnat blifva) Nu, digitala förstärkare, med dess
mkt lägre krav angående: transformatorer kylflänsar & kondensatorer, komma kanske ge
tilfället o för första gången kunna massproducera audiofila förstärkare, hoppas i.A*.f. :P!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-09 22:47

Bill50x skrev:1) Varför gör inte "alla" bra förstärkare om det nu är så enkelt?
2) Finns det någon anledning att försöka utveckla förstärkare? Det bästa verkar redan gjort och "alla" vet ju hur man gör det bästa steget. Dom som gör annorlunda vet ju inte vad dom pysslar med om jag förstått det rätt...

/ B

1. Bäst och bäst... Bäst för vem? En del folk (ganska många) vill hållå på och labba med prylar för att få "sitt eget sound". Då är en förstärkare med spikrak frekvensgång, ultralåg dist mm helt kass. Bort med den.

2. Ja, få ner priset! Ett slutsteg på 200W som inte förvränger signalen hörbart (eller så lite att det inte går att höra annat än under extrema förhållanden) måste gå att göra för 10000 spänn! Det har gjorts förr, så det går. Om bara viljan finns. Men varför sälja en sådan apprat för 10kkr, när man kan sälja den för det 10-dubbla?

Rent allmänt: Ambitionen är inte alls alltid att föra apprater som jag eller LTS eller någon annan tycker är bra. Dessutom måste det hela tiden komma nya modeller för att ge ett intryck av framsteg, hålla intresset uppe genom tidingar etc.
Sedan finns det märken som sällan kommer nya modeller. Deras produkter är genomtänkta och bra redan från början. Dom tycks klara sig bra ändå...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-10 02:30

Max_Headroom skrev:Då är en förstärkare med spikrak frekvensgång, ultralåg dist mm helt kass.

- De tester som görs och redovisas "känns" konstruerade av samt för tillverkarna!
MenA* alla stärkare får ju toppvärden, på allt... o det redan på (70/)80-talet, så?
Finns säkerligen betydligt bättre tester o testa än de redovisade? Ty många stärkare
med "perfekta" mätvärden ljuda skt samtidigt som rör-dito med kassa mätvärden kan
ljuda (super) bra så, tjA*? mäta man verkligen de meningsfullA*udioParametrarnA*?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-10 09:40

Audiomanikern skrev:
Max_Headroom skrev:Då är en förstärkare med spikrak frekvensgång, ultralåg dist mm helt kass.

- De tester som görs och redovisas "känns" konstruerade av samt för tillverkarna!
MenA* alla stärkare får ju toppvärden, på allt... o det redan på (70/)80-talet, så?

Nja, inte får dom toppvärden, inte alls alla. Senast jag köpte HiFi-blaskor (mitten på 90-talet) så var det inte ovanligt att förstärkare hade problem bl.a. med dist som var så pass hög att den högst troligt var hörbar, i vissa fall faktiskt så hörbar att recensenten klassade apparaten som "en av dom allra bästa".
Även den våldsamt distande (och med långt ifrån spikrak-frekvensgång) PD-95 (legato link) fick ju lysande kritik.

Men riktigt bra produkter har funnits länge. På förstärkarsidan så finns det ju inte så mycket utveckling att göra, på sätt och vis. Signalen ska förstärkas. Inte mer. En okomplex uppgift.
Nu finns det ju olika sätt att görde det på och t.ex. PWM-förstärkare börjar bli allt vanligare. Mest som basförstärkare, men ändå.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-10 12:38

Audiomanikern skrev:

Finns säkerligen betydligt bättre tester o testa än de redovisade? Ty många stärkare
med "perfekta" mätvärden ljuda skt samtidigt som rör-dito med kassa mätvärden kan
ljuda (super) bra så, tjA*? mäta man verkligen de meningsfullA*udioParametrarnA*?

Mvh A*

Håller fullständigt med dig.

Värderingsmässigt bryr jag mig inte om om det är rör eller trissor som förstärker. Jag tycker bara att ljudåtergivning via rörförstärkare och framför allt rörslutsteg mer påminner om liveljudet, direktljudet, det som spelades in, originalet, källan, det ofärgade osv...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-10 13:27

Bill50x skrev:
Morello skrev:CD borde heta KF, dvs kompaktfonogram :lol:

Köper den direkt trots likheten med KF = Kooperativa Förbundet :-)

Vad sägs om Incredibly Compact Audio, då? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-10 13:58

Max_Headroom skrev:Ehh, hur svårt kan det vara att realisera en sund konstruktion? Det finns ju hur mycket som helst att läsa i böcker och på Nätet. Det är ju bara att läsa innantill.

Jag håller med. Men jag håller inte med om att detta alltid ger utslag i verkliga produkter. Kretskortslayout, övriga kretsar och produktkontroll är ju variabler som är fria att variera oberoende av kretsarna kvalitet eller applikationsnoternas föreskrifter. Fråga exvis. Naqref hur lätt det är att konstruera en vanlig sketen förförstärkare med rimliga prestanda och modesta kontrollfunktioner.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-10 14:51

Dahlqvist skrev:Fråga exvis. Naqref hur lätt det är att konstruera en vanlig sketen förförstärkare med rimliga prestanda och modesta kontrollfunktioner.

Jag håller på med en själv. Får se hur bra den blir... Jag tror f.ö. att det är Naqref som konstruerat delnsingfiltret jag har byggt in.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-10 15:03

Dahlqvist
Fråga exvis. Naqref hur lätt det är att konstruera en vanlig sketen förförstärkare med rimliga prestanda och modesta kontrollfunktioner.

Det viktigaste är om man utgår från ljudande eller mätmässiga egenskaper. Det är mycket enkelt att få fram välljudande prylar. Man rättar bara tekniken efter vad hörseln upplyser en om.

Med ljudande menar jag hur prytteln fungerar i sitt rätta sammanhang. Som ljud och musikförmedlare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-10 15:58

Flint skrev:Det viktigaste är om man utgår från ljudande eller mätmässiga egenskaper.

Jag tänkte mig att mitt försteg ska klara både och.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-10 16:03

Max_Headroom
Det min bäste herr Max_Headroom är en bra utgångstanke. Den har jag haft sedan 1969. Få se om du lyckas bättre än vad jag har gjort. Jag håller tummarna.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-10 22:07

Snälla admins, dela denna tråd! :evil:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-09-10 23:14

Hotspur

Intressant fråga du ställer, synd bara att tråden spårat ut en aning, skulle inte bli allt för förvånad om NAD maskinen står sig väl så bra som den dyrare Krell, och som du säger är ju prisskillnaden gigantisk :)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-10 23:34

Hej!

Snälla admins, slåihop denna tråd medels Faktiskt.se har faktiskt.se blivit A*...! och/eller
A*ppropå ingenting - A*rken, vem/vad är det...? :) :D!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-10 23:47

Hotspur - vi kan lugnt anta att ingen här vet... eller kan bedömma hur pass bra tidningstestarna har testat. Om det är en objektiv poäng eller en subjektiv... eller hur pass prisrelaterad den är.

Har du tur så betyder det precis vad man kan hoppas... att digitalutgången är lika bra som Krellens. Och i så fall vore det ju en fin kandidat att mata din nya D/A. Håll tummarna och prova!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-11 11:27

Hej!

"Håll tummarna och prova!"

- Nl menar att Hs med sin b.l.a. obegränsade tillgång av kapital ska:
1) köpa Krell för 130,000:- o NAD för 4000:- för att därefter på sin
2) obegränsade tid göra avancerade tester för att slutligen välja apparat?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-11 11:30

Njae, det menade han inte, men A*s förslag är ju inte utan meriter... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-11 11:38

Hehe! Se Cambridge-tråden så förstår ni vad jag
väljer emellan för att mata min kommande DA9..

Föregående

Återgå till Generellt om hifi