Det har tidigare förekommit en tråd angående dynamik på forumet. I diskussion som rådde i den tråden, håller jag fullständigt med Olle Mirsch som väl menade att det går åt det hållet att allt låter i princip lika högt. Elementen i dag har skyhöga q-värden jämfört med vas-värdena, åtminstånde i 6,5 tums segmentet. Det här får till följd att det blir väldigt svårt att göra tex en finstämd basreflexhögtalare, med en välkontrollerad bas. Om inte säga omöjligt. Ett välkänt Danskt företag hade bara för några år sedan utmärkta element, i dag går det knappt att få tag i ett enda ett som fungerar. Scanspeak har fortfarande element med de rätta förutsättningarna, men de är alldeles för dyra. Det har tyvärr blivit så att man numera måste köpa sina element utomlands, för att få tag i något som går att göra något vettigt av. Jag förstår i och för sig politiken bakom den här svängningen. Anledningen är naturligtvis att skapa en ihållande bas i relativt små lådor, redan på låga lyssningsvolymer. Detta fungerar bra för ungdom som bor i trånga lägenheter. Men för oss lite äldre, som har helt andra krav på musik, där just dynamiken spelar en avgörande roll, där blir det problem. Lite tillspetsat vill jag påstå, att det känns som att det ligger en basmatta över musiken hela tiden, även där det skall vara tyst. Med de här elementvärdena går det bara att göra rena kataloghögtalare, alltså (optimal) volym. För (avvikande) volymer fungerar det bäst med element som har både vas och q runt 0,30. Samma Danska firma tog även bort den bästa diskanten som gick att få tag på för ett överkomligt pris. Det var en domdiskant, med en rätt så stor aluminiumplatta. Diskanten lät otroligt bra för sitt pris, och hade en väldigt bra spridningsvinkel i sidled. I dag har man bara en diskant kvar i
eget namn. För min egen del är detta överlevnadsbart, eftersom jag bara tillverkar i små serier. Men hur känns det för en större tillverkare, som kanske har satsat på en större produktion.. För mig känns det som att slå undan fötterna. Nu får man börja om från början ”igen”.
Best Regards: Mike