F/E test och hörlursförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

F/E test och hörlursförstärkare

Inläggav Koffe » 2008-06-07 08:00

Jag skulle vilja ha en sådan här i fickformat för test av hörlursförstärkare:

Bild

Rimligen borde man kunna använda en riktig hörlur som "konstlast"? Någon som har byggt en? Någon som har ett mer detaljerat schema?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-07 10:48

Mja, problemet med att använda en riktig hörlur är att den låter. Iofs låter den oavsett om man lyssnar före eller efter, men jag skulle nog se till att lägga hörluren avskilt eller i en ljuddämpad låda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-07 19:31

Svante skrev:[...] lägga hörluren avskilt eller i en ljuddämpad låda.

Precis! Och eftersom man förmodligen medlyssnar i ett annat par lurar torde problemet vara nonchalerbart.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: F/E test och hörlursförstärkare

Inläggav Svante » 2008-06-07 22:48

Koffe skrev:Bild

Hmm, dessutom kommer den här kopplingen att ge nivåproblem eftersom den vänstraste poten belastas olika mycket beroende på vilket läge A/B-omkopplaren står i. Det gör att tex läckljudet ifrån lastlurarna blir olika stort beroende på om man lyssnar före resp efter. Det kan ge en detekterbar skillnad som inte beror på objektet. Insignalen bör buffras.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-08 08:39

Hmmm. Jag gissade att det var något lurt ;-)

Bilden är inlänkad från en wikipedia- artikel om F/E. Jag tolkar dem som principskiss. Alltså - att det i praktiken måste till en konstruktion innan man implementerar den.

Mina praktiska kunskaper i elektronik inskränker sig till tekniken i nian och att jag är uppväxt med "philips lådor". Jag är nog inte ett hopplöst fall men jag skulle å andra sidan inte kunna konstruera något dyligt.

Någon kunnig person som gjort det? Här borde det finns utrymme för att ta fram en byggsatts som stöder testprocessen av lågnivå elektronik.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-06-08 15:03

Koffe skrev:Hmmm. Jag gissade att det var något lurt ;-)

Bilden är inlänkad från en wikipedia- artikel om F/E. Jag tolkar dem som principskiss.

Njae, det var jag som skrev ursprungsartikeln på Wikipedia, och jag vet bestämt att jag inte ritade så. Så här ser den bilden ut:
Bild

... men det spelar ingen roll, det är i grunden samma skiss. Svantes invändning gäller i alla fall.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-08 18:09

Hehe. Per... :-)

Om vi skall vara petnoga: "http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning" länkar till "http://www.sonicdesign.se/amptest.htm" med texten "Beskrivning på engelska som inkluderar schema över konstlast". Där finns bilden jag hetlänkade. Alla nöjda?

Hur som - Är det någon som byggt dyligt? Gärna anpassat för test av hörlursförstärkare och gärna med en riktig lur som "konstlast"?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-08 21:50

Jag får fortsätt att använda min gamla "spela in"- metod.

MP3(-spelare) och High Fidelity (test). Innehåller också ett test av min Rega Ear.

:-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-06-09 09:41

Koffe skrev:Alla nöjda?

Apselut. 8)

Beträffande Svantes kommentar, så undrar jag om den verkligen utgör ett problem. "Volume 2" i Sonic Designs skiss är ju en volymkontroll inbyggd i efterföljande förstärkare, och måste inte nödvändigtvis sitta direkt där, på ingången, och ställa till bekymmer.
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi