Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Det slår mig att vi (taget i bred mening) så ofta säger saken som "jomen, apparaterna är bara till för musiken, serru, det är musiken som är det viktiga", men har så liten trafik i musikdelen av detta forum, jämfört med de tekniska delarna. Hur kan det komma sig?
KarlXII skrev:Sannolikt någon form av perverterad politisk korrekthet.
IngOehman skrev:
Tekniken är däremot opersonlig och för den som är nyfiken på musiken och bara vill att anläggningen skall vara så oförstörande som möjligt finns egentligen bara en variabel - hur starkt den skall kunna spela. Sen kan den förstås vara förmögen att hantera olika antal kanaler också.
Nattlorden skrev:Musiken kan vi aldrig påverka, den kommer som den kommer - färdigpaketterad på LP, CD, DVD, whatever...
...därefter kan vi bara fördärva den... och då vi inte vill det så får man ju genomlysa tekniken i det fåfänga hoppet att kunna finna det som saboterar musiken minimalt på vägen till själen.
phloam skrev:Jag tror det stora problemet är att det nästan uteslutande är medelålders teknikfixerade män som skriver här, det känns inte som det ideala stället att ventilera känslor, subjektiva intryck, göra bort sig osv.
-Martin- skrev:"Filmen" är lika viktig som musiken. Har ni glömt det?
perstromgren skrev: En annan egenskap som vi medelålders män har, är att vi (precis som du skriver i inlägget ovan) är litet rädda för att tycka fel.
2004-09-25 04:09 Damocles skrev:Teknik är kul, och något som jag är otroligt intresserad av. Men hur mycket jag än älskar teknik i olika former så är inte tekniken ett självuppfyllande syfte när det kommer till plåtningen.
I vissa fall kan kameran vara en begränsning, då får jag göra det bästa av situationen och se att ibland går det inte att göra det jag vill. Ett bra exempel är kort skärpedjup på digitalkompakter. Att få en riktigt suddig bakgrund eller bara ha ögat i direkt fokus är inte det lättaste. Visst går det att göra vissa saker, men till slut finns det vissa fysiska begränsningar som måste beaktas. Och vissa andra jag kan utnyttja till min fördel.
Därimot är jag av den åsikten att fram tills jag vet exakt hur kameran fungerar fullt ut så finns det alltid saker som kan komma i kläm, men när jag känner varenda detalj hur det fungerar, då blir tekniken transparant och bara finnas utan att i sig själv förta något. Först då kan jag helt sluta bry mig om tekniken. Då får jag stå fullt ut för hur bilderna blev.
perstromgren skrev:Det slår mig att vi (taget i bred mening) så ofta säger saken som "jomen, apparaterna är bara till för musiken, serru, det är musiken som är det viktiga", men har så liten trafik i musikdelen av detta forum, jämfört med de tekniska delarna. Hur kan det komma sig?
JTarnstrom skrev:Musiken är ju till för att lyssnas på, inte malas sönder med en massa snack.
Tärnström
phloam skrev:JTarnstrom skrev:Musiken är ju till för att lyssnas på, inte malas sönder med en massa snack.
Tärnström
Iofs sant, men det beror lite på vilken musik. Viss musik har jag själv känt mig rätt ensam om att lyssna på i bekantskapskretsen, och då längtar man verkligen efter någon att utbyta tankar med eller bara få lite samförstånd.
Då är internet skitbra! För att inte tala om hur bra det är för musikbesserwissern som måste tala om för andra hur bra nånting är
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster