Sommar & ljud utomhus

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Sommar & ljud utomhus

Inläggav 2-ch » 2008-06-27 10:14

Nu är vi mitt upp i sommaren, semestrarna har börjat eller börjar snart för de flesta.
Att ta med sig musiken ut är något jag vill prova.
Men hur är med utomhusakustiken. Hur placeras högtalarna där på bästa sätt?
Spelandes mot husväggen , paralellt eller ut från densamma?
Utomhus kan man ju få andra fenomen än inomhus som eko tex.
Har en gång lyssnat på högtalare stående fritt ute på en äng.
Det intrycket lämnade mig inte helt oberörd.

Hur anser ni att den bästa placeringen (kanske beroende på högtalartyp) skulle vara?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-06-27 10:35

Högtalarna stående helt fritt är häftigt eftersom det blir minimalt med reflexer. Nackdelen är att basen blir klen om högtalarna är konstruerade för normala rum. Det brukar dock sägas att rätt många (de flesta?) högtalare inte är rumsanpassade utan snarare optimerade för rak frekvensgång i ekofri miljö och sådana högtalare borde bara prestera bättre utomhus. En nackdel är förstås bakgrundsljud. Trafik, fågelkvitter och grannens gräsklippare pajar nog signal/brus-förhållandet ganska effektivt...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-06-27 10:45

Den bästa placeringen av högtalarna är inomhus - av både ljudkvalitetsskäl och med hänsyn till grannarna. Högtalare utomhus är den värsta sommarplågan man kan tänka sig. Undantag kan förstås göras om man bor enskilt ett par mil ut i skogen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-06-27 11:53

Under sommartiden ska väl de enda ljuden man hör vara naturliga!? Fågelsång, forsbrus, vindbrus osv... :?

Just för att det kan vara en sommarplåga som föregående inlägg beskrev! Fy satan för att påtvingas höra musik utomhus som man inte alls vill höra...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-06-27 13:42

Sluta gnäll och ge de grannar som stör en trevlig närfältshögtalare istället. Så... alla nöjda.

Som trådskapare vill jag i alla fall framhärda med grundfrågan. Tack Magnuz!
Inte för att på heltid sitta där till andras förtret, men för att en kort stund återskapa den upplevelsen jag en gång fick.
Sen smiter jag in igen, jag lovar!

hmmm... intressanta reaktioner.
Menas det att ni acepterar gräsklippare, bilar hemsnickare och annat "naturligt förekommande" ljud utomhus men inte musik!?
Naturligtvis inom rimliga gränser då.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2008-06-27 13:53

Klart att man har högtaleri utomhus. Dock inget skönljud, men lite musik iaf. Jag har satt ut många så i trädgården för att slippa spela så högt. Lite tänker man på grannarna. Iaf den snälla, biodlaren.
Surkärringen gnäller vad jag än gör och den tredje brukar repa med sitt band, så han förstår att uppskatta musik. Han har tom spelat med några av de artister jag spelar ibland.

\\Sky

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-06-27 14:07

sky_eye skrev:Klart att man har högtaleri utomhus. Dock inget skönljud, men lite musik iaf.
\\Sky

Det är just det som är problemet. Sönderkomprimerad reklamstationsradio genom en bergsprängare behöver inte spelas särskilt starkt för att bli extremt påfrestande när ljudet studsar mellan husfasaderna. En fin, välmastrad vokaljazzinspelning från femtiotalet genom en högkvalitativ anläggning skulle kanske kunna tolereras till drinken före grillningen... :-)

Skämt åsido, det hör förstås till vanligt folkvett att man inte förpestar sina grannars ljudmiljö med musik. Det är självklart mycket lättare att acceptera ljud som fågelsång, hammarslag och målarfärgsskvalp - de klingar ju alla naturligt och dessutom under begränsad tid.

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-06-27 14:15

PekkaJohansson skrev:Skämt åsido, det hör förstås till vanligt folkvett att man inte förpestar sina grannars ljudmiljö med musik. Det är självklart mycket lättare att acceptera ljud som fågelsång, hammarslag och målarfärgsskvalp - de klingar ju alla naturligt och dessutom under begränsad tid.

Med vänlig hälsning

Pekka

Vem pratar om att i obegränsad tid förpesta närområdet?
Även jag vill kunna låna en kopp socker utan att skämmas allt för mycket.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-06-27 19:00

En mycket bra fråga! Så bra att jag själv ställde den här för någon månad
sedan – dessvärre utan större framgång. :(

Ämnet hade rubriken Öppet sommarlyssningsrum?

En av frågorna jag hade var följande:
E skrev:Hur får man tillräcklig nivå ända ner i kontra-oktaven?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-06-30 08:13

E skrev:En mycket bra fråga! Så bra att jag själv ställde den här för någon månad
sedan – dessvärre utan större framgång. :(

Ämnet hade rubriken Öppet sommarlyssningsrum?

En av frågorna jag hade var följande:
E skrev:Hur får man tillräcklig nivå ända ner i kontra-oktaven?

Mvh E*

Den tråden missade jag, men nu har jag läst den. Skönt att läsa att man inte är så ensam om funderingen.
Men det verkar inte vara något hett ämne, den saken är klar. Den allmänt rådande uppfattningen verkar vara att musik avlyssnas inomhus.

Ang. kontra-oktaven... ja du, det blir nog inte så lätt.
Att basen blir lidande utomhus behöver ju i och för sig inte betyda att det låter dåligt.
Men en redig sub som kan kompensera för att den inte har något egentligt rum att stödja sig på. Samtidigt som man får dra ned den övriga nivån.
I mitt fall är jag inte ute efter högt ljudtryck utomhus alltså inte "naturlig" nivå. Så till viss del borde det gå att få till även lite djupbas. Men rätta mig om jag har fel här.
Detta måste ju vara vardagsmat för PA-folk.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-30 09:16

Utomhushögtalare? Det måste bli Cerwin Vega 1515 i så fall. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Generellt om hifi