De olika surroundformaten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

De olika surroundformaten

Inläggav shifts » 2008-06-29 14:05

Surroundformat borde ha avhandlats här till leda var min misstanke, men den kom på skam. Gjorde en slösökning på forumet tidigare i dag, men hittade föga av värde tyckte jag.

Dock går det att hitta rätt bra info via en sökning på nätet, åtminstone hur formaten fungerar i teorin.

Dolby Pro Logic II, Dolby Digital, DTS, Dolby Pro Logic IIx, Dolby Digital EX, DTS-ES, Dolby Digital Plus, DTS-HD och Dolby TrueHD är väl de jag ser förekomma oftast. Det känns ju fruktansvärt ogreppbart måste jag säga.

Finns det något format som står över de andra? Vilka är att räkna med om man vill nyttja surrounddekodning från två kanaler (ambiofoni har jag hört talas om, vilket verkar ingå i något musikläge under Dolby Pro Logic II)?

Jag står fortfarande inför inköp av en surroundreceiver och av nya apparater känns Denon 1908 mest aktuell, mest tack vare pre-out-funktionen. Men rätt ofta dyker ju de gamla modellerna upp för halva nypriset. Vad förlorar man egentligen på att skaffa en sex år gammal maskin jämfört med en dagsfärsk, sett till vad surroundformaten presterar?

Hur mycket film drar egentligen full nytta av de nyare formaten? Om jag har en receiver som inte stöder nya format, kommer jag ändå kunna nyttja äldre surroundformat (så länge de finns kodade på skivan antar jag att svaret kan vara, men kan man notera någon tendens till bortgallring av äldre format redan nu?)?

Ptjaa, det var ju en del funderingar. Kanske kommer på fler under trådens gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-29 15:09

När det gäller surround från två kanaler så är det inga "Dolby Digital"-format som är aktuella, utan det är Dolby Prologic och de olika matris-ambiofonisystemen som hos t.ex Circle Surround, och främst Fosgate. De fanns i analog form i Fosgate-förstegen, och Fosgates senaste variant är nu digitalt implementerade i Dolby Pro Logic II. De kan förutom att passa filmer med ProLogic-ljud även i musik-läget återge vissa akustiska musikinspelningar med en förbättrad ambiens från inspelningen.
Endast ProLogic är processat med dynamsika kompressosrer till ett eget format, musikinspelningarna med motfasinformationen för ambiofonin är mer ett mikrofonuppställningsformat än ett ljudformat, och de olika ambiofoniåterskapningsformaten är inte konkurrerande på det sättet, utan bara olika sätt att få ut det bästa ur tvåkanalsmatrisen.
Just nu verkar Dolby Pro Logic IIx leda på den punkten och är allt du behöver för tvåkanalsmatris.
När det gäller de digitala flerkanalsformatet blir det mer komplicerat, och där kan nog andra spå bättre vad som behövs i framtiden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-29 15:18

Tackar paa, jag hoppades på svar från dig i ambifonifrågan. Har sett att du svarat på frågor om det redan tidigare.

PS. Vad heter det förresten, ambifoni eller ambiofoni?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-06-29 20:26

Det finns ju som sagt en uppsjö av olika format, fast de flesta är ju "bara" varianter på vanliga Dolby Digital och DTS.

Numera finns det ju 2 format som är förluftfria, Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio. Dessa format är nya och finns inte på SD-DVD, utan på HD-DVD och Blu-ray.

Denon 1908 är förtjänstfullt utrustad med en HDMI-ingång som tar emot multikanals-PCM. Och det är bra, för det betyder att du kan använda en spelare som avkodar tex TrueHD och sedan skickar signalen i PCM-form.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-29 20:48

Det finns ett format som heter ambisonics också, som länge har levt en tynande tillvaro, men som verkar komma tillbaka. Jag har inte labbat speciellt mycket med det själv, men det har egenskapen att man inte behöver veta hur många högtalare som lyssningsuppställningen har. De högtalarna som finna används i stället för att återskapa ljudfältet i sweetspot.

Ungefär, jag kan det som sagt inte så bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-29 21:49

Circle Surround har jag mest läst om, är det något som lever kvar?

Men det verkar som om det inte är så mycket att oroa sig över, alla dessa system som ploppar upp? Och filmer kommer vara bakåtkompatibla med inte fullt så heta format länge till får man hoppas.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-29 21:56

Circle Surround var i vissa stycken bättre än den klassiska ProLogic, men Dolby Pro Logic IIx är tydligen minst lika bra, och något behov av att dubbla med en Circle Surround-processor finns därmed inte, dom hanterar ju samma inspelningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-30 00:25

Chuck_V skrev:Det finns ju som sagt en uppsjö av olika format, fast de flesta är ju "bara" varianter på vanliga Dolby Digital och DTS.

Numera finns det ju 2 format som är förluftfria, Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio. Dessa format är nya och finns inte på SD-DVD, utan på HD-DVD och Blu-ray.

Denon 1908 är förtjänstfullt utrustad med en HDMI-ingång som tar emot multikanals-PCM. Och det är bra, för det betyder att du kan använda en spelare som avkodar tex TrueHD och sedan skickar signalen i PCM-form.

MVH
/g

Fast tittar man på Denon's Bluray spelare gör man tvärtom. Den billigaste (8000:-) avkodar inget och har bara HDMI ut. Vill man ha en Denon och göra som du säger kostar det 18000:-

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-30 08:02

Chuck_V skrev:Det finns ju som sagt en uppsjö av olika format, fast de flesta är ju "bara" varianter på vanliga Dolby Digital och DTS.

MVH
/g

Fast Denon 1908 klarar väl inte att återge de nya ljudformaten med full upplösning, om jag inte fattat det helt fel. Inte via dess digitala ingångar.

Upplösningen blir väl ändå bara vanlig dts och dolby digital ( nedkonverterat).?

Vanlig dts med bluray som källa låter dock oftast bättre än dts med dvd- pg.a. den dubbla bitraten på skivorna. ( man maxar dom, dvs. istället för att köra kring 750 k/bit som dvd oftast gör så kör man med bluray omkring 1500 k/bit. Detta med helt vanlig dts .... )

Med äkta dts hd master audio blir bitraten mycket högre- men de receivrar som innehåller dessa da-omvandlare kostar från 6000.- och uppåt, i nuläget.
Senast redigerad av Richard 2008-06-30 08:07, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-30 08:03

Harryup skrev:

MVH
/g

Fast tittar man på Denon's Bluray spelare gör man tvärtom. Den billigaste (8000:-) avkodar inget och har bara HDMI ut. Vill man ha en Denon och göra som du säger kostar det 18000:-

mvh/Harry

Ja, och då måste du ha en förstärkare vars da-omvandlare- klarar de nya formaten.
Odogmatisk sekt- granskare

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-30 08:31

Det känns som rätt logiskt ja ;)

Förövrigt tycker jag det är genialiskt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-30 09:01

Richard skrev:
Harryup skrev:

MVH
/g

mvh/Harry

Ja, och då måste du ha en förstärkare vars da-omvandlare- klarar de nya formaten.

Ja. tror dom skriver 3808 och uppåt. Fast det känns som om 2808 också borde klara det.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-30 09:59

Här finns en kanonartikel om filmljudsformaten:

http://www.component.se/docs.php?id=69
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-06-30 10:00

Richard skrev:Fast Denon 1908 klarar väl inte att återge de nya ljudformaten med full upplösning, om jag inte fattat det helt fel. Inte via dess digitala ingångar.

Upplösningen blir väl ändå bara vanlig dts och dolby digital ( nedkonverterat).?

Vanlig dts med bluray som källa låter dock oftast bättre än dts med dvd- pg.a. den dubbla bitraten på skivorna. ( man maxar dom, dvs. istället för att köra kring 750 k/bit som dvd oftast gör så kör man med bluray omkring 1500 k/bit. Detta med helt vanlig dts .... )

Med äkta dts hd master audio blir bitraten mycket högre- men de receivrar som innehåller dessa da-omvandlare kostar från 6000.- och uppåt, i nuläget.

Denon 1908 kan ta emot multikanals-PCM via HDMI-ingången, så den kan absolut återge HD-ljudformat precis så bra som någon annan modell. Full blown HD!

Däremot kan den INTE koda av formaten, det måste en spelare göra först.

DTS-HD HR, DTS-HD MA, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD kan inte överföras med vanlig S/PDIF, utan enbart som bitstream eller PCM via en HDMI-kabel. Har man en spelare som har intern avkodning och som stödjer funktionen att D/A-omvandla signalen kan man såklart också föra över ljudet analogt till en receiver/förstärkare.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-30 15:11

Chuck_V skrev:
Richard skrev:Fast Denon 1908 klarar väl inte att återge de nya ljudformaten med full upplösning, om jag inte fattat det helt fel. Inte via dess digitala ingångar.

Denon 1908 kan ta emot multikanals-PCM via HDMI-ingången, så den kan absolut återge HD-ljudformat precis så bra som någon annan modell. Full blown HD!

Däremot kan den INTE koda av formaten, det måste en spelare göra först.

DTS-HD HR, DTS-HD MA, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD kan inte överföras med vanlig S/PDIF, utan enbart som bitstream eller PCM via en HDMI-kabel. Har man en spelare som har intern avkodning och som stödjer funktionen att D/A-omvandla signalen kan man såklart också föra över ljudet analogt till en receiver/förstärkare.

MVH
/g

Javisst, och vill man då hålla sig till DENON så kostar det i dagsläget 10.000:- extra att avkoda i spelaren, å andra sidan kostar det också extra att köpa en större förstärkare som kan avkoda.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-30 15:18

Kaffekoppen skrev:Förövrigt tycker jag det är genialiskt.

Alltså, vad var det som var genialiskt? Att man behöver en D/A-omvandlare som tar de nya formaten? Det är kanske logiskt, men vad är det som är genialiskt?
2021 maj på Spotify

Återgå till Generellt om hifi