Surroundformat borde ha avhandlats här till leda var min misstanke, men den kom på skam. Gjorde en slösökning på forumet tidigare i dag, men hittade föga av värde tyckte jag.
Dock går det att hitta rätt bra info via en sökning på nätet, åtminstone hur formaten fungerar i teorin.
Dolby Pro Logic II, Dolby Digital, DTS, Dolby Pro Logic IIx, Dolby Digital EX, DTS-ES, Dolby Digital Plus, DTS-HD och Dolby TrueHD är väl de jag ser förekomma oftast. Det känns ju fruktansvärt ogreppbart måste jag säga.
Finns det något format som står över de andra? Vilka är att räkna med om man vill nyttja surrounddekodning från två kanaler (ambiofoni har jag hört talas om, vilket verkar ingå i något musikläge under Dolby Pro Logic II)?
Jag står fortfarande inför inköp av en surroundreceiver och av nya apparater känns Denon 1908 mest aktuell, mest tack vare pre-out-funktionen. Men rätt ofta dyker ju de gamla modellerna upp för halva nypriset. Vad förlorar man egentligen på att skaffa en sex år gammal maskin jämfört med en dagsfärsk, sett till vad surroundformaten presterar?
Hur mycket film drar egentligen full nytta av de nyare formaten? Om jag har en receiver som inte stöder nya format, kommer jag ändå kunna nyttja äldre surroundformat (så länge de finns kodade på skivan antar jag att svaret kan vara, men kan man notera någon tendens till bortgallring av äldre format redan nu?)?
Ptjaa, det var ju en del funderingar. Kanske kommer på fler under trådens gång.