Rb-1080 Röd vs Rb-1080 Blå, är det någon skillnad???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SS_Martha

Rb-1080 Röd vs Rb-1080 Blå, är det någon skillnad???

Inläggav SS_Martha » 2008-06-29 23:26

Jag vet, förlåt, ännu en rotel-tråd...

Men jag har sökt, om, och om igen, utan att få klarhet.

Stämmer påståendet på carlssonplanet att ver. 2 av rb-1080 är sämre? Eller hade dem bara fått tag på ett måndags-ex till sitt test?

/

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-06-29 23:40

Vill bara säga att jag också gärna skulle vilja veta detta. För då skulle det finnas ett slutsteg på marknaden till ett rimligt pris med vettig effekt.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-06-29 23:45

Det de skriver på carlssonplanet i en tråd här på faktiskt.se är att deras silver rb-1080 låter som sentecen pa9 (eller vad den heter).

Jag kan nästan inte höra någon skilland mellan min rb-1080 av senaste modellen och denons 2105as slutsteg. Använde denonens försteg i båda fallen och nivå kalibrerat ner till 0,02 dB skillad. Gjorde inga blindtest då det kändes meningslöst eftersom skillnaden var så liten att jag inte hörde den oavsett vilka ljud jag spelade. Anade skillnader ibland inte mer.
Så om de nya 1080na låter sämmre än den som lts testade lär jag inte kunna skillja dem åt genom lyssning i alla fall.

//Johan
Senast redigerad av johanu 2008-06-30 00:14, redigerad totalt 1 gång.
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-06-30 00:10

angående frågeställningen så vet jag inte. Jag har blå. Men .. 200W är fint. Jag spelar nog generellt ganska högt eftersom jag har skägg och låntg hår, så här kan nog 1080 komma till sin rätt. Men det är möjligt att som Johan skriver att om man spelar på en ganska moderat nivå att 2105 spelar tillräckligt bra.

(jag är ju ändå ungefär den femte eller nåt i ordningen sen 1976 som spelat sönder sina pi60, även om jag kanske inte spelade höglimiterad shackaboommusik vid det tillfället)

prestigelöst,
//Pinnick

(Det taggiga pianot har vi inte hört heller!)

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-06-30 00:28

Pinnick skrev:angående frågeställningen så vet jag inte. Jag har blå. Men .. 200W är fint. Jag spelar nog generellt ganska högt eftersom jag har skägg och låntg hår, så här kan nog 1080 komma till sin rätt. Men det är möjligt att som Johan skriver att om man spelar på en ganska moderat nivå att 2105 spelar tillräckligt bra.

prestigelöst,
//Pinnick

(Det taggiga pianot har vi inte hört heller!)

Precis, jag är ju slätrakad och spelar inte tillräckligt högt. :)

Men en vän tyckte att slutsteg B lät lite lite mer kontrollerat och att slutsteg A hade lite lite fylligare mellanregister. Han visste inte då att B var 1080n. ;)

Men även han tyckte skillnadena var mycket mycket små.

Min 1080 är i och för sig svart och har röd lysdiod, men är ändå anno 2008.
Så även de med röda dioder är ändrade sedan de första serierna.
Vad jag har förstått har de ändrat lite resistorer så att de har kunnat ändra säkringarna från 6,3 A till 8 A som det är på min.

Om man läser recensionen på Streophile så verkar de tycka ungefär lika som Carlssongänget, fast än Stereophile gjorde testet tidigt.
http://www.stereophile.com/solidpoweramps/608/

//Johan
Senast redigerad av johanu 2008-06-30 00:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-06-30 00:39

Jag är dessvärre lite lågbudgetmänniska och måste nästan för att inte ha få ångest gilla läget på ett kontrollerat sätt och med drömmar om något bättre om tillfyllest inte uppnåtts. Jag är ju från Delsbo. Kanske låter det rödlysande slutsteget bättre?

Jag tycker faktiskt det låter ganska bra här också. Den som vill kan få komma och lyssna. :)

Kanske är det med röda lysdioden helt enkelt mer välljuddande?
Fortfarande med total prestigelöshet hälsning och med önskan om ett generellt välljudhos gemene man. Jag vet int. :D

//Björn

Användarvisningsbild
Damocles

Inläggav Damocles » 2008-06-30 01:40

Jag har sökt ett flertal gånger på den här frågan och har aldrig sett något annat än textraden på Carlssonplanet, som utan vidare info inte känns underbyggd nog. Hittade vid en snabb anblick inte heller varken NÄR, HUR, eller med vilket URVAL de har testat funktionen.

Orsaken enligt vad som ofta skrivs är att de har bytt märke på metallfilmsmotstånden. Detta skulle alltså enligt carlssonplanet få piano att låta taggigt enligt det som finns skrivet på carlssonplanet. Dessutom är steget även märkt som rekommenderat av LTS, så någon som har lite insikt där kan väl se vilket ex som är testat där. Men det nämns ingenting på LTS hemsida om det hela.

För att förvirra ytterligare verkar det finns äldre exemplar med enkla högtalarutgångar som har blå lysdioder, och nyare exemplar som har dubbla högtalarutgångar med röd lysdiod. Personligen tror jag det finns så många faktorer som spelar in långt före slutsteg av den här kaliber så det hela är en ickefråga. Jag köpte ett RB-1080 och är väldigt nöjd med det.

Saxat från Carlssonplanets svenska sida.
- Rotel RB-1080* (CP, LTS)
Utgånget men mycket trevligt slutsteg (kostade ny ca 15000:-) Varning dock för den nyare serien som hade blå lysdiod och WBT-utgångar. Denna har andra motstånd och låter taggigt och färgar t ex piano oacceptabelt mycket. Apparaten ska ha 2 st röda lysdioder och röd/svarta utgångsterminaler - då låter den kanon!

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-06-30 01:55

johanu skrev:Det de skriver på carlssonplanet i en tråd här på faktiskt.se är att deras silver rb-1080 låter som sentecen pa9 (eller vad den heter).
//Johan

Hmmmm, det var Carlsson Illuminate som lyssnade på olika stärkare. :oops:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10440&highlight=carlsson+1080

//Johan

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-06-30 17:17

Jag skaffade ett RB 991 istället. Ska vara samma som den tidiga Rotel 1080 och inget mess med röd eller blå diod. Billigare och låter bra.

Användarvisningsbild
SS_Martha

Inläggav SS_Martha » 2008-06-30 20:06

Tack för inputen. Om inga avvikande åsikter dyker upp så kanske man vågar köpa ett 1080 så småningom. Jag hör säkert ingen skillnad ändå...

/

Användarvisningsbild
SS_Martha

Inläggav SS_Martha » 2008-06-30 20:21

sprudel skrev:Jag skaffade ett RB 991 istället. Ska vara samma som den tidiga Rotel 1080 och inget mess med röd eller blå diod. Billigare och låter bra.

Börjar inte de bli lite gamla nu? Lite rädd för att lägga pengar på ett steg som kanske packar ihop efter ett år...

startade en ny tråd ang livslängden på ett slutsteg, för inte gå ot denna tråden.

Återgå till Generellt om hifi