Efter att ha surfat runt ett tag nu, och försökt bli lite klokare... har jag läst texter liknande det jag har saxat här nere... (enklaste sammanfattningen jag hittade)
Och jag undrar sedan, Okej. visst, jag förstår det "intellektuellt" dvs, jag får grafen i huvudet, och jag ser hur dynamiskt utrymme SNR är viktigt, av självklara logiska anledningar.
Men, även om jag har gjort musik i många år (helt digitalt, så jag har tittat på många oscilloskåp, analysatorer etc), så kan jag inte på ett enkelt(Det är mao, Svårt) sätt direkt översätta dessa tekniska grejor till nånting jag kan relatera till i den direkta upplevelsen (då jag inte alls sitter med någon graf och låter massa siffror avgöra hurvida det jag hör låter på ett visst sätt eller annat).
Är dom här begreppen sådant man kan "Höra sig till"?
Jag har inte heller haft turen och möjligheten att kunna A/B lyssna några omvandlare, och därför inte kunnat skaffa mig en egen karta så attsäga. Jag "Kan" det såattsäga inte bortom vad jag faktiskt hört andra säga till mig, eller vad jag har läst. samt mina egna jämförelser med tidigare produkter jag haft (ljudkort). Och även om SNR är det som har varit... ju mer desstå bättre... så misstänker jag att vid en gräns så börjar det här spela lite mindre roll, och saker som kanske Klockan i ett ljudkort exempelvis, spelar större roll än signal brus förhållandet.
Det hela känns helt enkelt en aning mer flytande än det ser ut längst bak i manualen på alla grejor.
därför undrar jag lite om hur de här siffrorna relaterar till mer subjektiva begrepp, såsom "Kvalitet". och kanske framförallt vad Ni här tycker om vad kvalitet är, och vad för siffror som Ni prioriterar framför andra, och varför! hur har ni kommit fram till det?
Kan det tillochmed vara så att vissa omvandlare, helt enkelt av tekniska begränsningar och tillämpningen lämpar sig bättre än andra?
Eller finns det något som "Den ultimata perfekta omvandlaren" i praktiken? som är så bra som den möjligt kan bli?
Misstänkligen så är ju exempelvis ett signalbrus förhållande inte den enda siffran som avgör hurvida nånting låter bra för oss eller inte. Eller har jag fel där? Och att det till viss del beror på under vilka omständigheter jag ska spela min musik? Jag har svårt att tro att jag behöver mer än 114 db signalbrus förhållande t ex, för hemmalyssning...
Och vad är det då som kan vara värt att kika lite extra på? För ur en strikt teknisk synvinkel ser jag nog att det finns något "objektivt" som kallas kvalitet, helt enkelt hur signalen är bibehållen hela vägen ut, men sen har vi ju en hel del olika typer av omvandlare ute, där dessa siffror skiljer sig en hel del, och där tillämpningen på produkten är olika.
Och jag tänker att det finns även stora skillnader i återgivning beroende på vilken amplitud som matas in i omvandlaren etc etc...
Och droppar frågan igen, Vad är kvalitet i en omvandlare?
Subjektiva svar liksom high-tech svar uppskattade!
Vill helt enkelt lära mig tyda vad som står i "specifications" på olika ljudmackapärer. Örat är ju inte nödvändigtvis lika exakt och läser antagligen inte ljud och signaler på samma sätt som en FFT spectrum analysator, därför tänker jag att alla dessa faktorer (som jag saxat här nere) spelar samman för att ge begreppet kvalitet. Men att den Tekniska kvaliteten eventuellt skiljer sig från Örats kvalitetsuppfattning. (som jämförelse två mätinstrument).
Oj. det här kanske bara är råflummigt, och jag ber om ursäkt om det är långt och jag har svårt att runda av till en enkel fråga, men det är ett hav av olika termer där ute... man blir ju sjösjuk
Så... för att inte göra en väldigt stor fråga ännu större stannar jag här. med lite saxat från en PDF fil jag hittade.
//David
som en liten notis kan jag nämna att jag har ino audio pip, ingen förstärkare för tillfället, och ett EMU 1616m ljudkort (som har ganska rejält SNR kring 120 db)
---
SNR: Signal-to-Noise Ratio. This figure
characterises the ratio of the fundamental signal to
the noise spectrum. The noise spectrum includes all
non-fundamental spectral components in the
Nyquist frequency range (sampling frequency / 2)
without the DC component, the fundamental itself
and the harmonics:
SNR = 20 * log ([Fundamental] / SQRT (SUM (SQR([Noise]))))
---
THD: Total Harmonic Distortion. The harmonic
distortion characterises the ratio of the sum of the
harmonics to the fundamental signal. Normally
there are the first 6 harmonics used for the
characterisation.
THD = 20 * log (SQRT (SUM (SQR ([Harmonics]))) / [Fundamental])
----
SFDR: Spurious Free Dynamic Range. The figure
for spurious free dynamic range (sometimes also called only dynamic range) characterises the ratio between the fundamental signal and
the highest spurious in the spectrum. In some definitions the harmonics are excluded from this calculation, in some times they are included.
SFDR = 20 * log ([Fundamental] / [Highest Spurious])
----
SINAD: Signal-to-Noise And Distortion. It’s the combination of SNR and THD figure:
SINAD = 20 * log ([Fundamental] / SQRT (SUM (SQR([Noise + Harmonics]))))
----
ENOB: Effective Number Of Bits. This figure tells how close the A/D-converter board is near to the theoretical mathematical model. The
ENOB is normally calculated from the SINAD value but sometimes calculated from the SNR value only.
ENOB = (SINAD – 1.76) / 6.02
----
Weighting window: In real-world applications the sampling frequency normally is not an integer multiple of the test signal frequency.
As a result of this there are some frequency side lobes. To reduce them for the measurement a weighting windows is used. The use of the
Hanning-window is recommended for this.
----
Bin size: In an ideal measurement the fundamental as well as the harmonics would only be a one point peak in the FFT spectrum. One
can get near to this ideal value if the sampling frequency is an integer multiple of the test frequency. But in real world where the test signal
has a phase jitter and the sampling frequency is asynchronous to the test signal frequency one gets a several points wide peak for
fundamental and harmonics (as shown in the picture). To minimise calculation errors it is necessary to include a larger bin of points in the
calculation for fundamental and harmonics energy.[/i]