Tipps kring 2v-f1?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sebatlh

Tipps kring 2v-f1?

Inläggav sebatlh » 2008-07-05 02:34

Aloha!

Har byggt ihop ett par lts 2v-f1 som spelar i min studentlya på 23 kvadrat och funderar på hur jag ska få ut det mesta av högtalarna.
Högtalarna drivs just nu av en denon rcd-m33 reciever på maffiga (:P) 2x22 watt i 6 ohm (1kHz, THD 10% 8O).

Saker jag har funderat på är
- Dämpning av väggen bakom. Det är ju rekommenderat för ett par andra högtalare som ser ungefär likadana ut. Kanske funkar för dessa med ;)
Två sånnahärna inhandlas nog för lite experiment:
(Jag har säkert läst varför piP vill ha dämpad bakvägg och jag kan tänka ut några möjliga förklaringar. Men det kanske är bättre å fråga rakt av. Varför gör man så?)

- Subbas. Egentligen är jag väl rätt nöjd med basen. Men vetskapen av att en subbas skulle kunna göra det ännu bättre gör ju att man blir sugen på mera leksaker :)
Blir nog något DIY då kan jag tänka mig. Driven av en Berhinger A 500 kanske?

- Byta ut denonen. Men det känns dyrt för vad man får, jämfört med andra åtgärder. Jag spelar sällan högt så jag tycker den räcker hyffsat just nu iaf. (Vaffalls!? Hårdrockare som spelar lågt? Domedagen är nära! ;)) Men byter jag så blir det nog till en av de mer kapabla hemmabiorecievrarna. Så får man en ursäkt till att bygga fler högtalare å få det ännu trängre än vad man redan har :D

- Möblera om! Klurigt när man har så lite yta att leka med. Och ännu klurigare när man mer eller mindre har möblerat in sig i ett metaforiskt hörn. Just nu står högtalarna upptryckta mot väggen och på väldigt olika höjd. Den ena för lågt och den andra för högt :-/ Så ljudbilden är lite förvirrad. Speciellt när man kollar på TV kan det kännas lite knasigt. Ska nog bygga en hylla så att jag får upp den ena av dem. Men den andra står nog där den står tyvärr.
Heltäckningsmatta blir det inte av. Men å andra sidan har jag oftast fullt med kläder liggandes å skräpar så det gör nog inte å mycket ;)
Ska försöka åtgärda väggarna lite med något snyggt som kan agera diffusor/dämpning. Måste bara hitta något som är snyggt nog först.

Jag har rätt så kass koll på hifi. Så, alla möjliga tipps och erfarenheter är välkomna :)

Långt förstainlägg det blev också :-]

/sebastian

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-05 10:45

Välkommen hit!

Ja, frågorna då...

Möblera om skulle väl kunna vara ett bra steg 1. Det är ju billigt. Tar lite tid bara.
Sedan dämpning bakom, och att försöka dämpa första väggreflexen.
Även om du inte kan få in heltäckningsmatta så skadar det inte med en vanlig matta. T.ex. en FET ryamatta. Dom är helt ute enligt allt inredningsmode, så kolla runt lite i omgivningen om du kan få en billigt.

Byta ut Denonen. 2x22W är inte mycket, även om man inte spelar starkt. Kolla på begagnatmarknaden. Behöver inte kosta mer än en tusenlapp, med lite tur några hundra bara.

Edit: Subbas bör man ha minst 2 av om man ska ha den till mer än bara buller vid filmtittande. Men det kanske är just det du är ute efter?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2008-07-05 13:54

Tackar för svaren Max_Headroom.

Du fick mig att börja tänka om lite (och lyssna på högre volym än jag brukar nu när jag äntligen är hemma på dagen).
Denonen får nog stå och spela på min systerdotters rum i stället. Det visade sig att hon behövde just en sån liten pryl som jag har och det ger mig en perfekt ursäkt till å köpa nytt 8)

Subbas blir jättekrångligt att få till med fler än en möbleringsmässigt. Så det får vänta tills senare.
För visst bör dom stå någorlunda symmetriskt kring centrumet i ljudbilden?

Annars måste jag säga att jag är väldigt nöjd med högtalarna så här långt. No bullshit-ljud. Det enda som saknas är det där lilla sista i basen och diskanten är väldigt oförlåtande mot vissa inspelningar (Marduk, blackcrowned för att vara exakt. Går knappt å lyssna på längre :cry: ).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-05 17:03

sebatlh skrev:Subbas blir jättekrångligt att få till med fler än en möbleringsmässigt. Så det får vänta tills senare.
För visst bör dom stå någorlunda symmetriskt kring centrumet i ljudbilden?

Har man två bör dom placeras "hörnnära". Alltså antingen hörnet eller nära det. Och helst då i hörnen bakom högtalarna. Detta för att dom ska samarbeta med rummet på bästa sätt. Man kan om man vill fylla på med fler lådor så att baslådorna bildar en linje, bakom huvudhögtalarna. Det blir ännu bättre, förståss. Tyvärr åker priset upp. Men ofta är det bättre med 4 små på linje, än 2 stora i hörnen som är mycket bättre än bara en.

Intressant i sammanhanget är en av dom dom bästa anläggningarna jag hört hade 4 baslådor, alla ställda i en klump mellan hövudhögtalarna. Rummet var dom inget vanligt bostadsrum, utan helt byggt för musik/film.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-07-05 20:40

Kul att du är nöjd med högtalarna. Jag har liknande, men slutna lådor (se det blå i den lilla bilden till vänster). Kompletterat med lite basar, 8st 12" :)

Jag själv spelar på under 20W när jag spelar högt. Tycker det räcker, men det kanske beror på att mycket musik jag lyssnar på är komprimerad. Den lilla Denon'en borde räcka till, men den kanske inte låter så bra vid hög effekt (va vet jag).

Du skrev något negativt om diskanten på vissa låtar... du kanske skall prova någon annan elektronik än lilla-denonen för att kolla va som händer med ljudet. Det kan kanske även bero på rummet.

//Michael

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2008-07-05 21:59

Jo visst räcker 20 watt till. Åtminstånde i medeleffekt. Men vrider man upp lite lagom så börjar det höras att det är en liten förstärkare som inte riktigt orkar med. Inte hela världen, det låter hyffsat ändå.
Jag spelar också mest komprimerad musik. (Hårdrock av lite olika slag)

Angående min kommentar om diskanten så var jag kanske lite otydlig. Jag är ganska säker på att det är dåligt redan på skivan. Majoriteten av alla skivor låter bra. Tidigare så körde jag på ett par AR-6or och de var mer förlåtande mot dåliga skivor. Kan ju vändas till att de var taskiga mot bra skivor också iofs :P
Ibland kan jag tycka att diskanten är lite lite vass. Men det är svårt att säga om det kommer från skivan eller anläggningen.
Jag ska prova att fixa lite med rummet och se om jag kan locka fram lite mera väljud :)

/sebastian

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-05 22:47

nu är jag osäker om det är samma modell men det riktades kritik till diskanten på en lts-f1 i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
Bikinitider

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2008-07-05 23:39

Nej det ska inte vara samma.
f1:
Bas: 1 st Seas P21LTS
Diskant: 1 st Seas H534

2v-f1:
Bas: 1 st Seas PX17-LTS
Diskant: 1 st Seas AX2,5-LTS

Eller menar du om det är samma högtalare?
2v-f1 är en 3v-f1 (`trevägaren') utan baselement, typ. LTS-F1 är en tidigare modell. Har ingen aning om trevägaren ärvde något i designen från f1an.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-06 08:14

sebatlh skrev:Nej det ska inte vara samma.
f1:
Bas: 1 st Seas P21LTS
Diskant: 1 st Seas H534

2v-f1:
Bas: 1 st Seas PX17-LTS
Diskant: 1 st Seas AX2,5-LTS

Eller menar du om det är samma högtalare?
2v-f1 är en 3v-f1 (`trevägaren') utan baselement, typ. LTS-F1 är en tidigare modell. Har ingen aning om trevägaren ärvde något i designen från f1an.

Vad jag förstår är lts 2v-f1 diskant samma eminenta element, men spridningslinsen framför är modifierad från början för att mäta, och låta bättre. Denna modifiering gör man (själv, med en avbitare ) också på Seas H534.

Mellanbaselementet i lts 2v-f1 saknar också de små svagheter som baselementet i F1 hade- i mellanbas/mellanregistret.
Detta mellanbaselement är mätmässigt ett av väldens bästa element- oavsett prisklass.

I övrigt håller jag med övriga trådskrivare om att en subbas sällan/aldrig blir bra.

(Om mitt inlägg innehåller felaktigheter angående elementen vill jag bli korrigerad/rättad.)

Subbas:
2 eminenta lågbaselement i 8-tumsklassen som subbasar borde funka väldigt bra i ditt rum. Seas har t.ex.ett väldigt bra sådant under tusenlappen på hifikit ( det med aluminiumkon ).

Annars kunde det dedikerade lågbaselementet till lts "trevägaren" vara upplagt för ett potent, aktivt dubbelt subbassystem. Litet kostsammare, dock.

Vill du bara köra en subbas blir det pengar över till element och förstärkare ( oaktad de andra nackdelarna ), branta filter är här ett måste. Placering mellan högtalarna också. Isobarikkoppling kan du kanske ta i beaktande, oavsett om du använder en subbas, eller två.

Förövrigt tillhör troligen din Denon 20 wattare en av de bästa förstärkarna i sin effektklass, oavsett prisklass. Det enda negativa verkar vara just effekten, som kan vara i lägsta laget om man vill spela högt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-06 10:52

sebatlh skrev: Ibland kan jag tycka att diskanten är lite lite vass. Men det är svårt att säga om det kommer från skivan eller anläggningen.
/sebastian

AX2,5 är väldigt lik H534, om den senare är "avpluppad" då.

På F1 kunde man välja en textildiskant om man kände sig "metallallergisk". Textildiskanten hade en aningens mjukare framtoning och var helt drop-in kompatibel i kopplingen.

Metalldiskanten hette H534 och textildiskanten H457. Kan kanske vara värt ett prov?

Det hela står beskrivet i infon om F1 som man kan köpa på HiFiKit, eller läsa i MoLT.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-07-06 11:31

Det skiljer lite mer mellan diskanterna som nämns ovan, än att den är avpluppad. Något som är synligt om man har diskanterna löst är att LTSen är magnetiskt skärmad. Vidare har den en något högre resonansfrekvens, p.g.a. en styvare akustisk fjädring. Något minskade mekaniska förluster. Svagare magnet system.

Så samma diskant (AX2,5-LTS och H25TAF/D=H534) är det inte, men släktskap finnes.

//Michael

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2008-07-06 16:35

Hmm, en hel del matnyttigt. Men det enda jag har kommit fram till är att jag måste fundera mera över vad jag vill få ut av anläggningen.
Är nog rätt nöjd med den som den är helt enkelt :)

Rummet ska få sig en genomgång hursomhelst. Finns nog en del att hämta där.

/sebastian

Återgå till Generellt om hifi