Har byggt ihop ett par lts 2v-f1 som spelar i min studentlya på 23 kvadrat och funderar på hur jag ska få ut det mesta av högtalarna.
Högtalarna drivs just nu av en denon rcd-m33 reciever på maffiga (:P) 2x22 watt i 6 ohm (1kHz, THD 10%
Saker jag har funderat på är
- Dämpning av väggen bakom. Det är ju rekommenderat för ett par andra högtalare som ser ungefär likadana ut. Kanske funkar för dessa med
Två sånnahärna inhandlas nog för lite experiment:
(Jag har säkert läst varför piP vill ha dämpad bakvägg och jag kan tänka ut några möjliga förklaringar. Men det kanske är bättre å fråga rakt av. Varför gör man så?)
- Subbas. Egentligen är jag väl rätt nöjd med basen. Men vetskapen av att en subbas skulle kunna göra det ännu bättre gör ju att man blir sugen på mera leksaker
Blir nog något DIY då kan jag tänka mig. Driven av en Berhinger A 500 kanske?
- Byta ut denonen. Men det känns dyrt för vad man får, jämfört med andra åtgärder. Jag spelar sällan högt så jag tycker den räcker hyffsat just nu iaf. (Vaffalls!? Hårdrockare som spelar lågt? Domedagen är nära!
- Möblera om! Klurigt när man har så lite yta att leka med. Och ännu klurigare när man mer eller mindre har möblerat in sig i ett metaforiskt hörn. Just nu står högtalarna upptryckta mot väggen och på väldigt olika höjd. Den ena för lågt och den andra för högt :-/ Så ljudbilden är lite förvirrad. Speciellt när man kollar på TV kan det kännas lite knasigt. Ska nog bygga en hylla så att jag får upp den ena av dem. Men den andra står nog där den står tyvärr.
Heltäckningsmatta blir det inte av. Men å andra sidan har jag oftast fullt med kläder liggandes å skräpar så det gör nog inte å mycket
Ska försöka åtgärda väggarna lite med något snyggt som kan agera diffusor/dämpning. Måste bara hitta något som är snyggt nog först.
Jag har rätt så kass koll på hifi. Så, alla möjliga tipps och erfarenheter är välkomna
Långt förstainlägg det blev också :-]
/sebastian