Basofili

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Basofili

Inläggav Kraniet » 2008-07-08 12:05

Har fått ihop den ena av två baslådor som kompisen ska ha. Kopplat in i systemet och har nu spenderat gårdagen och idag med att försöka justera in den.

Det är alltså en surroundförstärkare där jag nu ställt alla högtalare på small. Frågan nu är bara ifall man ska skicka LFEsignalen till basen enbart eller till både front och baslåda..
Det känns lite mer "korrekt" att köra signalen bara till basen. Det låter sas "renare". Samtidigt låter det betydligt fylligare och "roligare" och "fylligare" när signalen går till frontarna också.

Frågan är bara vad som är "rätt" och hur man ska undkomma basofilin som gärna insätter sig när man ska vrida och lyssna och justera in det hela. :twisted:

På det stora hela tycker jag dock det blev rätt så mycket bättre ljud. Trots att det bara är en baslåda..
Antar de övriga högtalarna mår rätt bra av att bli avlastade nedåt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-08 12:15

Gå till LTS hemsida, gå in på testtoner under teknik. Där finns bl.a. ett linjärt sinussvep från 0 till 120 Hz (en ton per varje sekund, så man kan läsa av frekvensen enkelt). Finns andra svep där också.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-08 12:16

Om det känns mer rätt att ha frontarna skurna då det låter renare, känns det för mig som att du redan har svaret....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-07-08 12:41

Kaffekoppen skrev:Om det känns mer rätt att ha frontarna skurna då det låter renare, känns det för mig som att du redan har svaret....

jo fast när man sitter och byter mellan both och swfr läget så blir det väldigt svårt att avgöra. Nästan mera en smakfråga än en ren skillnad mellan vad som är "bättre".
Det är ju så roligt med bas. :)
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi