Konvertera 6-kanaler till 2?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

lfm

Konvertera 6-kanaler till 2?

Inläggav lfm » 2008-07-08 19:13

Har några musik-dvd som jag skall plocka ut audio på och lägga på mp3-spelaren.

Så står jag inför att en dvd har 6-kanalsljud. Förmodligen fler.

Det som står i konverteringsprogrammet är:

Dolby digital 6 kanaler
DTS

Hur mixar jag det till vanlig stereo?

Finns någon standard mixnivå som man blandar och panorerar dem?

Eller plockar man bara de två frontspåren och nöjer sig med vad som nu finns där?

Det kan ju tänkas vara riktigt inspelat 6-kanals, det kan jag inte säga.

Alla tips mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-07-08 22:18

Om du har tur så finns det utöver flerkanalsspåren, ett spår med vanligt stereoljud! Det finns ibland har jag märkt!

Men jag gissar att du har kollat och att det inte finns :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-08 23:36

Om det inte finns 2-kanalsljud på DVD så kan du mixa en egen "master" om du har tillgång till en mixer med line-ingångar och panoreringsmöjligheter, t.ex. en enkel PA-mixer. Anslut front L/R, Center och LFE till fyra separata ingångar. Panorera front L/R helt till höger resp vänster medans Center och LFE panoreras till mitten. Ställ sedan volymen till önskad nivå på resp kanal och spela in 2-kanalsmixen till MP3 (eller WAV) på datorn.

Jag utgår ifrån att surroundkanalerna inte innehåller något väsentligt för en 2-kanalsmix. Förmodligen finns även lågbasen med på frontkanalerna så det är egentligen bara Centern som behöver komplettera frontkanalerna för att t.ex. inte missa sången.

lfm

Inläggav lfm » 2008-07-09 01:13

Tack för hjälpen.

Den finns oftast pcm stereo med också, men när jag tar in det i Sonar så blir det default-formatet som kommer in, det första den träffar på. Med ett extra konverteringssteg med ett program där jag kan välja vilket av ljudformaten går det att välja, men det blir ett extra steg.

Annars var sista inlägget jättebra tips, om det skiter sig och det enda som finns är surround så var det precis vad jag behövde veta. Tack kalejdokom för det.

Så jag behöver inte lämna digitala domänen alls vad det verkar.

1. Kör in det med import till Nero(Nerovision), som skapar en mpg på disk. Det enda jag nyttjar Nero för.
Är disken copyskyddad startar man gratisprogrammet dvd43 som i realtid fixar ev. sådant.
2. Med Sonar kan jag öppna mpg och importera endast audio om jag vill och sedan exportera det. Väljer wave för att kunna köra cd till bilen också.
3. Sedan konvertera med LAME till mp3 för mp3-spelaren.

Om surroundformatet ligger först måste jag använda ett program mellan punkt 1 o 2. AVS Video converter där man kan välja vilket ljudformat man vill ha med i konverteringen.

p.s. Fullt lagligt köpta musikdvder som jag vill ta vara på ljudet till andra media när man så vill. Man skall ju inte behöva köpa samma musik flera ggr. Så ovanstående är tips för likasinnade. Fildelning har jag aldrig ens använt.

Återgå till Generellt om hifi