Digital Dolby 2-kanal stereo, hur fixar man det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

lfm

Digital Dolby 2-kanal stereo, hur fixar man det?

Inläggav lfm » 2008-07-10 14:15

Har ringat in mitt problem med varför olika DAC kopplad till DVD-spelaren bara funkar om DVD:n har ljudspår som är ren pcm.

Är DVDn 2-kanal Dolby Digital som stereoalternativ så funkar inga DACar jag provat.

Någon som känner till fysiska boxar att sätta emellan, eller mjukvara i PC att köra det via som kodar av Dolby Digital som det står benämnt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-10 15:43

Alla dvd-spelare jag har haft så går man in i spelarmeny och väljer pcm-out så ska det funka.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

lfm

Inläggav lfm » 2008-07-10 18:44

Tack.

Det jag träffat på är:

a) att dvd-skivan i sig har ett sådant val. När det inte funkar så finns inte det valet pcm stereo utan dolby digital stereo istället. Därav behövs AC3 decoding.

Tror jag uttryckte mig kortfattat, men analoga omvandlingen i DVD-spelaren funkar ju, men jag vill ta över det digitala ljudet som det är till annat media och har en extern DAC för det.

Så via digital ut får jag det råa formatet som ligger på respektive dvd-skiva vilket är rätt naturligt egentligen. Dock verkar inte många DACar ha inbyggd AC3-hantering av dolby.

b) På spelarens inställningar finns lite saker om surround är aktivt eller inte osv.

Uttryckt som Downmix på för speakers. Med Downmix av kan jag ställa in massa om vilka surroundhögtalare som finns osv. På Audio finns någon kompressorhistoria man kan välja om man önskar, om 5.1 får användas osv m.m.

Bingo i detta fallet skulle vara att hitta en käck liten billig burk man kan inhandla som tar ac3 in och skickar pcm ut.

Alternativt i pc något program som kan välja spdif in på ljudkortet som streamkälla, och emulera ljudkort med en extra spdif ut som man kan välja i andra program.

Användarvisningsbild
lennartj

Många menyval

Inläggav lennartj » 2008-07-11 12:00

Har du kollat igenom alla menyval på din DVD-spelare?
Min Pioneer-spelare kan leverera 2-kanal PCM från alla skivor jag har utom en, som är ren SACD, ej hybrid.
Inställningar:
Dolby Digital Out > PCM
DTS Out > PCM
Linear PCM out > Down Sample On
MPEG Out > PCM
DTS Down Mix > STEREO
Audio Output Mode > 2 Channel

Sedan har jag en TOS-link tlll min gamla favorit-DAC som stöder max 16 bit / 48 kHz för att undvika brumslinga från tevens antenn-jord.

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-07-11 15:06

Vanliga stereo dacar har inte DD avkodning. Dock finns externa ljudkort med AC3 avkodning( sewww. prisjakt.nu externa ljudkort)

Ska DVD-Audio skickas ut digitalt så samplas det ner från 96 kHz till 48 kHz p.g.a. kopieringsskyddet. Bara för att man inte ska kunna skapa en perfekt kopia med det högre ljudidealet DVD-Audio.

lfm

Inläggav lfm » 2008-07-12 18:49

Tack för bra input.

Lennart: Tror nog jag kollat allt som finns. Det är enklaste dvd-recordern jag hittade på netonet Centrum Xamba så precis allt täcker den inte verkar det. Eftersom analoga ut avkodar riktigt så antar jag att lite firmware-uppgradering hade kunnat fixa det mot digitala också.

Om jag köper ny dvd-player skall jag kolla att dessa alternativ finns.

Ruby: Mycket bra tips på externa ljudkort. Det kan det mycket väl vara värt. Alternativ kan man skaffa en separat dvd-player som har lite extra inställningar så man får digitalt pcm ut. Får se vad som är billigast.

Återgå till Generellt om hifi