av lfm » 2008-07-10 18:44
Tack.
Det jag träffat på är:
a) att dvd-skivan i sig har ett sådant val. När det inte funkar så finns inte det valet pcm stereo utan dolby digital stereo istället. Därav behövs AC3 decoding.
Tror jag uttryckte mig kortfattat, men analoga omvandlingen i DVD-spelaren funkar ju, men jag vill ta över det digitala ljudet som det är till annat media och har en extern DAC för det.
Så via digital ut får jag det råa formatet som ligger på respektive dvd-skiva vilket är rätt naturligt egentligen. Dock verkar inte många DACar ha inbyggd AC3-hantering av dolby.
b) På spelarens inställningar finns lite saker om surround är aktivt eller inte osv.
Uttryckt som Downmix på för speakers. Med Downmix av kan jag ställa in massa om vilka surroundhögtalare som finns osv. På Audio finns någon kompressorhistoria man kan välja om man önskar, om 5.1 får användas osv m.m.
Bingo i detta fallet skulle vara att hitta en käck liten billig burk man kan inhandla som tar ac3 in och skickar pcm ut.
Alternativt i pc något program som kan välja spdif in på ljudkortet som streamkälla, och emulera ljudkort med en extra spdif ut som man kan välja i andra program.