Åskskydd - Belkin Surgemaster?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Åskskydd - Belkin Surgemaster?

Inläggav Patrik_B » 2008-07-11 23:45

Det har varit lite åsksäsong de senaste veckorna och det får mig alltid att fungera på om det inte är läge att sätta in något skydd för sina dyra mediaprylar.

Kan en Belkin Surgemaster skydda mot åskan? Modellen över har fördelen av att även skydda signalen från kabelmodem (fungerar eventuellt för kabel-tv-signalen också).

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=31 ... roductTabs
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-07-12 00:30

Detta med åskskydd är inte så enkelt. T.ex. finns det produkter som är felkonstruerade på marknaden, se upp med skydd för 230 och tele där det finns en sladd mellan de båda uttagen och skydden sitter vid vardera uttag.

Det som oftast smäller sönder något är spänningsskillnaden mellan tele och kraft nät. Det är det som sitter på båda näten som brukar smälla, t.ex. larm, trådlöstelefon och modem. Förr i tiden fanns det inga apparater som var anslutna till båda, så då slapp man det problemet.

Skydd för detta bör anslutas där kablarna går in i huset. Alltså bör/måste tele och 230 komma in på samma ställe, så var det inte förr. Om man har de åtskillda och kopplar in skydd inne i huset och en sladd emellan för att jorda ihop dom, så kan det bli en fin brandtändare.

Grovskydd i central för tele & 3fas. Detta kan kompleteras med finskydd vid vissa apparater.

Kan rekomendera information från Phoenix Contact och OBO Bettermann. Två tillverkare av riktiga skydd, som har bra info broschyrer.

QUADRA-LAB AB tillverkar billiga och vettiga skydd. T.ex. har dom ett telefon-230-plugg skydd som är rätt konstruerat. Vidare har de även ett 3fas skydd som bara tar en plats i centralen (DIN-skena).

Om man vill köpa en sådan där 230-list med skydd, så kanske man skall välja en som har garanti för apparater som går sönder. Flera tillverkare erbjuder det. Jag har dock inte lusläst några villkor.

PS. Hjälpte syrran och det resulterade i QuadraLab grejor. QTS39 (3fas), QTS4062-2 (tele) och QTS30 (el/tele-plugg). Detta beroende på hur det såg ut i huset och kostnad. Skall bli intressant om larm/modem eller något annat smäller sönder. Hon hade innan dessa skydd på några år smällt larm två gånger och modem/dator en gång.

Jo just det, det heter överspänningsskydd. Åskan kan skapa överspänning, men även andra saker.

//Michael

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-07-12 23:55

Istället för att tro att man är osårbar med diverse "skydd" så dra ur
alla sladdar! Tänd lite levande ljus och ha det trevligt, brukar fungera bra.
/Jonas

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-07-13 00:00

Det är ju inte alltid man är hemma när åskan kommer, kan ju gå ganska fort!?
:wink: :D
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-07-13 00:07

Man drar väl alltid ur alla kablar innan man åker iväg eller......
Speciellt till viktiga utrustningar!!!!
/Jonas

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-07-13 00:11

För att BARA handla!!!!

Näää inte jag iaf. och jag tror nog att jag inte är ensam om det...
Men men osvuret är bäst.
:wink:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-07-13 14:07

Här hemma i stan, så drar jag aldrig ur sladdarna. Stereon (och även ADSL-modem och dator) står på dygnet runt, även i åskväder. I sommarstugan så drar vi hur sladdarna. TV dras alltid ur när den inte använts (varje kväll). Det är dock lite skillnad på risken för åskan att komma och hälsa på via sladdarna. Har t.o.m. sett en blixt ut från ett vägguttag i sommarstugan. Antal proppar och bottnar som bytts är stor.

Angånde trådskaparens fråga, är utrustningen bara ansluten till 230-nätet? Då kan ett skydd på sladden vara bra att ha. Jag skulle nog kolla in ett skydd med bara ett uttag (istället för dessa lister med många uttag) och plugga in det i väggutttaget och sedan ha en vanlig list/fördelare.

Sedan kan man gå ett steg längre, så som jag har till min stereo:
- Överspänningsskydd (plugg)
- Störskyddstrafo (stor klump)
- Jordfelsbrytare med nollspänningsutlösning

//Michael

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-07-13 15:00

Bor på landet (men i ett litet villaområde).
Brukar aldrig dra ur eller stänga av något under åskväder.
Det som har gått åt helvete vid åskväder under åren är Felias ISDN-adapters och modem av olika slag. Samt ett ytterst billigt ("hem-pc") kombinerat modem- och ljudkort.
All övrig utrustning (kopplat till elnätet) har klarat sig.

Det här beror nog på att vi har nära till en huvudtransformatorstation (och kanske det att vi har järnvägen med sina rejäla strömledningar alldeles intill ?).

Jag tror att det gör att spännings/ström-stötarna från blixtnedslagen "äts upp" av det här elnätet.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-13 16:26

En precis sån där Belkin har jag, men jag har inga förhoppningar om att den ska klara ett åsknedslag. :)

Däremot kanske den kan skydda mot ett avlägset nedslag, eller en spik i nätet. Hoppas jag. :oops:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-07-13 19:41

Hela den där listan som Mich presenterade, var ungefär det svar jag fick från en elektriker för 10 år sedan. Dock la till men det skyddar ändå inte fullt utnär det slår ner. Då hade vi ett hus på landet, där det ständigt slog ner. Kylskåp, spisar, telefoner gick ofta sönder där. Känsligt är det också med djupborrade brunnar där pumpen sitter längst ner.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-07-13 23:22

Ja, om åskan slår ner nära och kanske t.o.m. i el ledningen. Då hjälper inte så mycket. Kanske om allt är gjort 'enligt reglerna'. För det mesta så är det nog den inducerade strömmen/spänningen som uppstår när blixten slår ner en bra bit från ledningarna som ställer till problem.

Appropå detta. Åskledare på huset bör man inte ha om man inte har överspänningsskydd i centralen. Så det första man bör göra är nog ett skydd i centralen.

Att, på landet, sitta sist på en ledning är värst. Det gör våran sommarstuga. För flera år sedan så fick vi dock ledningen över sjön nerlagd i sjön och i marken upp till huset. Mycket mycket bättre. Misstänker också att de satt ett grovskydd innan sjökabeln, för de vill nog inte att den skall gå sönder.

Något som heller inte är bra är att dra telefon kabel och elkabel bredvid varandra (om inget skydd finnes). Har sett en liten stuga som hade så. De gick bredvid varandra ca en halv meter. Det var mörkt på den vita tapeten just där.

För ett bra skydd så krävs det att alla metall ledningar in till huset är skyddade, även t.ex. vatten rör.

Även inne i stan så kan åskan slå ner. För några år sedan slåg den ner i grannens TV antenn. Det luktade svavel, sa han. Gick trots allt rätt så bra. Ingen brand. TVn gick ju sönder, men det mesta andra el grejorna klarade sig. Han var pensionär så han hade inte så mycket avancerade elektronik saker, som tur va. En annan grannes video gick sönder samtidigt.

//Michael

Återgå till Generellt om hifi