Digital tystnad vs analog tystnad. Hur förklara skillnaden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

stefanolo

Digital tystnad vs analog tystnad. Hur förklara skillnaden?

Inläggav stefanolo » 2008-07-04 14:14

Tjenis!

Råkade träffa på några inlägg på ett forum där det pratas om "digitalt inspelad tystnad" och "analogt inspelad tystnad". Som det återges på CD respektive vinylskiva (Jag är medveten om att många vinylskivor i grunden är digitala inspelningar). Vad man syftar på verkar vara pauser i musiken alltså inte uppehåll mellan låtar eller liknande. Det hörbara "dynamiska omfånget".

Jag har inte den tekniska kunskapen att värdera det sagda men undrar om det kan förklaras vetenskapligt/tekniskt? Läs nedan citat för att förstå bakgrunden.

Jag avser inte att kritisera dem som skrivit inläggen utan känner bara att det är lite "löst i kanterna" och skulle vilja veta mer om det.

Flytta gärna tråden om detta är fel forum. Har sökt men inte hittat någon tråd om detta. Det "måste" ju ha diskuterats här men jag kan inte hitta något om det :oops: .

L skrev
Jag har många gånger fascinerats av vilken dynamik som kan finnas att hämta upp ur ett vinylspår, trots att jag vet hur begränsat dynamikomfånget egentligen är i siffror. Jag tycker mig också ha upplevt en viktig skillnad i dynamiken hos analoga respektive digitala medier.

Om vi talar om riktigt låga signalnivåer, till exempel när det är paus i musiken, kan jag ibland uppfatta att även tystnaden är inspelad på en vinylplatta. Jag tycker mig ana rummet i bakgrunden. Det går att höra ett slags bakgrundsbrus, svaga steg, dörrar som öppnas eller stängs, eller bilar utan för inspelningslokalen långt bort i bakgrunden. Eller bara ett diffust ”eko” från ett rum som är tyst, en slags rumslig närvaro. Det blir en inspelad tystnad som känns riktigt verklig.

Digitala medier har en (matematiskt?) definierad lägsta nivå. Den kan också ligga väldigt lågt, men under den nivån klipps allting bort. Det paradoxala här är att det visserligen blir riktigt tyst, men ändå känns fel eftersom den inspelade ”tystnaden” klippts bort. Och eftersom tystnaden klippts bort under en viss nivå så innebär ju det att det dynamiska området har minskat. Hänger ni med?

Allen Wright har fångat det här fenomenet på ett skojigt sätt, han kallar det för Downward Dynamik Range, DDR. Jag tyckte väl till en början att han var en riktig snacke-pelle, men allteftersom jag lärt mig bygga riktigt tysta förstärkare har jag själv kunnat höra den här skillnaden och plötsligt har den blivit verklig.

BH skrev
L. jo det är mycket intressant. När jag efter några skivproduktioner kom underfund med att jag skulle spela in lokalljuden i pausarna mellan låtarna, jag kände liksom du beskriver att rummet "andas" och en helt tyst paus skapar en störande övergång.

En annan iakttagelse är att även om vinylskivan har ett tekniskt störavstånd på säg 50 dB. Kan man lätt höra information som ligger 15-20 dB nere i grundbruset. Svaga lokalljud och efterklangsinformation på något sätt modulerar grundbruset och hörs på så sätt.

BB skrev:
Finns det något mer frustrerande än "digital tystnad"?

Det finns mängder av information i tystnaden, som påpekats tidigare i tråden. Det räcker med att göra en körinsplning i ett kyrkorum med en analog respektive digital bandspelare "rakt in" från 2 mickar för att man skall få klart för sig tillkortakommandena vid svaga partier och i pauser framför allt hos, (i detta fallet), det digitala mediat... (LSB-träsket).

/stefan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-04 14:33

Till att börja med ska man inte tvivla på deras upplevelse. Däremot är det sunt att tvivla på förklaringen.

Digitala medier har INTE en lägsta möjliga nivå som går att spela in. Det är lätt att tro det, eftersom det finns ett kvantiseringssteg som motsvarar ~-96 dB i ett 16-bitsmedium. Man kommer runt kvantiseringssteget genom att lägga till ditherbrus, som linjäriserar omvandlaren så att man faktsikt kan spela in ljud som är avsevärt svagare än kvantiseringssteget.

Med rätt sorts ditherbrus uppför sig alltså ett digitalt medium väldigt likt ett analogt medium i dynamikhänseende, utom att det dynamiska omfånget är mycket större.

Men upplevelsen då?

Gissningsvis kan den förklaras med att det inte är samma master som ligger på vinylen och på CDn.

Upplevelsen säger att det låter olika att lyssna på vinyl och CD. Det baserar sig (gissningsvis) på att man har tagit en vinylskiva och en CD-skiva och jämfört. Inte på att man själv har graverat en vinyl och en CD med garanterat samma master.

Någon annan vet kanske bättre, hur stor (liten) andel av dubbelutgåvor (CD och vinyl) använder exakt samma master? 1%? 10%? Jag tror inte att det är mer än 10% som man har låtit bli att "skruva" på en CD-utgåva av en gammal vinyl.

Mediet CD däremot, är i allt väsentligt bättre än vinylen. I varje fall när det gäller ljudkvalitet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-07-04 14:44

Tack Svante! :)

Jag betvivlar inte deras upplevelser som du så riktigt påpekade. Jag har själv haft liknande upplevelser men som sagt är det väl väldigt ovanligt med att samma master har lagts till grund för både CD och vinyl så en jämförelse blir svår. En av mina outalade frågor var om CD-mediet är sämre rent tekniskt när det gäller det ifrågavarande området (återge tystnad/dynamik). Det svarade du på. Tack.

/stefan

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-07-04 14:47

Jag skulle gissa på att förklaringen till upplevelserna kan vara att det kanske är vanligare att man i ett editeringsprogram tonar ner musiken/bruset mellan låtarna så att det blir helt tyst när man mastrar för CD. (och även om man gör det på vinyl så finns det mer grundbrus kvar från mediet vilket gör att det kanske låter naturligare)

Det tekniska har jag samma uppfattning om som Svante.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-07-04 14:49

Tack norman! :)

Men jag skrev uttryckligen att det inte var tysnaden mellan låtarna jag/de åsyftade. :wink:

/s

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-04 14:52

Tänkte precis som Norman här ovan.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-07-04 14:54

Nu tror jag många stirrar sig blinda på apparaternas signal-brusförhållande i siffror. En inspelnings verkliga signal-brushållande är ofta mycket sämre! Visst kan man höra rumsljuden i många inspelningar oavsett det lagrade formatet. Dessvärre tror jag de flesta vill det ska vara "sterilt" dött i musikens pauser fast det är onaturligt. "Digitalt ska väl inte brusa?" Det filtreras bort i onödan många gånger. Flint (inaktiv på forumet just nu) analyserade en av mina inspelningar med ett par stråkar och piano från sockenkyrkan . Han konstaterade att pauserna/brusgolvet låg ca 77 dB under musikens toppar. I det fallet var det kedjans första led med mikrofoner och mikrofonförstärkare som la brusgolvet, den efterföljande digitala kedjan hade ett större dynamikområde. Eftersom denna musiktyp inte är så ljudstark går det inte att få CD-systemets signal-brusförhållande om 96 dB, för det krävs som regel 110-115 dB vid mikrofonerna. I många fall används även lågbassfiltrering för att ljud från klimatanläggningar, trafik och liknande inte ska komma med på inspelningarna. En stor del av rumsljuden försvinner då, de som ger en indikation av rummets egenljud/storlek/efterklang. Det brukar sägas att man kan höra ner i bruset, hur mycket vet jag inte. Däremot är väl vinylmediet urkass på signal-störförhållande i basområdet? Analoga eller digitala inspelare lär överträffa vinylen i det avseendet i alla lägen, eller?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-04 15:05

Ja, den som tvivlar på att dither tar bort den distorsion som uppkommer av kvantiseringssteget kan lyssna på följande filer:

http://user.faktiskt.io/svante/quant/firebird6none.wav
http://user.faktiskt.io/svante/quant/firebird6tri.wav

Båda filerna är kvantiserade till 6 bitars bitdjup, men den senare har fått ditherbrus. Man hör tydligt skillnaden i svansarna, efterklangen går ner under brusets nivå, men finns ändå där i den dithrade versionen. I den odithrade blir det en stor fet gröt av alltihop.

Edit: fixade länkarna
Senast redigerad av Svante 2008-07-04 17:33, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-04 15:15

Dom funkar inte. :(

Håller för övrigt med om allt i ditt första inlägg.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-07-04 16:06

stefanolo skrev:Men jag skrev uttryckligen att det inte var tysnaden mellan låtarna jag/de åsyftade. :wink:

Attans, missade det... måste ha drunknat i bruset... ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-04 16:13

Normalt använder man begreppet "digital tystnad" för att beskriva att det PCM-flöde som beskriver signalen är en serie med nollor.

Man kan alltså säga att en välgjord produktion som försetts med dither, inte innehåller någon digital tystnad, utan är hela tiden "öppen" för signaler om de kommer farande, även om de är mycket svaga.

Precis som med analoga medier.

Är alla reglar neddragna kommer det dock förstås ingen signal - men ändå återstår grundbruset som är mediets, och som alltså i det här fallet är någon sorts dither.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-04 17:33

IngOehman skrev:Dom funkar inte. :(

Fixat!

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2008-07-04 18:28

Digital tystnad är det ord på dataingången som ger 0 i utström eller 0 volt på DAC:ens utgång. Det är den enda definition som jag känner till på det begreppet.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2008-07-04 18:34

Rättelse: En dac som tex PCM63 kan fås att variera signalen på utgången mellan 0-4ma. I det fallet är digital tystnad det ord som ger 2mA

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-07-05 00:14

Tackar Svante för exemplen på ditherbrusets praktiska betydelse. Jag har väldigt knappa kunskaper inom relevanta discipliner men börjar så smått greppa det grundläggande.

RogerGustavsson: Bra exempel från "verkligheten". Klargörande på många sätt.

IngOehman och DrMabuse Förstår att jag blottade min okunskap redan i mitt "terminologimissbruk" :wink: . Visste inte att "digital tystnad" redan var "upptaget" av en specifik teknisk företeelse. Nu vet jag :) . Skiljer sig era definitioner/betydelsebeskrivningar åt? Bra förklarat om ditherbrusets funktion. Jag är lyckligtvis :wink: inte på något sätt tekniskt utbildad så jag kan bara "gå uppåt" i min förståelse. Jag slipper "olära" eventuellt felaktiga uppfattningar utan startar från botten (Hoppas bara att min intellektuella kapacitet räcker till för att jag ska kunna tillgodogöra mig fortsättningen).

Hoppas att det framgår av sammanhanget i min inledande post med tillhörande citat vad jag avsåg med "digital tystnad".

/stefan

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-05 01:23

Digital tystnad... låter poetiskt. Som en låttitel eller nåt :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-05 02:31

phloam skrev:Digital tystnad... låter poetiskt. Som en låttitel eller nåt :)

Jag skulle vilja höra den låten...

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2008-07-05 08:01

Jag vet inte om begreppet analog tystnad används men det skulle i så fall vara när skivspåret inte innehåller några modulationer.

Med 16 bitar är den största modulation en växelströmssignal kan ha 2exp15 inte 2exp16 som ofta felaktigt påstås.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-07-05 12:11

"Digital tystnad" lite som "mental istid", eller?? :? :wink:

DrMabuse skrev
Jag vet inte om begreppet analog tystnad används men det skulle i så fall vara när skivspåret inte innehåller några modulationer.

Det låter som en korrekt beskrivning :) . Men ifråga om "tysta" passager i ett musikstycke på vinyl så "måste" väl denna tystnad manifesteras i någon form av modulation för att "tystnaden"/pausen i musiken ska "höras"/kunna uppfattas (Annars är det ju bara ljudet från nålen som släpar i spåret som hörs)? Alltså modulationer som har sin grund i lågfrekvent (mycket svagt) bakgrundsmuller (trafik utanför inspelningslokalen och liknande) eller mer högfrevent men mycket svagt "sus". Det är väl dessa svaga ljud som får det att höras som att lokalen "andas" i tysta partier och ger lyssnaren en känsla för lokalens ambiens/rumskaraktär/rumskänsla. Har förstått att inspelningsutrustningens begränsningar och användningen av olika filtrering har stor betydelse för hur svaga ljud som registreras.

I de citerade foruminläggen i min inledande post så är det just denna "analoga tystnad" som de refererar till och som enligt dem inte skulle vara uppfattbar (utan "frustrerande") på samma sätt i en digital inspelning/på en CD. De antyder att den analoga inspelningen/vinylskivan där är bättre på att registrera och återge denna tystnad än den digitala/CDn. Jag har förstått av svaren ovan att detta har mer sin grund i hur mastern behandlats (och kanske masterns "grundkvalitet") mellan inspelning och pressning än i det digitala formatets tekniska egenskaper (som inte är sämre utan tvärtom bättre har jag förstått).

Topicen intresserar mig mycket eftersom jag varit en stor vinylförspråkare under de ca 25 år som jag haft mitt hifi-intresse men har nu upptäckt hur mycket bra utgåvor/inspelningar som finns tillgängliga digitalt. Då duger det inte att ha en massa fördomar om de olika formatens tekniska och faktiska förmåga att fånga och återge musiken. Jag håller nu på att försöka lära mig grunderna för tekniken bakom båda formaten. Tack alla för er input! :D Jag har nu lika stort utbyte av att lyssna på CD/digitalt som vinyl. Bra inspelningar och mastringar har stor betydelse.

/stefan

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-05 14:30

stefanolo skrev:"Digital tystnad" lite som "mental istid", eller?? :? :wink:

Ha, jag var sååå nära att lägga till precis samma sak!! :D Lustigt att vi båda gör den kopplingen, undrar varför :)

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-07-05 14:38

Jepp, den var liksom upplagd på straffpunkten. :wink:

Beror kanske på att man diggade lite Ebba och Imperiet i slutet av 70-talet och början av 80-talet eller på att man vill spinna vidare på klyschan om att digitalt låter kallt? :wink:

/stefan

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 14:00

Är det inte så enkelt att dom jämför äldre inspelade skivor (vinyler) med nya inspelade skivor (CD)? Då skulle man kunna tänka sig:

*Vinylen. Man hör brus och dyl från själva vinylen och masterbandet och får för sig att det är rummet brus. Sen så kanske dom spelade in mer live så "oönskade" ljud kom med på mastern.

*CD så hör man inte detta brus från masterbandet och vinylen (om det är inspelat digitalt) och eftersom dom sällan spelar in live (beroende på musik) så får man inte med "oönskade" biljud.

Kanske?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 14:03

För dom som tror att vinylen kan vara mer dynamisk än CD skivan kan ta ett vanligt ljudkort av bra klass och spela in ljudet från en vinylskiva (16/44.1) och se titta på filen. Man kan med lätthet se att brusgolvet är BETYDLIGT högre än vad CD golvet kan klara. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-07-06 14:10

phloam skrev:Digital tystnad... låter poetiskt. Som en låttitel eller nåt :)

det är det också Melvins har en låt som heter "pure digital silence" där en hes röst i början säger: an now for your listening plesure a few mometns of pure digital silence, sen är det helt tyst i ca 2 minuter sedan är låten slut :D

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-07-06 23:23

@subjektivisten:
Jag tror det ligger något i det du säger. Svante var inne på det och det är också min erfarenhet. Bra analoga inspelningar överförda till vinyl kan låta magiskt bra men [s]jag tror att [/s]bra digitala inspelningar överförda på CD har större potential att få med "hela bilden" :wink: . Det kräver givetvis att ingen klåfingrig har varit där och komprimerat. Det kan som sagt vara stora inpelnings- och mastringstekniska skillnader har jag förstått.

Killarna bakom citaten ovan i första posten är synnerligen erfarna och kunniga inom området så jag nonchalerar inte deras upplevelser men är lite lätt skeptisk till att man eventuellt generaliserar lite väl mycket till vinylens/den analoga inspelningens fördelar.

Brus kan som du säger ibland upplevas som om det ger lite extra "liv" åt musiken. Men ju mer jag lyssnar på bra inpelningar på CD genom mina pi60s, Rotel RB-870BX, Rotel RB-1090 och Squeezebox desto mer övertygad blir jag om potentialen i CD-mediet i förhållande till vinylen. Jag lyssnar dock lika mycket på båda formaten för musikens skull. Brus av den ifrågavarande typen (analogt) är jag gärna utan.

/stefan

edit: överstrykn i första stycket
Senast redigerad av stefanolo 2008-07-07 00:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-07 00:20

DrMabuse skrev:Med 16 bitar är den största modulation en växelströmssignal kan ha 2exp15 inte 2exp16 som ofta felaktigt påstås.

Nja, maximala topp-topp-värdet är ju 65535, dvs 2^16-1. Det beror ju på vad man menar med modulation/utstyrning. Som med alla signaler kan man mäta toppvärde, topp-tilltopp-värde, eller kanske ännu vanligare, RMS för en sinus.

Största positiva värdet är iaf 32767 och det mest negativa är -32768.
Det finns alltså 65536 kvantiseringsnivåer. Säger man det så är det klargjort vad man menar.

Användarvisningsbild
uruguru

Psykologi

Inläggav uruguru » 2008-07-14 14:37

Jag tror att hjärnan försöker hitta information i bruset.
Jag minns ett TV-inslag med en gubbe som lyssnade på rymdvarelser i
radion.Han ställde in mottagaren på en frekvens mellan två stationer så
att det bara var brus som hördes.I det bruset kunde han urskilja röster.
Man fick höra bruset i reportaget, men det var bara gubben som hörde rösterna.
När jag som tekniker jobbade sent på sjukhus, så hände det att jag tyckte att fläktbruset lät som röster.Då var klockan tre på natten och jag var dödstrött.Och nej, det var inte röstljud som transporterades genom ventilationen.
Teori: Digitalt brus hamnar under hörseltröskeln vid avlyssning.
Analogt brus hamnar över.
Får man dessutom någon interferens med brus från ens omgivning kan man kanske tycka sej höra "rummet" i tystnaden (bruset) på den analoga
avlyssningen.
Någon psykoakustiker el dyl kanske kan verifiera eller såga denna teori.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-14 18:26

uruguru skrev: Teori: Digitalt brus hamnar under hörseltröskeln vid avlyssning.
Analogt brus hamnar över.
Får man dessutom någon interferens med brus från ens omgivning kan man kanske tycka sej höra "rummet" i tystnaden (bruset) på den analoga
avlyssningen.
Någon psykoakustiker el dyl kanske kan verifiera eller såga denna teori.

Tja, det är ju lätt att undersöka. Spela in 40 dB under full utstyrning och se om man hör "analog tystnad" då.

...fast jag tror mer på förklaringen att det som regel ligger olika mastrar på CD och vinyl.

Jag tror inte att "rumsinformationen" som hörs bara är brus, utan att det är just rumsinformation. Och det finns många sätt att skruva sönder den.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-14 18:43

En annan teori/spekulation är ju att lite svagt brus och knaster som på exempelvis en gammal vinylskiva exciterar lyssningsrummets akustik på samma sätt som musiken, medan om det däremot blir helt tyst försvinner en den del av den upplevda rumsklangen som kommer från själva lyssningsrummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-14 18:51

Magnuz skrev:En annan teori/spekulation är ju att lite svagt brus och knaster som på exempelvis en gammal vinylskiva exciterar lyssningsrummets akustik på samma sätt som musiken, medan om det däremot blir helt tyst försvinner en den del av den upplevda rumsklangen som kommer från själva lyssningsrummet.

Tja... Fast är det inte "det andra" rummet man upplever att man hör? Alltså, lite oljud har man ju alltid i det egna rummet, det behöver ju inte komma ifrån stereon. Som klockor som tickar och så. :D

Återgå till Generellt om hifi