Råkade träffa på några inlägg på ett forum där det pratas om "digitalt inspelad tystnad" och "analogt inspelad tystnad". Som det återges på CD respektive vinylskiva (Jag är medveten om att många vinylskivor i grunden är digitala inspelningar). Vad man syftar på verkar vara pauser i musiken alltså inte uppehåll mellan låtar eller liknande. Det hörbara "dynamiska omfånget".
Jag har inte den tekniska kunskapen att värdera det sagda men undrar om det kan förklaras vetenskapligt/tekniskt? Läs nedan citat för att förstå bakgrunden.
Jag avser inte att kritisera dem som skrivit inläggen utan känner bara att det är lite "löst i kanterna" och skulle vilja veta mer om det.
Flytta gärna tråden om detta är fel forum. Har sökt men inte hittat någon tråd om detta. Det "måste" ju ha diskuterats här men jag kan inte hitta något om det
L skrev
Jag har många gånger fascinerats av vilken dynamik som kan finnas att hämta upp ur ett vinylspår, trots att jag vet hur begränsat dynamikomfånget egentligen är i siffror. Jag tycker mig också ha upplevt en viktig skillnad i dynamiken hos analoga respektive digitala medier.
Om vi talar om riktigt låga signalnivåer, till exempel när det är paus i musiken, kan jag ibland uppfatta att även tystnaden är inspelad på en vinylplatta. Jag tycker mig ana rummet i bakgrunden. Det går att höra ett slags bakgrundsbrus, svaga steg, dörrar som öppnas eller stängs, eller bilar utan för inspelningslokalen långt bort i bakgrunden. Eller bara ett diffust ”eko” från ett rum som är tyst, en slags rumslig närvaro. Det blir en inspelad tystnad som känns riktigt verklig.
Digitala medier har en (matematiskt?) definierad lägsta nivå. Den kan också ligga väldigt lågt, men under den nivån klipps allting bort. Det paradoxala här är att det visserligen blir riktigt tyst, men ändå känns fel eftersom den inspelade ”tystnaden” klippts bort. Och eftersom tystnaden klippts bort under en viss nivå så innebär ju det att det dynamiska området har minskat. Hänger ni med?
Allen Wright har fångat det här fenomenet på ett skojigt sätt, han kallar det för Downward Dynamik Range, DDR. Jag tyckte väl till en början att han var en riktig snacke-pelle, men allteftersom jag lärt mig bygga riktigt tysta förstärkare har jag själv kunnat höra den här skillnaden och plötsligt har den blivit verklig.
BH skrev
L. jo det är mycket intressant. När jag efter några skivproduktioner kom underfund med att jag skulle spela in lokalljuden i pausarna mellan låtarna, jag kände liksom du beskriver att rummet "andas" och en helt tyst paus skapar en störande övergång.
En annan iakttagelse är att även om vinylskivan har ett tekniskt störavstånd på säg 50 dB. Kan man lätt höra information som ligger 15-20 dB nere i grundbruset. Svaga lokalljud och efterklangsinformation på något sätt modulerar grundbruset och hörs på så sätt.
BB skrev:
Finns det något mer frustrerande än "digital tystnad"?
Det finns mängder av information i tystnaden, som påpekats tidigare i tråden. Det räcker med att göra en körinsplning i ett kyrkorum med en analog respektive digital bandspelare "rakt in" från 2 mickar för att man skall få klart för sig tillkortakommandena vid svaga partier och i pauser framför allt hos, (i detta fallet), det digitala mediat... (LSB-träsket).
/stefan