EQ:n trasig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
redrum

EQ:n trasig?

Inläggav redrum » 2007-03-19 14:05

Jag köpte en begagnad Behringer Ultra Q Pro PEQ2200 parametrisk eq i helgen och kopplade in den mellan receivern och slutsteget till subbasarna. Har jag eq:n i bypass mode, dvs. signalen går oförändrad genom eq:n, så funkar det som förut, men trycker jag in knappen som kopplar in själva eq delen får jag ingen signal alls till förstärkaren.

Jag tycker att jag måste ha kopplat in den korrekt eftersom jag får signal vid bypass. Jag ska naturligvis kontakta säljaren men tänkte kolla med det kunniga folket på detta eminenta forum först utifall jag gjort någon uppenbar miss (det är första gången jag använder en eq).

/Lars

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-03-19 14:49

Det du säger verkar riktigt med ett förbehåll. eventuellt kanske minst ett EQ-band måste vara inkopplat för att få fram signal. Har du minst ett band inkopplat bör det ju fungera.

Användarvisningsbild
redrum

Inläggav redrum » 2007-03-19 15:03

UrSv skrev:Det du säger verkar riktigt med ett förbehåll. eventuellt kanske minst ett EQ-band måste vara inkopplat för att få fram signal. Har du minst ett band inkopplat bör det ju fungera.

Ja, jag har tryckt i och ur knapparna för banden också, utan resultat. :(

Såg precis i manualen på Behringers hemsida att det fanns en säkring på baksidan. Ska kolla den när jag kommer hem. Kan kanske vara så att bypass funkar trots trasig säkring. Lär väl vara sista chansen. Är den hel så får nog eq:n anses som DOA. :x

/Lars

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-19 15:09

Är den ny kanske säljaren har lite tips..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-03-19 15:41

redrum skrev:
UrSv skrev:Det du säger verkar riktigt med ett förbehåll. eventuellt kanske minst ett EQ-band måste vara inkopplat för att få fram signal. Har du minst ett band inkopplat bör det ju fungera.

Ja, jag har tryckt i och ur knapparna för banden också, utan resultat. :(

Såg precis i manualen på Behringers hemsida att det fanns en säkring på baksidan. Ska kolla den när jag kommer hem. Kan kanske vara så att bypass funkar trots trasig säkring. Lär väl vara sista chansen. Är den hel så får nog eq:n anses som DOA. :x

/Lars

Det är nog rätt. Om apparaten är avslagen går signalen rakt igenom.

Användarvisningsbild
redrum

Inläggav redrum » 2007-03-19 19:19

Oops! Hade råkat koppla in den "baklänges", dvs. bytt plats på in- och output. :oops:

Nåja, nu funkar den i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2008-07-14 15:20

Hur mycket förstör en sådan här apparat om man använder den "fullrange"?
Funderar på att skaffa något sådant här eller en ultracurve till att korrigera ett par peakar, men ultracurven adderar ju en tråkig AD/DA-omvandling som man skulle slippa med en analog variant. Dock är det väl säkert andra saker som inte är bra med en analog dito istället.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-07-14 16:41

Bubben skrev:Hur mycket förstör en sådan här apparat om man använder den "fullrange"?
Funderar på att skaffa något sådant här eller en ultracurve till att korrigera ett par peakar, men ultracurven adderar ju en tråkig AD/DA-omvandling som man skulle slippa med en analog variant. Dock är det väl säkert andra saker som inte är bra med en analog dito istället.

jag skulle EQ vid källan istället, om man tex kör foobar eller dyl så finns det säkert gratis EQ med bra kvalité att tillgå.

Så slipper man lägga ut pengar och behöver inte oroa sig över AD/DA:n.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2008-07-14 20:28

Jag är tvungen att placera EQ´n mellan för- och slutsteg för att kunna få bukt med resonanserna både vid musiklyssning som sker via separat DAC, och vid filmtittande som sker via processor. Har ingen HTPC.
Men någon AD/DA-omvandling blir det inte med en PEQ2200 eller Alto-Q (verkar vara näst intill identiska apparater), men det kanske blir något annat problem då istället?

Återgå till Generellt om hifi