Kontakt(annons)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Kontakt(annons)

Inläggav Amit » 2008-07-16 09:53

Frågan om 3,5 mm plugg (mini-tele) dök upp i iPhone-tråden.
Två åsikter ventilerades. Den ena menade att det är bättre med adapter än med 3,5 mm kontakt, för att kontakten skadar apparaten. Den andra menar att det är bättre med 3,5 mm plugg för att det är standard.

Båda har väl en poäng, så då kommer frågan:

Borde man inte byta standard?

Hur ser den ideala hörlurs- linjenivåkontakten ut?

Några idéer:
Lätt att tillverka (billig), slitstark, lätt att byta ut (om den pajar), ryckvänlig (lossnar utan att skada apparaten den sitter i), kanske skulle gå att säkra med nån låsmekanism? (typ gängor eller bajonettfattning), ickeoxiderande (typ guld, om det nu är viktig), jord ansluter först (så slipper man spraket i lurar/högtalare).

Tycker att Apples strömkontakt funkar bra, den magnetiska. Frågan är hur länge den håller. Och så vill man väl ha en variant som inte lossnar så lätt.

Vh, Amit

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-07-16 10:08

Jag läste också det inlägget och direkt kände jag utlopp för min irritation på SonyEricsson-kontakten(den senaste). Efter ett tags användande så fylls den med skit och det skapar glapp i kontakten. Efter ett tag så slits plasten som håller kontakten kvar och den går jämt av när man har den i fickan och t.ex. sätter sig ned. Jag undrar hur dom tänkte?

Jag har en MBP med Mag-Safe kontakt och den är ju på ett vis bra, men i mobiltelefonsammanhang så lossnar den på tok för lätt.

Jag har aldrig varit med om att en 3,5 mm plugg har skadats eller skadat en apparat och jag brukar inte vara överdrivet försiktig.

Men visst, man borde byta standard och då menar jag STANDARD, alltså en kontakt som ALLA lev. använder.

Två idéer kom spontant... en med ett roterande centrum så att man kan snurra sladden 360 grader. En annan med en kontakt som sitter i en glidskena.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-07-16 10:49

Du har förmodligen rätt i (mer generellt då menar jag) att 3,5 mm pluggen funkar bra över lag, rent mekaniskt. Den känns intuitivt fel bara, rent elektriskt. Ett "fel" är att tippen ofrånkomligt blir jordad, så fort man kopplar in något.
Fast jag ändrar mig om det mekaniska; det har hänt några gånger att honan, eller den apparat honan sitter i, blivit skadad när kontakten böjts. Det vore bättre om anslutande kontakten tog smällen, den är ju lättare att byta oftast.

Bra idé med roterande kontakt tycker jag!

Amit

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-07-16 23:07

RJ45 vore guld tycker jag. Även som ersättare till RCA, XLR och alla andra stora, dyra och bökiga kontakter.
Finns det någon annan anledning än 'jamen X används ju av alla redan' till att man inte redan bytt?

Återgå till Generellt om hifi