LTS sinussvep i berg-och-dal-bana

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tomas

LTS sinussvep i berg-och-dal-bana

Inläggav Tomas » 2004-09-18 00:00

Hej!
Jag tankade hem en sinussvepton från 0-120Hz ifrån LTS-hemsida.
"Linjärt sinussvep" http://www.lts.a.se/teknik/ljud.html

Det märkliga var att tonen ökade och minskade markant i styrka över de 2 minutrarna.

Ungefär så här...
30 Hz tonen ökar i styrka
51 Hz tonen blir svagare
63 Hz tonen blir starkare igen
65 Hz tonen blir svagare
75 Hz starkare
93 Hz svagare
105 Hz starkare
117 Hz svagare

Nu utförde jag testet helt ensam, så rent teoretiskt skulle väl min hörsel kunna vara körd...

Men om inte så är fallet - vad kan då vara fel?

Jag avnjuter musik med:
InoAudio piP
Primare A30.1
Pioneer DV-575

Testade även att spela wav-filen från min Xbox, för att försäkra mig om att skivan inte var felbränd, med samma resultat.

Finns det någon som har någon idé om vad det kan vara som är fel? 8O

mvh,
Tomas

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-09-18 00:26

Du hör väl rummets inverkan.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-18 00:38

Bernt skrev:Du hör väl rummets inverkan.

Helt riktigt. Inom det område som sinustonen är har du kraftiga variationer i nivå. Det märker du genom att sitta på olika ställen i rummet när du kör svepet - så kommer det också att svänga olika. Ännu större skillnad får du genom att flytta dina högtalare. Såväl i djupled som i höjdled kommer du uppleva stora skillnader.

Ett (långsamt arbetskrävande) sätt att ur frekvensmässig synpunkt hitta rätt placering för dina högtalare är just att köra tonsvepet med högtalarna på olika platser tills du tycker att svepet låter så jämn som möjligt. Men det är inte alls säkert att detta är det rätta stället för högtalarna ur stereoperspektiv och andra egenskaper...

Ännu bättre är förstås att mata högtalarna med brus och använda kalibrerade mickar, men det är en helt annan story....

/ B

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-09-18 02:24

Tack för svaren!

Jag anade, efter lite eftertanke, att det kunde ha något med det att göra.

Jag var ju trots allt på ett mycket bra seminarium på Arken om just rumsakustik. Kommer inte ihåg vad LTS-profilen hette, han med den roliga slipsen... :wink:

Ja ja... får väl börja flytta om mina högtalare igen... jag som trodde jag hade hittat den perfekta placeringen.

Ang. högtalarnas höjd.
Jag har fått för mig att diskanterna ska vara i öronhöjd.

Det ska dom väl vara?
Dom är ju det idag.

Kan jag bli tvungen att byta till antingen en jättesoffa eller nåt i japansk låg stil? :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-18 02:41

Tomas skrev:Tack för svaren!

Jag anade, efter lite eftertanke, att det kunde ha något med det att göra.

Jag var ju trots allt på ett mycket bra seminarium på Arken om just rumsakustik. Kommer inte ihåg vad LTS-profilen hette, han med den roliga slipsen... :wink:

Ja ja... får väl börja flytta om mina högtalare igen... jag som trodde jag hade hittat den perfekta placeringen.

Ang. högtalarnas höjd.
Jag har fått för mig att diskanterna ska vara i öronhöjd.

Det ska dom väl vara?
Dom är ju det idag.

Kan jag bli tvungen att byta till antingen en jättesoffa eller nåt i japansk låg stil? :wink:

Personligen skulle jag variera högtalarnas höjd (och avstånd till bakre vägg) efter den jämnaste frekvensgången (i basen). Därefter skulle jag vinkla högtalarna inåt tills jag i mitten på en tänkt triangel får bäst "ljudbild", dvs har en klart definierad mittpunkt och en bra bredd på ljudet. Spela en monosignal, den ska tydligt höras mitt emellan högtalarna. Sedan är det dags att eventuellt luta högtalarna uppåt/neråt för att anpassa diskanten till din lyssningsposition. Diskanterna behöver inte alls sitta i öronhöjd när du sitter i soffan :-)

Däremot kan framför allt avståndet till den bakre väggen påverka stereobilden, så det kan bli en del kompromissande här innan du blir nöjd med både ljudspridning som frekvensgång.

Det här kan ju ta sin tid, men det är väl inte för att spara tid som man utövar sin hobby :?:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-09-18 08:48

Otäck men nyttig insikt du gjort. Det är inte fel på din hörsel -bara att börja kånka högtalare! Fast det är ju en baggis med pip-pluttarna. Stora vinster i ljudkvalitet att hämta helt gratis! Grattis. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-18 09:30

Jo, bra svar du fått. Kan tillägga att eftersom kedjan högtalare-rum-öra är reciprok, så kan du sätta en högtalare i soffan (där dina öron brukar vara) och dig där högtalaren brukar vara och få samma resultat. Det är ju lättare att prova då genom att flytta på dig i stället för på högtalaren.

Sen ska ju inte placeringen bestämmas helt av området 0-120 Hz, det är ju viktigast att hela ljudbilden blir riktig och då är kanske tom basen underordnad resten. Det kommer alltid att bli en kompromiss, det gäller bara att hitta den du trivs bäst med. Har du en sub så blir svepet mer användbart, eftersom subben kan placeras separat från sidosystemen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-09-18 13:14

Men Svante, kan man verkligen göra så med två högtalare? Ok för en sub, men här kommer ju de två basarnas inbördes förhållande att ändras->andra utsläckningar/toppar. Kedjan är ju högtalare-högtalare-rum-öra? :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-18 13:22

Belker skrev:Men Svante, kan man verkligen göra så med två högtalare? Ok för en sub, men här kommer ju de två basarnas inbördes förhållande att ändras->andra utsläckningar/toppar. Kedjan är ju högtalare-högtalare-rum-öra? :?

Hehe, du får väl sätta ett öra i vardera högtalarpositionen... :lol: Allvarligt, nej du kan ha rätt i det, iofs blir ju nettobidraget summan av det två, men fasläget hörs ju inte så det blir svårt att bedömma summan genom att lyssna på var och en separat. Tänkte inte på det. :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

EngelholmAudio_inaktiv

Re: LTS sinussvep i berg-och-dal-bana

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-18 15:21

Tomas skrev:30 Hz tonen ökar i styrka
51 Hz tonen blir svagare
63 Hz tonen blir starkare igen
65 Hz tonen blir svagare
75 Hz starkare
93 Hz svagare
105 Hz starkare
117 Hz svagare
Rummet som sagt. Att du har förstärkning vid 30 och 60 Hz känns ju summetriskt och bra - multipel av en ståendevåg!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-18 16:45

Hur stort är rummet? Är det någorlunda rätblocksformat går det ju att räkna ut rumsmodernas frekvenser.

f=c/2*sqrt((nx/lx)^2+(ny/ly)^2+(nz/lz)^2)

Där nx, ny, nz är heltal 0,1,2,3... som motsvarar rumsmodens nummer, och lx, ly, lz är rummets mått, c är 345 m/s.

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2004-09-18 18:10

Hello! Om även det även hade varit en topp vid 93 Hz, hade jag gissat på att rummet är ca 5,4-5,5 m i den leden som du har högtalarna.

Jag tror nog att du kan vända dig tillverkaren av dina högtalare och få ett bra svar. :)

Med vänlig hälsning ML
"It all seems so stupid
It makes me want to give up
But why should I give up
When it all seems so stupid" ; ML Gore

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-18 18:22

Vill man räkna ut var man har resonanser så behöver man inte göra det manuellt alltid. Finns ju räknare här:
http://www.naqref.com/rumsres/rumsreso.html
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-09-20 16:09

Här är en skiss över mitt vardagsrum...

Vet inte riktigt vad det ska vara bra för.

Någon kanske kan ha idéer om optimeringar :wink:

/Tompa

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-20 17:30

Om du kör programmet som Nagref gav en länk till så får du följande resultat, under förutsättning att du har 2,5 m takhöjd:

Rummets höjd är: 250 cm.
Rummets längd är: 400 cm.
Rummets bredd är: 345 cm.
Vid följande frekvenser så finns det troligen rumsresonanser i ditt rum.

42 Hz b=0 h=0 l=x
68 Hz b=0 h=x l=0
80 Hz b=0 h=x l=x
85 Hz b=0 h=0 l=x
49 Hz b=x h=0 l=0
84 Hz b=x h=x l=0
65 Hz b=x h=0 l=x
94 Hz b=x h=x l=x
98 Hz b=x h=0 l=x
99 Hz b=x h=0 l=0

Det är alltså dessa frekvenser som du på ett eller annat sätt bör åtgärda om du vill ha en någorlunda rak frekvensgång. Delvis kan detta ske med högtalarplaceringen, men förmodligen behöver du komplettera med någon form av dämpning. Resonansen vid 42 Hz kanske är OK om du har ett högtalarsystem som viker av under tex 50 Hz. Då kompenserar rummet för högtalarens tillkortakommande.

I övrigt kastar jag gärna handsken till de som är mer erfarna än jag på detta område, själv spelar jag bara musik och är glad över det ljud jag har :-)

/ B

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-09-20 17:49

Takhöjden är 270 cm.

Jag körde Nagrefs grej... men jag förstår inte vad allt (knappt nå't) betyder.
Vad innebär exv. 42 Hz b=0 h=0 l=x ?

Hur långt ifrån väggen ska jag ha mina piP?
Nu står dom 44 cm ifrån, mätt i rät vinkel från väggen till mitten av baffeln.

/Tompa

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-21 12:21

Tomas skrev:...

...

Det var jag det som hade slirren!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-21 12:25

Tips Tomas: Prova att möblera "på längden" av lyssningsrummet istället så får du sannolikt en aning mindre av den bumlighet jag anar att du har nu.

I och för sig är rummet bara 3,45 brett då, placera en del (helst absorberande) saker vid sidan om högtalarna. Bakom högtalarna bör du också ha lätt absorption enligt tillverkarens rekommendationer.

Och glöm ej mycket möbler och mattor.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-21 12:33

Tomas skrev:Jag körde Nagrefs grej... men jag förstår inte vad allt (knappt nå't) betyder.
Vad innebär exv. 42 Hz b=0 h=0 l=x ?

Det betyder att det troligen finns en resonansmod vid 42Hz och som inte beror på bredden (b=0) eller höjden (h=0) på rummet utan bara längden. Vill man dämpa denna så är det så att man får se till att placera sigsjälv och högtalarna i rätt led på längden i rummet eller ha absorbenter på någon sida i rummet (d v s absorbenter i taket kommer inte påverka denna något nämnvärt).

Har men en kombination av b, h och/eller l så innebär det att resonansen måste studsa i fler väggar i sneda vinklar för att exiteras. Det gör dem oftast mindre problematiska.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-09-21 13:00

Tips Tomas: Prova att möblera "på längden" av lyssningsrummet istället så får du sannolikt en aning mindre av den bumlighet jag anar att du har nu.

På längden kan jag inte möblera. Rummet är tyvärr för litet för det. En av mina slutsatser av ditt seminarium, Johan, var att jag måste skaffa en större lägenhet. :?

I och för sig är rummet bara 3,45 brett då, placera en del (helst absorberande) saker vid sidan om högtalarna.

Ställde faktiskt mitt tidningsställ, av hampa och ståltråd, i det vänstra hörnet och upplevde faktiskt en förbättring. Motor- och Hifi-tidningar verkar ha mycket goda absorberande egenskaper. :wink: Måste väl köpa ett ställ till för det högra hörnet.

Bakom högtalarna bör du också ha lätt absorption enligt tillverkarens rekommendationer.

Vad rekommenderar IÖ? Vad innebär "lätt absorption"?

Och glöm ej mycket möbler och mattor.

Jag gör så gôtt jag kan... som du ser på min skiss så får det inte plats så mycket mer.

/Tompa

Återgå till Generellt om hifi