Blindtest - en anekdot

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Blindtest - en anekdot

Inläggav Hetsporren » 2004-09-22 10:18

På 80-talet jobbade jag på Pripps. Vid ett tillfälle körde jag och några kolleger en blindtest mellan olika lageröl, vill minnas att det var fyra olika sorter, och bland dem hade vi petat in en Pripps Blå lättöl. Jag var en av dem som misslyckades med att helt säkert pricka in lättölen! (Vi testade flera olika ggr och med ölen i olika ordning) Detta var inte lite pinsamt och lärde mig en gång för alla att akta mig för att påstå saker med säkerhet, t.ex. "det märket är gott" eller "den skivspelaren låter bra"... :oops:

Trots detta vet jag att jag föredrar mellan- eller starköl framför lättöl, 9 ggr av 10 (den tionde gången är arbetslunchen). Detta tack vare att: efter 4-5 starköl så inträder en mycket skön känsla (lätt berusning) som får ölen att smaka ännu godare (och får flickorna att bli ännu vackrare). Likadant är det - faktiskt - med välljud. Det som kan vara svårt att direkt skilja ut vid en blindtest, visar sig efter längre användande vara fågel eller fisk. Man "känner" liksom med tiden hur stark musikupplevelse som förmedlas, utan alkohol men med konstartens eget särskilda sätt att berusa åtnjutaren. Detta klarar inte en anläggning som inte är tillräckligt bra. Detta går inte heller att mäta.

Sensmoral? Fyll i själv...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-22 10:24

du har inte funderat på om det är placebo att starkölen ger de effektera du talar om?

man har ju tex gjort försök där vissa i försöksgruppen gavs dryck med alkohol men blir tillsagda att det var alkoholfritt och andra i gruppen gavs alkoholfritt men blev tillsagda att det var alkohol.
Vilka blev fulla? De som drack alkoholfritt!
Så är det ju även med välljud förstås.. Tycker man att är är bättre så är det bättre. Iaf i ens egna öron.
Detta är ju bra så länge man tycker det är ok att lura sig själv..
Så länge man är nöjd så är det väl skit samma..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-22 10:26

Hehe, Hotspur... du gör det inte lätt för oss redaktörer... är detta en hifi-tråd eller en allmän blindtesttråd? :) :wink:

/Daniel
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 10:30

Hej Hs!

Jooo, A*lltså i det har du faktiskt.se heelt rätt! Men med alla subjektivistflummare överallt
febrilt vändande på vareviga ord efter eventuella alternativa innebörder & Co har A* velat
undvika o nämna att det rätt och slätt är så att, än en gång... du faktiskt.se har heelt rätt!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-09-22 10:35

Man har väl blindtestat en hel del på krogen. Både drickat och det man ev fick med sig hem, man var ju ibland rätt blind efter ett par hinkar pilsner :roll:

Fast visst fasen känner man skillnad på en starköl och på en lättöl även om vad som är godast är upp till var och en. Lite grann ju bittrare desto mer alkohol typ.

Smaken känns kanske säkrare ändå än hörseln eller??
För att inte tala om andra känselspröt :twisted:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-22 10:45

Fast visst fasen känner man skillnad på en starköl och på en lättöl

Det vill jag ju oxå tro men jag vågar knappt blindtesta igen.. :oops: :wink:

Blindtesta hifi vågar jag däremot men jag finner - som sagt - ingen anledning att lägga ned allt det besvär som krävs, då jag inte ens tror på nyttan av resultatet. Vad det än månde bliva.

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-09-22 10:54

De hade tydligen en blindtest på öl med gästerna i Knesset (Luuk-programmet) där de flesta gissade fel. Man skulle skilja på typ folk-, mellan-, och starköl. Sedan tågade Olle Ljungström in, tog en sipp på varje och spikade allt utan att tveka. Kan ha med erfarenhet att göra också! :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-22 11:14

Sedan tågade Olle Ljungström in, tog en sipp
på varje och spikade allt utan att tveka.

:lol: :lol: :lol: Hotspur: Hifin's Olle Ljungström!? :oops:

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-09-22 11:29

Artisten Olle Ljungström.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-22 11:36

Artisten Olle Ljungström

Jo, jag förstod det. :lol:

OT: Kanske att jag oxå* skulle skriva en bok?
Titelförslag, "Okända tjejer jag knullat"... :oops: 8O :wink:

* ) Olle skrev, men gav tyvärr aldrig ut, boken "Kända tjejer jag knullat".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-22 11:40

Eller så kan du göra detsamma och inte ge ut den... :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-22 12:05

Ett lätt sätt att känna igen en stark öl mot en lättöl (förutom smaken då) är ju att dricka hela, jag känner direkt alkoholen i EN stark öl 8O Efter 9-10 känner man det ändå lättare...... :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-09-22 12:10

Kom ihåg att det är j--ligt riskabelt att göra blindtest med alkohol! Risken finn sju att blindheten blir permanent... 8)

/en john som underar om nån vet vilken skiva som Ljungströms blivande klassiker "Jag har tappat min snuttefilt" återfinns på?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-22 13:29

Tacka vet jag att att behöva skilja fatstyrkewhisky från vanlig lättwhisky... :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-09-22 13:34

Man kan givetvis inte blindtesta alkohol genom att svälja drycken! Har också gjort ett test på Åbro bryggeri för några år sedan och det är helt klart svårt att efter en munskänk öl tvärsäkert uttala sig om vilken alkoholstyrka man fått i sig. Observera att inga provare av vare sig alkoholhaltiga drycker, kaffe etc. sväljer det hela vid provningen. Finns t.ex. inom den franska parfymbranschen krav på att "mixaren" vare sig får dricka eller röka... Finns det sådana fransmän?

Testning av ljudprylar är mycket komplext och det är väldigt enkelt att "lura" folk. Gjorde för länge sedan ett blindtest mellan tre olika anläggningar. Deltagarna fick betygsätta hela kedjan (skivspelare/förstärkare/högtalare), inga enskilda komponenter. Var rätt många tappade hakor efter det testet! Bäst betyg fick en kompaktanläggning från mitten av 70-talet hämtad i ett dammigt skolförråd. Med väl valda inställningar av ton- och volymkontroller gick det att övertrumfa de andra på papperet betydligt kompetentare anläggningarna. Prisrelationen var ca 1-5-20 tusenlappar.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-22 13:40

RogerGustavsson skrev:Med väl valda inställningar av ton- och volymkontroller gick det att övertrumfa de andra på papperet betydligt kompetentare anläggningarna.

Då var det inte så konstigt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-22 13:41

Whisky kan man bedömma alkoholhalten visuellt på :wink: . Ju taggigare kanten av tårarna som hänger kvar på glaskanten när man snurrat är, destu högre alkoholstyrka. Whisky skummar också vid skakning över en viss procentstyrka - de riktiga experterna behärskar skakkonsten så bra att de kan pricka med ung 3% säkerhet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-22 18:53

Själv har jag inget problem med att skilja lättöl från starköl, det tar tre gånger längre tid att få ner lättölen :-(

Så har sa en engelsk bryggeridirektör, fritt översatt:

"Lättöl är till för dom som inte gillar smaken av öl men som tycker om att pinka ofta" :lol:

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-22 19:00

Det är aldrig starköl som vinner bryggeritävlingar, så det betvivlar jag väldeliga. Strax över lättöl går gränsen för där inte alkoholen börjar bli negativ för kvalitén på ölen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-22 19:25

öl är ju fjolldricka som ger baksmälla
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-22 19:42

Nattlorden skrev:Det är aldrig starköl som vinner bryggeritävlingar, så det betvivlar jag väldeliga. Strax över lättöl går gränsen för där inte alkoholen börjar bli negativ för kvalitén på ölen.

Tävlingar är som hifi-tester, man ska vara starkt kritisk till resultaten eftersom dom inte speglar en reell situation :-)

Alkoholstyrkan i ett öl varierar starkt efter vilken typ av öl det är. Vissa ljusa lagertyper (elefantöl tex) börjar smaka sprit när dom når 5-6 %, medan de belgiska klosterölen smakar runt och fint vid 7-10%. Staropramen är ett ljust tjeckist öl som är underbart gott, och det håller en alkoholhalt som en mellis ungefär.

Egentligen har alkoholstyrkan inte så mycket med smaken att göra. Men svenskt lättöl är inte framtaget för att det smakar gott utan för att man ska kunna dricka något som det står "ÖL" på och sedan kunna köra bil (eller betala lägre skatt...). Många av de bättre ölen bryggs efter smak, och sedan blir styrkan vad den blir.

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-22 20:15

Hej!

A* är även starkt skeptiskt mot dem dära BryggeriTävlingarna som ju alltid Svenska Bryggerier
verkar vinna! A*lltså säger inte att Svenskt öl ej är bra men att pyttelilla Sverige i tävling efter
tävling efter tävling efter tävling efter... skulle gå o klå "Stormakter" som Tyskland, Belgien, Tjeckien, Osv -
nejru den gossen gick inte :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-09-22 20:26

celef skrev:öl är ju fjolldricka som ger baksmälla

Eller så är det fjollor som får baksmälla av öl :wink:

Återgå till Generellt om hifi