Jag har låt säga 5 datorer + en extra dator som jag tänkte mig som musikserver...
Hur få musik från alla 6 datorerna till SB på ett smidigt sätt...
Ett sätt som fungerar bra är att:
* göra ett nätverk av alla datorerna,
* installera Squeezecenter på musikserverdatorn,
* peka ut en folder i denna dator i Squeezecenter (t ex min musik/Squeezebox)
* skapa foldrar i alla andra datorer där man lagrar musik i dessa ( t ex min musik/SBdator1, min musik/SBdator2, etc.)
* alla dessa foldrar i de andra datorerna delar man ut i nätverket...
* i musikserverdatorn tar man sedan och går in i mina nätverksplatser och gör genvägar till alla de olika utdelade foldrarna -min musik/SBdator1 etc. och lägger dessa genvägar i den i squeezecenter utpekade foldern "musik/Squeezebox".
På detta sätt räcker det att koppla SB till ett Squeezecenter på en dator och ändå komma åt alla datorers musik utan att fippla med att byta squeezecenterdatorer...
Anledningen till det hela kan ju vara som i mitt fall att man vill ha en musikserver i skrubben/källaren som man inte stänger av (vilket gör det möjligt att stänga av datorer i "möblerade rum"), man har ett antal ungar som pillar och trixar utom all kontroll på egna datorer, man vill kunna få med jobbdatorn då man har den med hem, man kanske har en annan dator än servern när man letar och laddar hem / rippar musik.
Det man vill spara lägger man sedan över på server.
SB is the shit
Mvh
Stefan