Fixat ett sätt med Squeezebox och flera datorer...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Fixat ett sätt med Squeezebox och flera datorer...

Inläggav avr7000 » 2008-08-14 22:47

Detta kanske inte är nåt nytt för vissa med jag har inte hittat infon tidigare själv...

Jag har låt säga 5 datorer + en extra dator som jag tänkte mig som musikserver...

Hur få musik från alla 6 datorerna till SB på ett smidigt sätt...

Ett sätt som fungerar bra är att:
* göra ett nätverk av alla datorerna,
* installera Squeezecenter på musikserverdatorn,
* peka ut en folder i denna dator i Squeezecenter (t ex min musik/Squeezebox)
* skapa foldrar i alla andra datorer där man lagrar musik i dessa ( t ex min musik/SBdator1, min musik/SBdator2, etc.)
* alla dessa foldrar i de andra datorerna delar man ut i nätverket...
* i musikserverdatorn tar man sedan och går in i mina nätverksplatser och gör genvägar till alla de olika utdelade foldrarna -min musik/SBdator1 etc. och lägger dessa genvägar i den i squeezecenter utpekade foldern "musik/Squeezebox".

På detta sätt räcker det att koppla SB till ett Squeezecenter på en dator och ändå komma åt alla datorers musik utan att fippla med att byta squeezecenterdatorer...

Anledningen till det hela kan ju vara som i mitt fall att man vill ha en musikserver i skrubben/källaren som man inte stänger av (vilket gör det möjligt att stänga av datorer i "möblerade rum"), man har ett antal ungar som pillar och trixar utom all kontroll på egna datorer, man vill kunna få med jobbdatorn då man har den med hem, man kanske har en annan dator än servern när man letar och laddar hem / rippar musik.
Det man vill spara lägger man sedan över på server.

SB is the shit :D

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-14 23:08

Mm, jag skulle vilja kunna göra tvärtom. Eller, så här:

Vi är flera i familjen som skulle kunna lyssna med SB. Men det är mest jag som gör det, eftersom jag har bannlyst mp3-or, det blev så j*a rörigt bland menyerna.

Jag skulle vilja ha en meny "user" för varje person i hushållet och att de kommer åt sina låtar. Men det ska inte vara via "music folder" det begriper jag att det går, utan det ska vara via taggarna i filerna.

Släpper jag in ungarnas smurfhits så kommer jag inte att kunna göra browse på artist längre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-08-14 23:19

Svante: http://erland.homeip.net/download/do/vi ... ltilibrary

avr7000: Låter helt galet och helt emot sättet som det är tänkt att köras :D .. Men så länge du är nöjd så :)
Är det inte jobbigt med alla döda länkar om någon dator skulle vara avslagen eller så?

Centralisering is the shit, sen kör man multilibrary om man inte vill se ungarnas musik.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-14 23:21

Svante skrev:Släpper jag in ungarnas smurfhits så kommer jag inte att kunna göra browse på artist längre.

För att inte tala om vad det gör för ens Last.fm statistik... :D

Bild

EDIT: och Strauss hann före med MultiLibrary :)
Senast redigerad av TCM 2008-08-14 23:24, redigerad totalt 1 gång.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-08-14 23:22

TCM skrev:ashamed.png

:lol:

Erkänn att det var du och inte kidsen ;)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-14 23:25

Strauss skrev:
TCM skrev:ashamed.png

:lol:

Erkänn att det var du och inte kidsen ;)

:oops: :lol:

Fan, jag har haft en skärmdump av en liknande för dig men nu kan jag inte hitta den :evil:
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-08-14 23:28

When routine bites hard

swirve

Inläggav swirve » 2008-08-17 09:37

Men hur gör man då om man har en musikserver, men flera datorer som man vill välja med?! (Exempelvis en bärbar extra som står i vardagsrummet eller handdator med wlan)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-08-17 09:43

swirve skrev:Men hur gör man då om man har en musikserver, men flera datorer som man vill välja med?! (Exempelvis en bärbar extra som står i vardagsrummet eller handdator med wlan)

Menar du styra servern från andra datorer?

isf http://ipadress:9000

Återgå till Generellt om hifi