Artikel som beskriver musikens väg till CD:n, tack!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Artikel som beskriver musikens väg till CD:n, tack!

Inläggav PerStromgren » 2008-08-18 17:30

Jag skulle gärna vilja läsa en insiktsfull (och helst sann...) artikel som beskriver en typisk akustisk skivinspelning från ax (musiker) till limpa (färdig CD i handeln). Nätet flödar inte riktig av sådana, så jag behöver letningshjälp.

Någon som har något tips? Tidning eller webben spelar ingen roll.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-18 17:43

Det finns nog massa olika vägar så det är nog rätt svårt att sammanfatta det. Från olika studios, mickar, konsoler, EQ val, olika apparater, olika plug-ins i pro-tool, olika monitorer, för sen olika masteringsstudios, olika apparater, olika EQ val, olika monitorer, olika människor, etc etc.

Enklaste är väl:

Inspelning -> mastering -> skivan
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-08-18 18:02

Tack, men jag skulle vilja ha det lite mera från hästens mun, så att säga. Jag tänker mig en intervju med en producent på DG, Naxos, Chandos, eller så, där de olika stegen diskuteras, åtminstone översiktligt. Har någon sett en sådan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-08-18 18:19

Leta på Stereophile. John Atkinson har gjort några inspelningar och skrivit om dem, vill jag minnas. Kanske inte så typiska, dock.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-18 19:31

perstromgren skrev:Tack, men jag skulle vilja ha det lite mera från hästens mun, så att säga. Jag tänker mig en intervju med en producent på DG, Naxos, Chandos, eller så, där de olika stegen diskuteras, åtminstone översiktligt. Har någon sett en sådan?

Jag har snackat en hel med olika masteringskillar för några år sedan och det var väl det jag fick fram, att det är olika beroende på vilken skiva det är. T ex så kan en låt på skivan gått genom en rörkompressor medans dom andra inte. Det är helt enkelt inget som finns standaliserat.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-18 21:02

Inte svar på din förfrågan, men på Steve Hoffmans site:

http://www.stevehoffman.tv

finns det en hel del intressant rörande hans filosofi när det gäller mastring/remastring.

Användarvisningsbild
TCM

Re: Artikel som beskriver musikens väg till CD:n, tack!

Inläggav TCM » 2008-08-18 22:39

perstromgren skrev:Jag skulle gärna vilja läsa en insiktsfull (och helst sann...) artikel som beskriver en typisk akustisk skivinspelning från ax (musiker) till limpa (färdig CD i handeln). Nätet flödar inte riktig av sådana, så jag behöver letningshjälp.

Någon som har något tips? Tidning eller webben spelar ingen roll.

Jag har inga tips på den tekniska biten, men Pandora har en (i mitt tycke) intressant podcastserie om musikskapande

http://blog.pandora.com/podcast/

Ever wonder how a band creates its unique "sound," or what makes a particular song so distinctive?

As we spend our days dissecting tracks for the Music Genome Project, it occurs to us that most people don't get to hear songs before they're finished. We thought it might be interesting for folks to learn more about what goes into songwriting. This show is our attempt to give you an inside look at the techniques musicians use to put their signature on the music they write and perform.

Dom 4 senaste delarna har titlarna
  • Dissonance
  • Drum Feels (With Hi-Hat and Snare)
  • Melodic Construction: Pitch and Contour
  • Types of Metal

så det är ganska blandade ämnen. Kanske inte det du sökte, men intressant är det :)
When routine bites hard

Återgå till Generellt om hifi