Moderator: Redaktörer
CODY skrev:Engagemenag
Laila skrev:Klart att de gör !
Hur skulle vi annars kunna beskriva dem ?
subjektivisten skrev:Kan ju vara bra med en tråd om alla olika ord som folk använder för beskriva ljud. Vad betyder dom? Går dom att tolka olika? Är dom bra eller är dom sämre? Finns dom överhuvudtaget?
Några ord jag funderar över är:
*Spelglädje. Rätt ofta läser jag någon som säger att "B har sån spelglädje" eller liknande påstående. Men vad exakt är spelglädje? Finns det överhuvudtaget och om det finns, handlar det om apparaterna eller musiken?
*Musikalitet. Klassikern. Frågan är väl, kan apparaterna påverkar ljudet så det är mer musikaliskt eller inte musikaliskt?
Finns många fler. Vilka ord tänker ni på?
Tja Bill...Bill50x skrev:Tja, vad sägs om "korrrekt" & "transparant"? Dom används flitigt, men vad betyder dom egentligen och hur låter det?
Spelglädje - det har inte en apparat. Men den kan förmedla sådan, eller förstöra den. Vilka tekniska parametrar som styr detta vet jag inte. Men jag hör skillnaden mellan olika apparater. Detsamma gäller för musikalitet.
/ B
Bill50x skrev:Spelglädje - det har inte en apparat. Men den kan förmedla sådan, eller förstöra den. Vilka tekniska parametrar som styr detta vet jag inte. Men jag hör skillnaden mellan olika apparater. Detsamma gäller för musikalitet.
/ B
subjektivisten skrev:Kan ju vara bra med en tråd om alla olika ord som folk använder för beskriva ljud. Vad betyder dom? Går dom att tolka olika? Är dom bra eller är dom sämre? Finns dom överhuvudtaget?
Några ord jag funderar över är:
*Spelglädje. Rätt ofta läser jag någon som säger att "B har sån spelglädje" eller liknande påstående. Men vad exakt är spelglädje? Finns det överhuvudtaget och om det finns, handlar det om apparaterna eller musiken?
*Musikalitet. Klassikern. Frågan är väl, kan apparaterna påverkar ljudet så det är mer musikaliskt eller inte musikaliskt?
Finns många fler. Vilka ord tänker ni på?
Kaffekoppen skrev:
Hör du inte skillnad på en apparat med kraftigt höjd diskant eller tidigt avrullad diskant?
ps.. skulle vara kul att jämföra våra Rotel 6-kanalssteg mot varandra där min har en rätt kraftigt högre övre gränsfrekvens - 15hz (det är ju en distrubutionsförstärkare).
Lust skrev:Kaffekoppen skrev:
Hör du inte skillnad på en apparat med kraftigt höjd diskant eller tidigt avrullad diskant?
ps.. skulle vara kul att jämföra våra Rotel 6-kanalssteg mot varandra där min har en rätt kraftigt högre övre gränsfrekvens - 15hz (det är ju en distrubutionsförstärkare).
Övre gränsfrekvens på 15 Hz - där snackar vi om avrullad diskant...
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Spelglädje - det har inte en apparat. Men den kan förmedla sådan, eller förstöra den. Vilka tekniska parametrar som styr detta vet jag inte. Men jag hör skillnaden mellan olika apparater. Detsamma gäller för musikalitet.
/ B
Spelglädje och musikalitet skulle jag vilja se i ett blindtest.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster