Moderator: Redaktörer
kris10an skrev:Så min fråga är egentligen, hur kommer det sig att PA steg är så billiga jämfört med "vanliga" slutsteg?
InterM R500 plus är enligt min mening riktigt bra och dessutom utan störande fläktar, en del pratar också gott om qsc, dessa har jag dock inte lyssnat på.kris10an skrev:Funderar över vilka skillnaderna är och om de är hörbara, i normala lyssningssituationer? Är PA steg mer färgade, eller sämre på något annat sätt? Testade nyligen att driva ett PA steg för ca 3000 kr i nypris och jämförde med ett HiFi steg för ca 35000 nypris, med ett försteg av dyrare typ (ca 18000 i nypris). Skillnaderna framstod inte som helt uppenbara. Har tidigare hört/läst att PA steg har sämre upplösning (detaljer), sämre tredimensionalitet/rumsinformation mm, och att detta motiverar att ett sk HiFi slutsteg är tio ggr dyrare trots att de ofta levererar avsevärt mycket mindre effekt. Men detta kunde jag inte bekräfta med min öppna provlyssning.
Så min fråga är egentligen, hur kommer det sig att PA steg är så billiga jämfört med "vanliga" slutsteg, och på vilket sätt är de sämre? Som sagt så hörde jag själv inga skillnader som motiverade tio ggr högre pris mellan de olika stegen. Vilka PA steg är bäst för hemmabruk?
Kaffekoppen skrev:PA-steg driver oftast ruskigt lättdrivna högtalare jämfört med hemmahögtalare, kan ha en högre undre gränsfrekvens då PA-högtalare sällan spelar djupbas och de låter lite.
En fläktkyld stärkare har klart mindre kylflänsar, saknar ringkärnetrafo och är väl numera sällan klass AB?
Max_Headroom skrev:Många fläktar blir det... Det är med 6kW kan man glömma, längre ned står det: 8 Ohm 2 x 1000W rms. Alltså, i verkligheten kanske 2x500W.
För dom pengarna skulle jag gått på något annat, mer välkänt.
steveo1234 skrev:Dessutom är det ofta så att fläkten behövs först när PA-steg används såsom det brukar för PA och i hemmiljö så går det att ta bort fläkten.
Lust skrev:steveo1234 skrev:Dessutom är det ofta så att fläkten behövs först när PA-steg används såsom det brukar för PA och i hemmiljö så går det att ta bort fläkten.
Fläkten är väl i regel termostyrd. Vilket då borde innebära att den aldrig ens drar igång om den inte behövs i hemmiljö...
steveo1234 skrev:Lust skrev:steveo1234 skrev:Dessutom är det ofta så att fläkten behövs först när PA-steg används såsom det brukar för PA och i hemmiljö så går det att ta bort fläkten.
Fläkten är väl i regel termostyrd. Vilket då borde innebära att den aldrig ens drar igång om den inte behövs i hemmiljö...
Det varierar med tillverkaren implementation. Jag tror att Behringer låter fläkten gå oavbrutet, oavsett om den behövs eller inte. Någon som kan bekräfta?
Max_Headroom skrev:LAB-gruppen har utbytesfläktar som inte väsnas allt, i stort sett, som man kan köpa som tillbehör till deras steg.
Ett begagnat LAB-steg med sådana fläktar kan vara ett mycket bra alternativ till Krell och andra dyr-fi-grejjor.
kris10an skrev:Max_Headroom skrev:LAB-gruppen har utbytesfläktar som inte väsnas allt, i stort sett, som man kan köpa som tillbehör till deras steg.
Ett begagnat LAB-steg med sådana fläktar kan vara ett mycket bra alternativ till Krell och andra dyr-fi-grejjor.
har du några modellbeteckningar man bör hålla utkik efter?
Användare som besöker denna kategori: martinw och 27 gäster