PA vs HiFi steg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kris10an

PA vs HiFi steg?

Inläggav kris10an » 2008-08-25 16:11

Funderar över vilka skillnaderna är och om de är hörbara, i normala lyssningssituationer? Är PA steg mer färgade, eller sämre på något annat sätt? Testade nyligen att driva ett PA steg för ca 3000 kr i nypris och jämförde med ett HiFi steg för ca 35000 nypris, med ett försteg av dyrare typ (ca 18000 i nypris). Skillnaderna framstod inte som helt uppenbara. Har tidigare hört/läst att PA steg har sämre upplösning (detaljer), sämre tredimensionalitet/rumsinformation mm, och att detta motiverar att ett sk HiFi slutsteg är tio ggr dyrare trots att de ofta levererar avsevärt mycket mindre effekt. Men detta kunde jag inte bekräfta med min öppna provlyssning.

Så min fråga är egentligen, hur kommer det sig att PA steg är så billiga jämfört med "vanliga" slutsteg, och på vilket sätt är de sämre? Som sagt så hörde jag själv inga skillnader som motiverade tio ggr högre pris mellan de olika stegen. Vilka PA steg är bäst för hemmabruk?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-08-25 16:36

Hej!
Skillnaderna - så som de uttrycks - är typiska Hifi-blask-klyschor. (No offence... :)). Kolla på mätdata på slutstegen istället.
Hälsningar
Martin

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-25 16:55

Ofta har PA-stegen inbyggda fläktar, de kan kanske låta en aning störande i ett vardagsrum, ungefär som en datorfläkt, typ.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
snubber

Re: PA vs HiFi steg?

Inläggav snubber » 2008-08-25 16:56

kris10an skrev:Så min fråga är egentligen, hur kommer det sig att PA steg är så billiga jämfört med "vanliga" slutsteg?

Därför att det är lättare att lura hifi-folket att pris och kvalitet är samma sak. :roll: 8O
Leif

"man lär så länge man har elever"

Goldfinger

Re: PA vs HiFi steg?

Inläggav Goldfinger » 2008-08-25 17:26

kris10an skrev:Funderar över vilka skillnaderna är och om de är hörbara, i normala lyssningssituationer? Är PA steg mer färgade, eller sämre på något annat sätt? Testade nyligen att driva ett PA steg för ca 3000 kr i nypris och jämförde med ett HiFi steg för ca 35000 nypris, med ett försteg av dyrare typ (ca 18000 i nypris). Skillnaderna framstod inte som helt uppenbara. Har tidigare hört/läst att PA steg har sämre upplösning (detaljer), sämre tredimensionalitet/rumsinformation mm, och att detta motiverar att ett sk HiFi slutsteg är tio ggr dyrare trots att de ofta levererar avsevärt mycket mindre effekt. Men detta kunde jag inte bekräfta med min öppna provlyssning.

Så min fråga är egentligen, hur kommer det sig att PA steg är så billiga jämfört med "vanliga" slutsteg, och på vilket sätt är de sämre? Som sagt så hörde jag själv inga skillnader som motiverade tio ggr högre pris mellan de olika stegen. Vilka PA steg är bäst för hemmabruk?
InterM R500 plus är enligt min mening riktigt bra och dessutom utan störande fläktar, en del pratar också gott om qsc, dessa har jag dock inte lyssnat på.

Design och marknadsföring samt att många dyrare hifi-steg görs i mindre upplagor bidrar nog till de högre priserna, många hifi/high-end steg är kolossalt överprissatta sett till prestanda.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-08-25 17:43

Dessutom är det ofta så att fläkten behövs först när PA-steg används såsom det brukar för PA och i hemmiljö så går det att ta bort fläkten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-25 18:10

PA-steg driver oftast ruskigt lättdrivna högtalare jämfört med hemmahögtalare, kan ha en högre undre gränsfrekvens då PA-högtalare sällan spelar djupbas och de låter lite.

En fläktkyld stärkare har klart mindre kylflänsar, saknar ringkärnetrafo och är väl numera sällan klass AB?

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-08-25 20:59

Kaffekoppen skrev:PA-steg driver oftast ruskigt lättdrivna högtalare jämfört med hemmahögtalare, kan ha en högre undre gränsfrekvens då PA-högtalare sällan spelar djupbas och de låter lite.

En fläktkyld stärkare har klart mindre kylflänsar, saknar ringkärnetrafo och är väl numera sällan klass AB?

men ett pa-steg som specar 500 W i 8 ohm, 800 W i 4 ohm och 1000 W i 2 ohm borde väl rimligen klara även svårdrivna högtalare? Jag märkte själv ingen skillnad i djupbas, om man har högtalare som spelar ner till säg 35 Hz och pa steget är specat som 20 - 20 kHz borde det inte vara ngt problem. Många riktigt billiga pa-steg väger uppemot 20 kg och har ringtrafo, däremot inte så kraftiga kylflänsar möjligen utan fläktar istället, men det borde väl inte påverka själva ljudsignalen?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-25 21:08

Många PA-steg har filter på in och utgång. Dessa går ibland att koppla förbi med en knapp. Filtren är till för att skydda annan utrustning.

Det finns nu för tiden PA-steg som är anpassade för att driva låga impedanser också.

Lådorna till PA-steg är i regel gjorda för att fungera och hålla. Inte att se snygga ut. Det håller nere priset.

Inte sällan finns också skyddskretsar (kortslutning etc) på utgångarna. Det är för att skydda både person och egendom. En kortis ut från ett steg som kan ge flera kW är inte att leka med!

Det finns flera klass-D steg avsedda för PA som är kanon att använda som bassteg. Jag skulle egentligen haft ett själv, men fick inte tag i nåt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2008-08-25 22:58

I denna tråd finns det en hel del matnyttigt om PA-steg, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-25 23:21

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-08-26 14:09

Vad tror ni om detta?

http://www.blocket.se/vi/16113652.htm?ca=11_s&last=1

kanske inte världens bästa thd dock...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-26 16:31

Många fläktar blir det... Det är med 6kW kan man glömma, längre ned står det: 8 Ohm 2 x 1000W rms. Alltså, i verkligheten kanske 2x500W.

För dom pengarna skulle jag gått på något annat, mer välkänt.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-08-26 17:08

Max_Headroom skrev:Många fläktar blir det... Det är med 6kW kan man glömma, längre ned står det: 8 Ohm 2 x 1000W rms. Alltså, i verkligheten kanske 2x500W.

För dom pengarna skulle jag gått på något annat, mer välkänt.

Ordinarie priset verkar vara kraftigt överdrivet dessutom, i england hittade jag en återförsäljare som säljer dem för ca 400 GBP... :roll:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-26 22:59

När jag har suttit och kollat på allt möjligt ang PA ett tag. Bland annat på blocket har jag fått intrycket att billebro säljer rätt mycket "billiga" grejer.
Mycket av det som visas i annonserna uplever jag (utan att ha lyssnat på grejerna) som inte speciellt bra.

Det går inte att bygga PA slutsteg hur billigt som helst och ändå plocka ut en väldig massa effekt.

Jag får nog hålla med Max_Headroom här att gå på något mera välkänt.

Kolla hos thomann.de de har en uppsjö av olika steg i alla prisklasser.
Om du vill gå på budget så har jag kunnat läsa mig till att T.Amp proline inte är helt sugiga. Bara man inte går hela vägen ner till 2ohm, men för hemma bruk så duger de alldeles utmärkt skulle jag tro. Och lite till för den delen.

Patrik

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-08-27 03:09

steveo1234 skrev:Dessutom är det ofta så att fläkten behövs först när PA-steg används såsom det brukar för PA och i hemmiljö så går det att ta bort fläkten.

Fläkten är väl i regel termostyrd. Vilket då borde innebära att den aldrig ens drar igång om den inte behövs i hemmiljö...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-08-27 10:09

Lust skrev:
steveo1234 skrev:Dessutom är det ofta så att fläkten behövs först när PA-steg används såsom det brukar för PA och i hemmiljö så går det att ta bort fläkten.

Fläkten är väl i regel termostyrd. Vilket då borde innebära att den aldrig ens drar igång om den inte behövs i hemmiljö...

Det varierar med tillverkaren implementation. Jag tror att Behringer låter fläkten gå oavbrutet, oavsett om den behövs eller inte. Någon som kan bekräfta?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-27 10:34

Ja den går hela tiden....

-I min källare så jag slipper höra den :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2008-08-27 13:01

Hade en T.amp S-100 ett tag:

http://www.thomann.de/se/tamp_s100.htm

60W i 8ohm. Lät helt ok. Ingen hörbar övergångs-dist - blev rätt varm också...
Enda problemet var att den brummade i höger kanal. Ringde thomann som hämtade steget och konstaterade att det var inom spec :lol:
Fick pengarna tebaks iaf. Kundservice kan dom i tyskland. Synd på ett i övrigt mycket välljudande billigt steg.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-08-28 01:08

steveo1234 skrev:
Lust skrev:

Det varierar med tillverkaren implementation. Jag tror att Behringer låter fläkten gå oavbrutet, oavsett om den behövs eller inte. Någon som kan bekräfta?

OK, jag tänkte på lite mer seriösa byggen än Behringers...

Men det får räcka så då den verkar vara omtyckt av så många här.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-28 12:36

LAB-gruppen har utbytesfläktar som inte väsnas allt, i stort sett, som man kan köpa som tillbehör till deras steg.

Ett begagnat LAB-steg med sådana fläktar kan vara ett mycket bra alternativ till Krell och andra dyr-fi-grejjor.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-08-28 14:29

Max_Headroom skrev:LAB-gruppen har utbytesfläktar som inte väsnas allt, i stort sett, som man kan köpa som tillbehör till deras steg.

Ett begagnat LAB-steg med sådana fläktar kan vara ett mycket bra alternativ till Krell och andra dyr-fi-grejjor.

har du några modellbeteckningar man bör hålla utkik efter? :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-28 15:17

kris10an skrev:
Max_Headroom skrev:LAB-gruppen har utbytesfläktar som inte väsnas allt, i stort sett, som man kan köpa som tillbehör till deras steg.

har du några modellbeteckningar man bör hålla utkik efter? :)

Nä, tyvärr. Kolla på tillverkningsår och uteffekt tills hittar nåt som passar.

Återgå till Generellt om hifi