Lågfrekvent ljud > illamående

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Spicer

Lågfrekvent ljud > illamående

Inläggav Spicer » 2004-09-19 18:06

Hallå

Har funderat lite över det här med lågfrekvent ljud och vad det gör med människan.

Kan man få en människa att må illa genom att spela lågfrekvent ljud (helst under 20 hz)?

Vid vilka frekvenser skulle det kunna vara och vad för ljudtryck skulle krävas? ( Inbegriper det några risker)

/Johan

(PS. Obs. jag är ingen sadist utan det är ett konstnärligt idé jag har. )

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-19 18:17

jodå det där är beprövat sedan länge. vissa frekvenser framkallar ilamående. vissa högfrekventa(över 20 000) ljud säg påverka humöret positivt också.

Amerikanska armén ahde nån idé om att använda lågfrekvent ljud för att kuva folkmassor (svårt att slåss om man står och spyr..) men jag tror det föll på att det krävdes rätt mycket energi.
Tror det är frekvenser runt 6-8 Hz som det handlar om..

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-19 18:43

Hej!

Svenska Polisen har använt sig av "ljudvapen" på inte ont anande försökskaniner... menA*
klientel, dock enbart högljudda inte spec lågljudda :lol:!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-19 18:51

ja det är väl den andra varianten.. att man ska få människor att bli fromma och euforiska av högfrekventa ljud..
vet dock inte hur mycket man kommit fram till när det gäller högfrekvent ljud.. effekterna av lågfrekvent är ju dokumenterade men högfrekvenserna tror jag inte det finns så mycket dokumenterat

Användarvisningsbild
Spicer

Inläggav Spicer » 2004-09-20 18:31

Ok

Men tror ni att det går att framkalla illamående med vanliga kommersiella sub-bas-element?

Några förslag på element. Antar att det gäller att ha element med hög verkningsgrad.

Hornkonstruktion är väl inte att tänka på vid så låga frekvensere som 6-8 hertz.

de flesta element är ju inte gjorde för att spela under 20 hz.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-20 18:38

Om du bara ska spela en frekvens så bygg en bandpasslåda avstämd till just den frekvensen. Då behöver inte konen röra sig så mycket. Men lek inte för mycket med det, "lyckas" du framkalla illamående, säger min intuition mig att det inte är direkt nyttigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Spicer

Inläggav Spicer » 2004-09-20 18:44

ok en bandpasslåda. det låter vettigt.

sedan det här med hälsofaktorn. Inser att det kanske bara är en galen idé jag har.
SOm kanske inte borde användas på andra "ovetande" människor.

Men det verkar iaf som det kanske går att utföra inom rimliga kostnader.

Är det ingen som sysslar med bilstereo här. Där borde man ha lite erfarenhet av höga ljudtryck.

Men hörseln skadas iaf inte av så låga frekvenser? :D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-20 19:09

Spicer skrev:ok en bandpasslåda. det låter vettigt.

sedan det här med hälsofaktorn. Inser att det kanske bara är en galen idé jag har.
SOm kanske inte borde användas på andra "ovetande" människor.

Men det verkar iaf som det kanske går att utföra inom rimliga kostnader.

Är det ingen som sysslar med bilstereo här. Där borde man ha lite erfarenhet av höga ljudtryck.

Men hörseln skadas iaf inte av så låga frekvenser? :D

Ja det går att utföra, men som jag förstått det handlar det om att spela resonansfrekvenser av diverse kroppsorgan, och att det är mer eller mindre livsfarligt för vissa människor.

Och att det skadar hörseln är helt klart troligt!

Lek med tanken men du borde inte leka för mkt....

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-09-20 19:10

Det är ju inte så svårt att spela bastoner så högt att det är väldigt obehagligt iaf i mitt vardagsrum och med min subwoofer. Dock kanske jag är extra kännslig??? vem vet :) fast illamående är en annan sak, men huvudvärk å så kan man ju ordna

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-23 23:26

Spicer skrev:Men hörseln skadas iaf inte av så låga frekvenser? :D

Det är en fråga om amplitud. Det är nog värre med höga frekvenser, men det betyder inte att låga frekvenser är inte är skadliga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-09-25 17:23

Vet inte om jag har rätt, men jag har för mej att, eftersom örat inte uppfattar ljud under 20Hz så är det ganska svårt att skada dem med infraljud. Örat blir ju mindre känsligt desto lägre frekvensen är eftersom hörtröskeln höjs så drastiskt/skär av runt 20Hz. Då krävs det nog mycket ljudtryck innan man skadar örat på samma sätt som det skadas av för hög volym.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-25 17:35

swek skrev: Då krävs det nog mycket ljudtryck innan man skadar örat på samma sätt som det skadas av för hög volym.

Ja, just det, det är en fråga om amplitud. Fast jag ska bekänna att jag inte tänkte på infraljud när jag skrev det, utan vanliga basljud.

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-09-25 22:17

Jag bodde i en lägenhet ett tag, där jag till slut inte kunde sova på nätterna pga en kylanläggning i bottenvåningen. Det lustiga var att bara jag stördes, då min lägenhet låg några våglängder upp i huset, eller något sådant. Otroligt jobbigt, jag blev inte illamående, men vibrerade till slut i hela kroppen så mycket att det tog mer än en dag på neutral mark att återhämta sig. Numera är jag väldigt känslig för lågfrekvent buller, och märker direkt när det förekommer, tex inne på H&M i Nordstan (Gbg). Skulle aldrig kunna jobba där. Det tog ett tag innan jag märkte av det, men när det väl 'satt sig' i kroppen kände jag det direkt. Ibland stängdes aggregaten av några timmar framåt småtimmarna och jag kunde få lite sömn. Vaknade direkt när de satte igång igen. Hade dit hälsovårdsmyndigheterna som mycket riktigt mätte upp något lågfrekvent buller (vet inte vilken Hz) långt över gränsvärdena (i dB) men jag sålde lägenheten innan något hann åtgärdas (skulle ändå flytta). Det lustiga var att ingen tillfällig besökare kände något. Scary shit! Sedan dess gillar jag inte riktigt 'bas som känns i kroppen'.

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-09-26 18:46

Hatoll
Min far har haft ett liknande problem fast tvärtom. Han kunde höra otroligt högt i frekvens när han var yngre. Hans hörsel kunde höra flera kHz högre än normalt. Hade stora problem i många affärer med apparater som gav ifrån sig ett starkt högfrekvent pip som bara han kunde höra. Jobbigt när man klagar hos någon...för ingen annan uppfattar ju det.

Återgå till Generellt om hifi