Nu börjar generationsskiftet, Krell nästa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-09-26 10:44

Max_Headroom:

Håller med dig i det du skriver i ditt andra inlägg! Den rådande doktrinen i hifipressen (och många andra ställen också), är ju som sagt att en billigare produkt omöjligt kan vara bättre än en dyr. För vissa produkter blir ju detta smått intressant, t ex cd-spelare. Många cd-spelare använder samma drivverk, samma d/a-omvandlare, osv. Jag tror att det just i det fallet är svårt att undgå att dra nytta av den utveckling som skett inom digitaltekniken!

Jag hade lite funderingar på att starta en tråd med titeln "Ljudkvalitet eller elitism?", men så kom detta före. Gissa vad den hade handlat om? :)
Det finns alltid folk som är beredda att betala för att sticka ut från mängden, att ha esoteriska märken som få andra känner till eller har råd med, att tillhöra en exklusiv elit, men jag tror att sambandet med ljudkvalitet blir allt svagare. Notera att jag med ljudkvalitet inte väljer att definiera om den är bra eller dålig, då båda exemplen finns - jag menar endast att ett eventuellt samband försvagas.

På en mer allmän nivå tror jag inte att man ska dra alltför stora slutsatser av att en tillverkare (eventuellt) försvinner (vilket vi ju inte vet, verksamheten kanske rekonstrueras i någon form). Konkurser drabbar alla branscher, och även om ett märke försvinner så ploppar det upp nya. Om Krell däremot skulle bita i dammet, kanske jag skulle fundera lite....

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-26 10:58

razor: Jag håller med dig i det du säger om att hifipressen har svårt att erkänna om billigare prylar är bättre än dyra. Dock så tycker jag det här är något som den svenska hifipressen är sämre på än den internationella....
Den internationella är mer ärliga här tycker jag. Ex.vis så "vågade" Hifi+(som är en "high-end" tidning) skriva så här om Philips 963SA:

"Delivering sound from CD and SACD to match dedicated players costing 1000£ or more, the DVD963SA represents astonishing value. Just remember to take it seriously and treat it like the pocket high-end player it is!"

Hifichoice med flera har dessutom skrivit upp Rotel RA-1062 och ansett den som väldigt prisvärd och köpvärd även i jämförelse med betydligt dyrare förstärkare.

SÅ jag tycker nog de vågar skriva upp billiga produkter trots allt, men oftast är det nog så trots allt, att dyrare hifi är lite lite lite bättre men bara till en viss gräns....

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-26 11:44

aaa, du är här också Marbrink. Jag säger välkommen och kul att du är här :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-26 21:15

Tackar, tackar!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi