Håller med dig i det du skriver i ditt andra inlägg! Den rådande doktrinen i hifipressen (och många andra ställen också), är ju som sagt att en billigare produkt omöjligt kan vara bättre än en dyr. För vissa produkter blir ju detta smått intressant, t ex cd-spelare. Många cd-spelare använder samma drivverk, samma d/a-omvandlare, osv. Jag tror att det just i det fallet är svårt att undgå att dra nytta av den utveckling som skett inom digitaltekniken!
Jag hade lite funderingar på att starta en tråd med titeln "Ljudkvalitet eller elitism?", men så kom detta före. Gissa vad den hade handlat om?
Det finns alltid folk som är beredda att betala för att sticka ut från mängden, att ha esoteriska märken som få andra känner till eller har råd med, att tillhöra en exklusiv elit, men jag tror att sambandet med ljudkvalitet blir allt svagare. Notera att jag med ljudkvalitet inte väljer att definiera om den är bra eller dålig, då båda exemplen finns - jag menar endast att ett eventuellt samband försvagas.
På en mer allmän nivå tror jag inte att man ska dra alltför stora slutsatser av att en tillverkare (eventuellt) försvinner (vilket vi ju inte vet, verksamheten kanske rekonstrueras i någon form). Konkurser drabbar alla branscher, och även om ett märke försvinner så ploppar det upp nya. Om Krell däremot skulle bita i dammet, då kanske jag skulle fundera lite....