Vad är en luftig ljudbild?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Vad är en luftig ljudbild?

Inläggav Almen » 2008-09-02 15:23

Roade mig med att surfa runt litet på Peter Hansens hemsida (en bekant, vi träffades mer för några år sedan) efter att ha rekommenderat hans skivor i syntmusiktråden. Han skriver dagbok och även litet texter om livet i allmänhet och musik i synnerhet.

Tänkte att En Luftig Ljudbilds Tajta Dräkt kunde passa här. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-02 15:53

jag har själv en helt annan uppfattning om luftig ljudbild men skit samma, alla dessa subjektiva ord är helt meningslösa. I vilket fall så var det en trevlig och välskriven krönika.

Värt att notera är att kompressorn i bild två inte är att rekommendera, inte för mastering och inte för något annat heller för den delen :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-02 16:20

philip skrev:jag har själv en helt annan uppfattning om luftig ljudbild
En helt annan uppfattning än vilken av alla uppfattningar som framkom? :D

Han är skön, Peter. Kolla in övriga musiktexter, och även en fantastisk genomgång av en massa öl.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-09-02 16:42

Jag sätter vissa likhetstecken mellan luftig ljudbild och hög upplösning, en tredimensionell ljudbild där man kan tillgodogöra sig rumsinformation, efterklang, placering av aktörer etc, det kallar jag luftig ljudbild. Det är dessutom så att högre upplösning ger bättre dynamik. Peter verkar vara inne på att förvränga signalen på ett dynamikbegränsande sätt för att åstadkomma enligt honom ett luftigt ljud.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-02 17:02

Goldfinger skrev:Peter verkar vara inne på att förvränga signalen på ett dynamikbegränsande sätt för att åstadkomma enligt honom ett luftigt ljud.
Nej nej nej, tvärtom! :D Han ironiserar ju över att man över huvud taget kan kalla hårdkomprimerade fonogram för "luftiga"!

Han skriver ju "En pedagogisk kortfilm om hur man blåser upp och skapar en luftig ljudbild finner ni här.". :D

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-09-02 17:15

Almen skrev:
Goldfinger skrev:Peter verkar vara inne på att förvränga signalen på ett dynamikbegränsande sätt för att åstadkomma enligt honom ett luftigt ljud.
Nej nej nej, tvärtom! :D Han ironiserar ju över att man över huvud taget kan kalla hårdkomprimerade fonogram för "luftiga"!

Han skriver ju "En pedagogisk kortfilm om hur man blåser upp och skapar en luftig ljudbild finner ni här.". :D

Ok, läste sporadiskt och missade det, fick för mig att det kom från honom.

Återgå till Generellt om hifi