Jodå, det har väl hänt att man har tyckt tvärt om - även vad gäller hifi!
Typexemplet är när någon bekant köpt en surroundanläggning med sub för några tusenlappar och vill demonstrera välljudet.
Även om jag inte vill förstöra nöjet för någon, så vill jag ju inte vara oärlig heller. Så det brukar bli kommentar av typen "vilken maffig bas" eller "va fräckt när ljudet kommer från alla håll".
Det har också hänt tvärt om. Bekanta är hemma hos mig och jag lägger på en skiva för att demonstrera min anläggnings välljud. I stället för "klang och jubel" så får jag diplomatiska kommantarer av typ "jag brukar ju inte lyssna på sådan här musik" eller "Du gillar inte så mycket bas va´?" eller "Var har du fått tag på den förstärkaren?"
Men smaken är ju som baken... Jag har till och med kommit på att även om jag i princip finner LTS teser om transparenta återgivare såväl logiska, som sympatiska, har jag ingen aning om vad jag själv tycker om en "transparent" anläggning (för att jag aldrig hört någon som jag vet varit detta). Min(a) anläggning(ar) hemma kanske är rimligt transparenta - eller kanske inte! Hur som helst njuter jag av musiken.
Jag antar att det är klangidéalet som skiljer sig åt mellan olika personer. Dynamik, upplösning och frekvensomfång vill alla ha (med litet olika prioritering) men klangen kan föredras på ena eller andra sättet.
Jag anser att jag föredrar ett neutralt och ofärgat ljud, men det anser även vissa personer som tycker om en annan klang än jag. Det jag generellt stör mig på är anläggningar som låter för "vassa, tunna, metalliska, kalla, ljusa" eller "basiga, bumliga, resonanta".
Medan andra kan tycka att min(a) anläggning(ar) är för mörka och instängda. (Vilket de ju naturligtvis inte är!

)
Hälsn. Michael