Har du någonsin tyckt tvärt emot

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Har du någonsin tyckt tvärt emot

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-24 13:41

Hejsan,

En liten fundering formades i mitt huvud såhär när magen tar allt syre i anspråk och hjärnan jobbar på halvfart...

Har du någonsin lyssnat och utvärderat hifi (/komponent eller helt system) och då tyckt och uttryckt tvärt emot nån, några eller alla andra som lyssnade samtidigt?

Alltså - har ni varit helt olika i era subjektiva intryck?

En följdfråga är hur situationen hanterades, vad som hände och vad som sades.

Jag elite nyfiken! :oops: :roll: :lol:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-24 13:59

ja självklart. har hänt många gånger.
lite roligt hur defensiva alla är när man uttrycker en "radikal" åsikt som att man inte gillar ljudet..
Generalagenten för Dynaudio blev närmast hotfull när jag uttryckte att högtalarna vi lyssna på var färgade i mellanregistret.. 8)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-24 14:03

Oh yes! Ett exempel är om man går och lyssnar på Dali vs B&W i de lägre prisklasserna på Hifiklubben. Recensenterna, audiofilerna och butikssäljarna säger att B&W är såååå mycket bättre och "mer neutrala" och passar all musik och blabla. Men hoppsan vad jag tycker 603an känns tungdriven och bottenlös och platt i jämförelse mot högtalare i samma storlek från Dali, som dessutom är några tusen kronor billigare.

Min teori är att B&W har för många modeller i sitt sortiment och lägger ner väldigt liten del av hjärtat och utvecklingsbudgeten på de billigare modellerna. Plus att dom eventuellt kan vara så smarta att dom tänker att "gör vi 600-serien tillräckligt krävande när det gäller elektroniken kommer ju kunderna byta till våra dyrare högtalare längre fram, när dom tycker det känns konstigt att ha lagt ut nästan alla pengarna på elektronik för att få liv i våra budgethögtalarna dom köpte".

Eller... vad tror ni om den teorin? (Jag kom just på den).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-24 14:09

Hej!

Nej, A*ldrig!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-24 14:17

Kramiet, Blue:
Ok! Till och med "självklart"!?? 8)

Verkar som att ni haft denna situation (konfrontation) med säljare eller tolkar jag er fel. Jag var kanske otydlig, men jag var mest nyfiken på privata tillställningar, kompisars kompisar, granstereon (om än att dom alla är intresserade av hifi).

Blue: din B&W teori ber jag dig fortsätta (om du har lust) i en annan egen tråd. No offence! :P

Jag har själv gjort det ett par gånger och det är en märkligt situation, känner jag. Man sitter och lyssnar och mellan två låtar säger nån i panelen "oj vad det låter si eller så". Jag trodde inte mina öron först. Jag tyckte helt tvärt om... Efter ett par låtar så kom mina kommentarer och det blev allmänt kaos och en härlig diskussion samt än mer lyssning! :P
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-24 14:19

Jadå!

Jag har sågat en hel del välsedda saker... Dynaudios stora, t.ex.
Krell/Watt/Puppy-kombo...

Advantage/QRS demo har jag rest mig och gått ifrån så där 45 sekunder efter den börjat.

Det hände väl inget direkt... de tyckte väl mest man var konstig... :lol: :lol:

I något fall där jag kom med välriktad kritik så erkändes det lite tyst sidanom att högtalarna var sprillans nya och inte ens hunnits spelas över natten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-24 14:25

Ja, det har hänt många ggr. Senaste gällde Ocelia på mässan. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-24 14:30

Men gubbar (pojekar, grabbar, killar, ...) har ni bara gjort det på mässor eller direkt till tillverkaren/säljaren??? :wink: :? 8O

Dom tycker ju som dom tycker för att dom säljer produkterna (sa Engelholm Audio... :P ). Men nån privatperson som själv valt och är nöjd, eller under ett blindtest, eller öppet test hos nån polare?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-24 14:41

PS-audio Minilab vs Supra Lorad hemma i soffan.

Det vi var oense om var i musikaliteten där en tyckte att Supran var mest musikalisk och två tyckte att PS-audio var mest musikalisk.
Djupbasen var enhetligt till PS-audio om jag minns rätt.

Givetvis är det ju så att PS-audio är den bättre kablen, PUNKT! ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

matson

Inläggav matson » 2004-09-24 14:41

Ja, i varje fall om du menar som så att jag tycker dåligt men någon annan tycker bra.

Nej, om du menar att jag tycker ljust och någon annan mörkt när man höjer diskanten..... :P

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-24 14:44

Sen har vi haft rätt tung lokal debatt an.g Ortofon Kontrapunkt A på en Spacedeck. Det ligger väl 50/50 på gilla/ogilla. Samma här, muskalitet. Iom Siltech signalis från Linton till Quad försteget så närmade grupperna varandra lite grann och nu är spelaren i sig accepterad av alla. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-24 15:09

Okej, lite OT, men Ranefjord: Har du skaffat en Kontrapunkt nu? Har du gjort fler förändringar på sistone också utan att berätta? :wink:

Sedan tycker jag i allra högst grad att min B&W-upplevelse hör till denna tråd (kanske dock inte detta om B&W:s eventuella filosofi gällande budgetserien), även om det nu inte var så att det var någon polare som tyckte annorlunda än jag.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-09-24 15:19

Jag uttryckte precis samma åsikt som blue, fast tvärtom, när jag var på hifiklubben senast. Var ett par år sedan, och tyckte Dali lät väldigt grötigt och trist medan B&W lät högupplöst och trevligt. Även detta i de lite lägre prisklasserna. Försäljaren hade väl inte så mycket att invända. På de mycket få (två) hifiträffar jag har varit på har det varit mycket blandade åsikter också där jag inte tyckt likadant som andra angående viss utrustning. Provlyssna med sina vänner? Hur har ni lyckats dra ner även era vänner i hifiträsket? :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-09-24 16:23

Jodå, det har väl hänt att man har tyckt tvärt om - även vad gäller hifi! :wink:

Typexemplet är när någon bekant köpt en surroundanläggning med sub för några tusenlappar och vill demonstrera välljudet.

Även om jag inte vill förstöra nöjet för någon, så vill jag ju inte vara oärlig heller. Så det brukar bli kommentar av typen "vilken maffig bas" eller "va fräckt när ljudet kommer från alla håll".

Det har också hänt tvärt om. Bekanta är hemma hos mig och jag lägger på en skiva för att demonstrera min anläggnings välljud. I stället för "klang och jubel" så får jag diplomatiska kommantarer av typ "jag brukar ju inte lyssna på sådan här musik" eller "Du gillar inte så mycket bas va´?" eller "Var har du fått tag på den förstärkaren?" :)

Men smaken är ju som baken... Jag har till och med kommit på att även om jag i princip finner LTS teser om transparenta återgivare såväl logiska, som sympatiska, har jag ingen aning om vad jag själv tycker om en "transparent" anläggning (för att jag aldrig hört någon som jag vet varit detta). Min(a) anläggning(ar) hemma kanske är rimligt transparenta - eller kanske inte! Hur som helst njuter jag av musiken.

Jag antar att det är klangidéalet som skiljer sig åt mellan olika personer. Dynamik, upplösning och frekvensomfång vill alla ha (med litet olika prioritering) men klangen kan föredras på ena eller andra sättet.

Jag anser att jag föredrar ett neutralt och ofärgat ljud, men det anser även vissa personer som tycker om en annan klang än jag. Det jag generellt stör mig på är anläggningar som låter för "vassa, tunna, metalliska, kalla, ljusa" eller "basiga, bumliga, resonanta".

Medan andra kan tycka att min(a) anläggning(ar) är för mörka och instängda. (Vilket de ju naturligtvis inte är! :wink: )

Hälsn. Michael

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-24 16:49

MichaelG skrev:Jag antar att det är klangidéalet som skiljer sig åt mellan olika personer. Dynamik, upplösning och frekvensomfång vill alla ha (med litet olika prioritering) men klangen kan föredras på ena eller andra sättet.
Hej och tack för ett långt bra svar! Din kommentar ovan finner jag intressant! Ibland har jag varit med om att gruppens åsikt ändrats vid påpekande av en skillnad. Att man nästan säger "ja, han har nog rätt, det låter nog så som han beskriver" efter att 'han' påtalar en skillnad som bättre eller sämre.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2004-09-24 18:33

Är inte detta vad man kan kalla psykoakustik ??

Det är iaf vad jag skulle kalla det.

När vi var i frankfurt på hifimässa så vart vi nästan lite "kompisovänner" (iofs så var hsivp tokigt tjurig på öhman ett tag) :)när en sågade och andra gillade. Vi lyssnade av ca400 rum så det var mycket tjäbbel.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-24 20:08

Hej,

Tack för svar!
Det är möjligt det kan kallas för psykoakustik!?? Jag vet inte men känner det är rimligt.

En summering är att många gått i konflikt med säljare/distributörer men inte under så många "kompislyssningar". Eller?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-09-24 20:34

Under den enda lyssningsträff jag deltagit i så framkom väldigt olika åsikter om ljudet när vi bytte mellan komponenter (enligt lyssna-å-tyck-principen, sa väl tilläggas). Lite roligt faktiskt! Och det var tillräckligt många på varje "sida" att den blev mer av en tankeställare än majoritetens diktatur, om ni förstår.

/en john som har oegenskapen att uppskatta både äpplen och päron (helst i godisform) men som bestämt uppskattar denna typ av öppna hifilosofiska frågeställningar

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-09-24 22:24

Advantage/QRS demo har jag rest mig och gått ifrån så där 45 sekunder efter den börjat.

Du är inte lång och tanig och ville lyssna på en HF-skiva :?:
I så fall sågs vi två av dagarna :wink:

// Jonas

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-09-24 22:29

EA : Frågade : Har du någonsin tyckt tvärt emot ?

Mitt svar : JA !

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-09-24 22:41

Var och lyssnade på OA58 i Trollhättan, efter att ha läst om dem här. Tyckte INTE om vad jag hörde. Hörde dem på Arken och blev glatt överraskad. :wink:

Så jag har tyckt tvärtom mig själv. :?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-24 22:41

Sanoj skrev:

Du är inte lång och tanig och ville lyssna på en HF-skiva :?:
I så fall sågs vi två av dagarna :wink:

Nej, det var på Arken inte i år, inte förra gången, utan gången innan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-09-26 02:59

OT
Jodå det har väl hänt i en och annan tråd :D för jag håller ju fullständigt med dig:
EngelholmAudio skrev: Felaktigheter har stått offentligt och vem vet, nån kanske är här så sällan att det blir det enda som personen i fråga ser.

Men det är ju inte alltid uppskattat :twisted: /OT

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-09-27 11:57

Hade lite oenigheter med en säljare på PL Audio (generalagent för dCs, JM Lab mfl) vid en demo i Karlstad.

Vi lyssnade på en komplett uppsättning från dCs (transport, DAC med försteg, uppsamplare o gud o hans moster)

Slutsteg bestod av ett klass D steg från något fabrikat som jag ej minns namnet på samt en Lavardin IS och ett par stora KR rörmonoblock.

Högtalare var JM Labs Micro Utopia.

Oenigheterna började när säljaren ville demonstrera vilken oerhörd förbättring upsamplings burken gav... Vi lyssnade först utan uppsampling och det lät väl bra (märk inte jättebra). Sedan med uppsampling och det lät väl fortfarande bra... Säljaren babblade om att det var som dag och natt m.m. m.m.
Jag vände mig mot honom och sade: Jag hör ingen som helst skillnad 8O
Vad gör burken egentligen? Lägger den helt enkelt bara på fler bitar per sampel och fyller de tomma bitarna med nollor för att sedan interpolera efter frekvens omklockningen, eller wavelet transformerar den även signalen för att fylla ut de x-tra bitarna med information?
Säljaren såg ut som ett :?:
och svarade: Jag är tyvärr ingen tekniker...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-09-27 12:25

Vari låg oenigheten :?:
Att han gillade uppsamplingen och inte du eller att han inte kunde svara på tekniskt dravel :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-09-27 12:34

Om man säljer separata uppsamplare tycker jag att man åtminstone ska kunna förklara vad den gör. Om försäljare saluför magiska lådor som gör ljudet bättre tycker jag att man är ute på hal is. Så jag vill inte kalla det tekniskt dravel i det fallet.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 12:41

Hej!
Sanoj skrev:Vari låg oenigheten :?:
Att han gillade uppsamplingen och inte du eller att han inte kunde svara på tekniskt dravel :?:

// Jonas

- Om man läser Wolfie´s inlägg så framgår det att oenigheten gällde bägge!
A* som elliterat undrar hur man kan veta när teknik är dravel resp inte är det?
Är helt enkelt all teknik dravel? (för den okunnige, elle 8)?)

// Tord, Lawrence & Co

Mvh A*

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-28 16:23

Mötte ett enormt motstånd och sketpicism på vår IRC-kanal när jag sa vilken fantastisk upplevelse jag haft med ett slutsteg baserat på två Hypex Ucd180.

-Usch sån skit, hypex är bara klass D för subbar, köp ICE istället! var den allmänna inställningen... Men jag står fast vid att jag tyckte det lät riktigt bra och trevligt. Inget pålägg, ingen färgning, ingen tillagd entusiasm. Tåviftet kom direkt från skivan (alt. i kobinationen skiva-quad cdp :D) Jag gillade det absolut, speciellt till det priset, och att det finfint går att beställa som privatperson.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Generellt om hifi