LTS, Linn och musik kontra det andra och tredje..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-27 14:44

Tar man Linn så är det ett helt koncept. Man väljer ut sina egna konkurrenter som säljs genom butikerna.
Dock är det mycket lätt att faktiskt sjunga med på en hel del Linn anläggningar eftersom dom är rätt "rappa" i övre basen. Möjligen är den höjd också. Och det är lätt att förstå att om man skall välja mellan en anläggningen där man inte kan följa vad basisten spelar och en där han hörs tydligt, så är det svårt att motivera varför det skulle vara mera "rätt" att inte höra vad han spelar. Sen hur resten låter i det ögonblicket kan vara lätt att glömma.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-27 14:47

Dahlqvist skrev:
Morello skrev:Konstigt att detta prat om "taktkänsla", "stampa-takten" och så vidare ofta kommer från Linn-folket. Tittar på några av Linns högtalare kan man ofta se en kraftig betoning i övre basregistret, dvs där rytminstrumenten har sin grundton. :lol: Opåverkade? Nä 8)

Bra påpekande. Med utantag för cd-spelare har elektroniken inte någon möjlighet att påverka "takten" (hastigheten) i musiken. Eventuellt upplevda skillnader som verkligen har sin grund i ljudet och inte i Linn-försäljarens hypnotiska mässande om att stampa takten måste söka sin förklaringen i skillnader i tonkurvan, alternativt distortionsbeteende.

Jag har under mina expriment med ljud kommit fram till att man med lågfrekvent amplitudmodulering avsevärt kan "höja den upplevda taktkänslan". Hur detta kan lösas i en förstärkare eller CD-spelare (som ju har små försätrkare på utgången) vet inte jag, men Morello kan säkert rita en stampa-takten-modul åt oss allihop.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-27 15:08

ja alltså jag tycker mig iaf vara rätt duktig på att urskilja "takt" i de flesta apparater. Det är ju inte ett test som bara går att använda när man jämför nåt med Linn.

Men jag håller med om det som nämns ang deras högtalare.. Det är också nåt man kan läsa i den (lite väl) långa disskussionen som är först i denna tråd.
Dock är deras CDs, förförstärkare, och stärkare också "detekterbara" när det gäller "takt". Men det är korrekt att CDn är viktigast när det gäller förmedling av "takt". det är ju därför Linn prioriterar källan först och högtalarna sist (som ju har mer ljudförvrängning)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-27 15:25

Kraniet skrev: Men det är korrekt att CDn är viktigast när det gäller förmedling av "takt". det är ju därför Linn prioriterar källan först och högtalarna sist (som ju har mer ljudförvrängning)

Hur menar du då? Att CD:n är viktigast för "taktkänslan" alltså? Att det är det enda stället där man kan påverka hastigheten eller är det något annat du åsyftar?

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-27 15:28

Kraniet,

De där om att första länken är viktigast är en mycket gammal myt/dogm som Ivor har planterat. Man inser ganska lätt att det inte spelar någon roll var förvrängningarna sker.I själva verket skulle man kunna se det som en mycket dålig ursäkt för att göra taffliga högtalare (Komri med flera).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-27 15:34

ja jag vet inte men jag tycker iaf att det är enklast att avgöra skillnader i "takt" i CD-spelare.. när det kommer till högtalare så är det så mycket annan förvrängning igång så det finns annat som oftast spelar större roll.

jag har försökt lyssna på så mycket olika apparater och olika märken jag kunnat och tycker nog att det alltid är enklare att avgöra skillnader i CD-spelare än i andra komponenter.

men jag har ju inte blindtestat så det kan ju vara inbillning. Dock har jag ju testat en hel del apparater där jag inte varit partisk till nåt av märkena.. Jag försöker alltid vara objektiv i min värdering även om jag är medveten om att man lätt påverkar resultatet när det är "öppet".

edit: anledningen till trådar som denna är ju att jag vill veta. jag försöker vara öppen för alla möjligheter.. det är mer än många klarar av.. jag lyssnar på alla idéer innan jag avgör vad som är fel och rätt..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 15:37

Det har ju tidigare på forumet nämnts att det förekommer skillnader hos CD-spelare hur fort de de facto klockas... en spelare som spelar aningen för fort bör ju upplevas att ha mer driv...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-27 15:47

bör de inte upplevas felaktiga? att musiken går för fort? vad för slags tidskillnader pratar vi om?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-27 15:55

Kraniet skrev:bör de inte upplevas felaktiga? att musiken går för fort? vad för slags tidskillnader pratar vi om?

Det är små avvikelser. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-27 15:57

ja jag antog det. men jag vet inte om jag förstår kopplingen till att musiken skulle upplevas som mer "driv"..
snabbare avspelning - -> mer driv? låter mera som en skenföreställning eftersom man i båda fallen relaterar det till hastighet..

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-27 16:01

Som sagt, förutsättningarna för att påverka känslan av driv med andra saker än ljudet torde vara mycket goda. Ingen går opåverkad från förväntningar och handlarens goda espressokaffe.

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-27 16:49

de fall där man inte förväntar sig något och det inte finns espresso närvarande då?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-27 16:51

Kraniet skrev:de fall där man inte förväntar sig något och det inte finns espresso närvarande då?

Ljudmakarn bjuder på bra espresso. När jag var där fick jag en god espresso, varpå jag frågade: "Är det Moak ni bjuder på?" Säljaren svarade: "Ja, hur visste du det?" :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-27 18:17

Dahlqvist skrev:Vad man kan säga är att f/e-test i den egna anläggningen äger giltighet för just den egna anläggningen som den var komponerad när man testade. Vill man ha mer generella resultat måste man använda en mycket bra anläggning (läs: god återgivare). Alltså: vill man uttala sig och rekommendera till en större krets så gör man nog klokt i att ha en mycket kvalifierad anläggning.

Äntligen någon som håller med mig! Tack du som heter likadant som mina högtalare :!:

Och som ett tillägg. Oftast är det också svårt att veta om den testade apparaten är bättre än referensen (i den egna anläggningen)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-27 18:21

Morello skrev:I själva verket skulle man kunna se det som en mycket dålig ursäkt för att göra taffliga högtalare (Komri med flera).

Hahaha! Men så är Komri så billiga också :lol:

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-27 18:29

Men Morello, OM man accepterar "skit in-skit ut" så spelar det väl viss roll var disten kommer ifrån? Framför allt är det enklare att tex välja förstärkare eller högtalare om man har koll på att det som matas in är någorlunda hyffsat eller tom riktigt bra, eller?

En annan sak jag såg någonståns i den här långa tråden... Att Linns (och kanske även andras?) "stampa-takten-vänlighet" berodde på att de har bra transientsvar & exakthet i basen, låg dist, och vad det nu mer var för något.... Men... är dessa positiva egenskaper något fel? Jag trodde det (bl.a) var just detta som "man" strävade efter?
Jo nu minns jag också, en höjning i övre basen var även den orsaken till takt-tydligheten. Det är möjligt, men en höjning i övre basen drabbas väl ganska många högtalare av, framför allt om dom är konstruerade för rak frekvensgång utomhus/ljuddöd kammare? Men alla dom högtalarna har väl inte en bättre takt-känsla?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-27 18:40

Bill50x skrev:
Morello skrev:I själva verket skulle man kunna se det som en mycket dålig ursäkt för att göra taffliga högtalare (Komri med flera).

Hahaha! Men så är Komri så billiga också :lol:

/ B

Ja, dom kostar väl bara ett par hundra laxar? En riktig ripp-pff-högtalare 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-27 18:57

Jag har lyssnat på Linn-apparater och högtalare. Har inte lyckats höra någon förbättring av takt eller musikalitet (jämfört med andra anläggningar) på något annat sätt än att deras högtalare som hade sluten låda lät stramare i basen. De menar ju att man ska kunna höra direkt på en komplett anläggning att den är bättre på så sätt att man blir engagerad och gillar musiken bättre, även musik man inte brukar gilla. :roll: Jag vet inte, upplevde det inte så iaf.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-27 19:05

kan ju hända att du hade bestämt dig innan?

edit: jag märkte då direkt innan jag ens gick in i butiken att det lät helt klart annorlunda mot annan hifi jag lyssnat på.. och det var innan nån handlare la förväntningar eller sepressa på mig.. :wink:
det var förövrigt det sämsta man kunde hitta nästan.. en klassik plus ett par Keosa högtalare (sämsta högtalaren de har gjort tror jag..men så försvann de rätt fort också..)

edit2: ja dom spelade ju så man hörde i rummet bredvid.. vore konstigt om man blev impad innan man ens hörde ljudet 8)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-27 19:13

Har en Rega Fono riaa hemma som kopplades in och testades till en Nottingham Analogue Interspace. Jävla vilket drag det blev (och jo, mellanbasen upplevs som mer framträdande än innan). 8) Frågan är om det är interspacen eller riaan som är höjd i basen. Spelar inte mig någon roll dock. Jag siktar inte efter det omöjliga att ha en transparent / nära transparent anläggning. Mitt mål är 'hem-hifi' där det helt enkelt ska låta bra rent subjektivt.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-27 19:19

kan ju hända att du hade bestämt dig innan?
Det hade jag faktiskt inte, jag trodde ett tag på Linn-snacket. :) Har lyssnat på lite olika modeller av högtalare och apparater, men förstod ganska snabbt att elektroniken inte var något för mig (inte prisvärd) även om designen är helt rätt.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-09-27 20:45

Mitt mål är 'hem-hifi' där det helt enkelt ska låta bra rent subjektivt.

På alla inspelningar? :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-27 20:58

Japp, eller iallafall flertalet. Köpa dyr hifi för att bara några fåtal skivor ska låta bra? nja... Det känns lite knasigt.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-09-28 00:29

"dyr hifi", nu förstår jag inte? :o
Mina piP kostade inte mer än ca 8300:- och med dessa låter bra inspelningar ljuvligt! 8)

Fast Oasis, Kent och Mars Volta och liknande söndermastrad musik lyssnas det också på, men enbart för musikens skull, ljudkvaliteten är rena skämtet :wink: :x .

PS. dock hörs vissa små detaljer på de usla inspelningarna nu som jag inte hört tidigare (innan piP), sådant är lite skoj, ett tag...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-28 11:34

Hej!

Om man är rädd får o sticka ut o helst av allt ju bara ville vara "som alla andra",
sååå tjackas lämpligen en eller flera uppsättning-ar utav dessa, omgående... 8)!:

Bild

- The Pyramid monitors allow mixers to hear the effects of non hi-fidelity playback
systems while they are mixing, and while they still have the opportunity to compensate

and while your mix may sound great on your monitors in your studio, it must also sound
great outside your studio walls. Whether your mix ends up on a tiny television, car stereo,
boombox, or any other non hi-fidelity system, the outside world has billions of systems
that don't sound as great as yours.

(A*´s understrykning)
- Japp, m.a.o. här, ta ett dumpiller o bli som folk 8)!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-28 12:21

det är väl det man använt Yamha NS-10 till också?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-28 15:04

Hej K!

Japp! Så när NS-10 slutade tillverkas kom detta företag på idén att komma med ersättare!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-28 16:08

idén är ju bra även om den är dålig!

det är en anpassning till marknadens dåliga system men varför har man inte anpassat systemen till skivorna istället?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-28 17:37

Kraniet skrev:idén är ju bra även om den är dålig!

det är en anpassning till marknadens dåliga system men varför har man inte anpassat systemen till skivorna istället?

Det är en dålig idé för att den är dålig. Det är inte en bra idé att mixa på dåliga högtalare, även om man mixar till dåliga högtalare. Som Morello brukar skriva: "Djävulens drinkblandare".

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi