Låter dåliga inspelningar bättre i dåliga anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-28 14:41

Hej,

Tror absolut att kassa inspelningar kan vara mer lättlyssnade och trevliga att lyssna till om man har en sämre stereo. Felen maskeras och ex basen höjs för att drunkna det känsliga området för röster som potentiellt låter apa...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-28 14:51

Man kan kanske hänga en filt över högtalaran om det skulle vara alltför påträngande... eller lyssna från köket... :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-28 15:17

Själv har jag en delvis liknande men lite annorlunda uppfattning.

Förr i tiden tyckte jag att det var inte kul alls att lyssna på halvtaskiga inspelningar på stereon. På den tiden bestod högtaleriet av hembyggda doningar med aktiva delningsfilter och Thielelement (1" + 4.5")+ 11" Etonbas. Senare adderades även basmoduler. Sedan ersattes Theil + Eton med udda varianter av LTS-högtalarna S1. Hursomhelst så lät det med båda dessa systemen ganska illa då mindre goda inspelningar skulle försöka avnjutas. Harmonisk distorsionen och intermodulationsdistorsion i dessa båda system var inte ultralåg, liksom distorsionen vid transienter och högre ljudtryck var högre än jag har idag. I vilket fall som helst så innehåller kassa inspelningar i sig själva mer av oönskade distorsionskomponenter och blandprodukter. Med ännu mer intermodulation av det inkommande halvtaskiga ljudet till högtalarna, och med högtalarsystemets påslag av mer av denna sort, blir ljudet med två ord "mer grötigt". Det blir svårt att fokusera enskilt på enskilda musikers instrument. Det blir också svårt att höra hur ljudteknikern har rattat och vilka typer av processorer han/hon använt sig av.

Med mitt nuvarande system som har väsentligt lägre harmonisk- och intermodulationsdistorsion och dessutom i ett ännu bättre kraftigt akustikreglerat lyssningsrum*, så låter det förstås fortfarande mindre bra med kassa inspelningar än med de bra inspelningarna. Men skillnaden är att man kan ändå avnjuta de mindre goda inspelningarna. Det man kan höra på ljudet är att man kan ändå separera ut och följa en enskild musikers musicerande. Man kan också höra hur ljudteklnikerna ibland gjort misstag och konstiga pålägg och mer exakt följa dennes intentioner med verket. Slutsatser: Samtidigt hör man "längre in" i inspelningen, och kan höra mer hur felen blev till, men detta gör samtidigt att det blir väsentligt lättare för medvetandet att tolka den inkommande informationen. I och med att man vet vad som hörs, går det lättare att acceptera felen och faktiskt njuta av musiken istället. Verkar det konstigt? Kanske om man inte upplevt det förut, men det är vad jag kommit fram till under senare årens experimenterande med den bättre elektroakustiska miljön. Tänk att musiken "flyter in" i medvetandet, utan att störa hjärnan med en massa störande moment, då är det "bra ljud".

* Förr var lyssningsrummets akustiska egenskaper rätt så hyggliga också, EKT runt 0,1 s @ omkring 200 Hz och uppåt, men det hade inte lika bra dämpade tidiga reflexer såsom nuvarande rum har.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-28 15:34

Hej!

Lösningen är (som A*lltid) lika enkel som briljA*nt! Man har enbart en extreeemt...
... dålig hifianläggning! På detta vis spar man både sina slantar samt sin dyrbara
tid, ty då man varken vilja köpa nya skivor eller lyssna på de skivor man redan har, 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-28 15:36

A* - håll ögonen efter killar som säljer högtalare ur skåpbil på parkeringsplatser! :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-28 15:37

Hej Nl!

Du menA* ska titta sig själv i spegeln... mest hela tiden m.A*.o, elle 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-28 15:39

A* - är det du som bygger di däringa B.A*.S -högtalarna? :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-28 20:07

ja herr A* snackade om den där husvangen, det är säkert där han har sina BAS högtalare. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-28 20:40

Johan_Lindroos skrev:... udda varianter av LTS-högtalarna S1. Hursomhelst så lät det med båda dessa systemen ganska illa då mindre goda inspelningar skulle försöka avnjutas. Harmonisk distorsionen och intermodulationsdistorsion i dessa båda system var inte ultralåg, liksom distorsionen vid transienter och högre ljudtryck var högre än jag har idag.

Jag trodde LTS S1 var bra, särskilt baselementet. Att disten är högre hos ovanstående är bättre än nuvarande burkar är kanske inte så konstigt då priset är "aningen lägre" (en tiondel?) för S1orna?

Med mitt nuvarande system som har väsentligt lägre harmonisk- och intermodulationsdistorsion och dessutom i ett ännu bättre kraftigt akustikreglerat lyssningsrum*, så låter det förstås fortfarande mindre bra med kassa inspelningar än med de bra inspelningarna. Men skillnaden är att man kan ändå avnjuta de mindre goda inspelningarna.

Jättebra. Och vi som inte har råd/lust att hosta upp 100000 på högtalare, vad ska vi göra?
Själv tycker jag att mycket av "det nya" som dök upp på skivorna när jag bytte högtalare (hemmabyggen) var just fel vid inspelningen. Det var då jag började undra HUR bra upplösning (=lite dist?) man egentligen behöver? När man inte hör mer av musiken, utan mest tydligare hör olika fel och brister i produktionen...
Å andra sidan låter bra inspelningar desto bättre.

Jag tycker dom fula burkarna som nämns och visas tidigare i tråden, och som tydligen ska vara till för att man ska mixa med riktigt dåligt ljud, verkligen stödjer mina idéer att branchen (skivbolag, många studios etc) inte är intresserade av att sälja en produkt av god kvailtet, varken musikaliskt eller tekniskt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi