Lämpliga stativ och lämplig lyssningshöjd till piP

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hifirocker

Lämpliga stativ och lämplig lyssningshöjd till piP

Inläggav hifirocker » 2004-07-27 01:54

Hej!

Får inom några veckor hem ett par fina Ino audio piP till hifianläggningen och ut åker min gamla golvare! 8)

I varje fall, enligt Ino audio bör dessa stativare inte stå på stativ som är högre än 55 cm men jag har tittat på ett atacama stativ som är 60 cm högt vilket kan sandfyllas för maximal stabilitet.

Vad är era erfarenheter och tips?
Är det dumt att ställa högtalarna på stativ som lite högre än det som Ino själva rekommenderar? Jag vill minnas att Öhman påpekade vikten av att öronens lyssningshöjd bör vara precis mellan baselementet och diskantelementet för bästa resultat, spelar 5 cm hit eller dit verkligen någon större roll?

Atacama har några stativ som är 50 cm höga och som dessutom är billigare än deras 60 cm ("sandfyllsvarianten"), vilket givetvis är trevligt, men tyvärr kan inte dessa sandfyllas och jag vill ju ge piP:en maximal stabilitet, dvs ett par riktigt bra stativ som kan bli blytunga.

Eller överdriver jag inverkan av stativens påverkan?
Det kanske är viktigare med dämpkuddar (SD-fötter) under högtalarna?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-27 03:54

Tittade nyligen på stativ åt mina föräldrars piP och kom fram till att Atacama Nexus 50 cm blir bra :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-07-28 01:34

Om det viktiga är öronens höjd i förhållande till bas-/diskantelementet är det knappast stativets höjd som är den väsentliga parametern. Långt viktigare är förstås höjden på det du sitter på, och hur lång du själv är. Så är du två meter lång och sitter på en hög bar-pall, behöver nog stativen vara långt högre än rekommenderat :-)

MEN, genom reflexer från baselementet (som ju är mer rundstrålande än diskanten) får du olika frekvensgång i basområdet beroende på avstånd från kringliggande ytor (golv/väggar/tak) och där kan ju en skillnad i avstånd från golvet spela in - om allt annat är lika. Detta ska inte överdrivas när det gäller så små skillnader som 5 cm och det kan dessutom kompenseras med att variera avståndet till bakomvarade vägg (om nu inte högtalarna är gjorda för att stå tätt mot bakväggen).

Sammanfattning; tycker du att de stativ du valt (som råkar vara 5 cm "för höga") är att föredra ur estetisk/prismässig/funktionell synvinkel - köp dom! Jag har svårt att tänka mig att det kan finnas någon klanglig förändring mellan stativhöjd 55 respektive 60 cm som inte kan kompenseras på annat sätt.

/ Bill

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-07-28 17:41

Tack för era svar!

Man kanske skall nöja sig med ett par vanliga atacama nexus 50 cm, de är ju trots allt nästan en tusenlapp billigare än den andra modellen som kan sandfyllas.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-07-30 14:49

Kan man inte borra hål å fylla dom billiga?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-07-30 22:38

Jag vet inte, men det är kanske värt ett försök! :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-31 00:00

Det finns ett alternativ till: Köp ett par Profundus-X basmoduler och använd som stativ ;)
Best Regards
Bamsefar

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-07-31 00:46

Bamsefar:

Tanken har slått mig, men pengarna räcker inte till det ännu... :cry:
Då behöver jag dessutom ett för och slutsteg, och det kostar ju också en slant, om man vill ha något riktigt välpresterande.
Och det vill man ju till sådant förträffligt välkonstruerade högtalare!
8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-31 18:50

Jo det drar iväg: Jag har minne av att "gör det själv" satsen går på runt 5 kkr och sedan tillkommer då själva lådorna och färg på dom (eller faner om man så vill). Då har man antagligen passerat 7 kkr. Sedan delningsfilter (för annars blir det inge bra) och det är nog ytterligare 3 kkr. Och då som sagt är vi uppe i 10 kkr för ett par stativ :roll: slutsteg / försteg oräknat...

Men jag kan intyga att det blir göbra ;) Mina rockar fett alltså :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-08-01 15:52

Detta ska inte överdrivas när det gäller så små skillnader som 5 cm och det kan dessutom kompenseras med att variera avståndet till bakomvarade vägg (om nu inte högtalarna är gjorda för att stå tätt mot bakväggen).

Vad jag vet så är piP konstruerade för att stå nära väggen bakom dem.

Jag har också ett par piP och har även jag funderat på det här med hur viktigt det är med exakt höjd. 49-55 cm är väl det som är rekommenderat men vad som händer om man inte följer det skulle jag nog också gissa på att frekvensgången i basen påverkas.

Jag har precis beställt ett par Atacama New SE på 50 cm till mina piP. Dessa kan sandfyllas men de kostar lite mer än Nexus. För 50 cm i standard svart kostar Nexus 990:- och New SE runt 1900:- så det skiljer ju en tusenlapp men det tycker jag det är värt eftersom jag inte tycker att Nexus ser så stabila och snygga ut.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-01 16:17

Bamsefar skrev:
Men jag kan intyga att det blir göbra ;) Mina rockar fett alltså :lol:

Jodå, lät verkligen fint hemma hos dig. "straussfest" måste inhandlas 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-08-01 23:36

Monteringssats pX-2: 4 760:-
Lite MDF: 400:-
Färg: Står i garaget 8)
Öhmans filter, utan inmätning: 1950:-
Summa: 7110:-
Enl. Tanks prislista. :)

Ska försöka genomföra ovanstående denna månad, faktiskt! :P
piP kommer dock få stå kvar på Atacama Nexus 5.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-08-02 01:05

Hur vettigt är det egentligen att köra basmodulerna som stativ då? Det känns som man kanske suboptimerar placeringen av dem en aning och dessutom kanske piParna brakar i golvet när det dunkar som värst! :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-02 02:15

Tank skrev:Monteringssats pX-2: 4 760:-
Lite MDF: 400:-
Färg: Står i garaget 8)
Öhmans filter, utan inmätning: 1950:-
Summa: 7110:-
Enl. Tanks prislista. :)

Ska försöka genomföra ovanstående denna månad, faktiskt! :P
piP kommer dock få stå kvar på Atacama Nexus 5.

MDF:en kostar nog lite mera än 400 sek. Jag köpte iofs färdigkapad MDF (skall vara 22 mm tjock om jag minns rätt), och då varje sida på en pX-2 är 49 cm (beroende på vilken sida så blir det lite mindre mått på vissa delar men nu kör vi med raka puckar :)). Det går åt 2*6 bitar = 12 bitar om 49*49 cm, det får inte plats på en MDF-skiva varför man behöver två skivor. Har man tur får man enbart köpa det man förbrukar, men jag brukar alltid lägga beslag på det som blir över i alla fall. I vilket fall som helst, det är 6 kvm som går åt till två moduler ;) Det kostar antagligen mer än 400 sek.... I alla fall när jag är i farten (vilket inte alltid är det mest ekonomiska... :roll: )

Appropådet, Öhmans inmätning och justering är helt klart värt sina 500 sek - ovärderligt billigt för den servicen ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-02 02:22

__10 skrev:Hur vettigt är det egentligen att köra basmodulerna som stativ då? Det känns som man kanske suboptimerar placeringen av dem en aning och dessutom kanske piParna brakar i golvet när det dunkar som värst! :wink:

Det är exakt tvärt om, det blir perfekt. Skall se om jag kan scanna in utskrifterna från inmätningen någon dag :)

Och någon risk att de skall "braka i golvet" föreligger såklart inte, då man givetvis har samtliga högtalare stående på sina SD-kuddar och skakar för sig själva :roll:

Morello ville prova med 100 dB vid lyssningspositionen (varpå slutsteget klippte lite snyggt) och de stod kvar. Det fanns mer att ge på försteget oxå - det var som sagt slutsteget som inte pallade för trycket :oops: Men mitt rum är litet så jag har inget direkt behov av att ligga så högt i lyssningstryck...... 8) Varför något större slutsteg inte står direkt på dagordningen...

...men en dag drömmer jag om typ ett 10-kanaligt ICEpower från Bang Olufsen - eller dyligt. Gillar inte att elda för "kråkorna"...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-02 03:24

:oops: Var det min idé att spela så starkt. Det lilla steget klippte säkert friskt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-02 10:27

Morello skrev::oops: Var det min idé att spela så starkt. Det lilla steget klippte säkert friskt.

Ja jo du undrade ju om det gick att spela i 100 dB i lyssningspositionen och det gick ju... Varpå IÖ påpekade att det antagligen var 110 dB vid högtalarna... Högt minst sagt...

Har jag nämnt att jag gillar utmaningar ???
(det värsta som skulle kunna hända var ju att elementen gick upp i rök - och de kan man ju ersätta med nya 8O)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-02 10:36

8) Dom brinner inte så lätt. Har plågat mina föräldrars piP avsevärt hårdare. Exciterade pip med mer än 500 W peak 8O :lol: Naturligtvis med högdynamiskt programmaterial :P
-Innehar F-skattsedel-

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-08-02 12:22

Jag har precis beställt ett par Atacama New SE på 50 cm till mina piP. Dessa kan sandfyllas men de kostar lite mer än Nexus. För 50 cm i standard svart kostar Nexus 990:- och New SE runt 1900:- så det skiljer ju en tusenlapp men det tycker jag det är värt eftersom jag inte tycker att Nexus ser så stabila och snygga ut.

Låter bra! Vet du vart man kan beställa dem? Säljer Ljudmakarn dem? Så vitt jag vet finns de inte med på deras hemsida, men de har kanske inte med hela sortimentet på webben?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-08-02 12:33

Själv får jag det till ca. tre kvadrat för de tolv skivorna, och där jag handlar (vilket är lite fuskbilligt, jag vet) så kostar det inte mer än cirkus 400, och det utkapat. 8O

Sen går väl inmätningen på en tusenlapp, plus res och boendekostad. I min prislista i varje fall. :) Eftersom min uppställning är så temporär, samt icke-nära Stockholm, är det helt enkelt inte värt det. Hade läget varit annorlunda så vore det givet! 8)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-02 20:03

Tank skrev:Sen går väl inmätningen på en tusenlapp, plus res och boendekostad. I min prislista i varje fall. :)

Det är säkert korrekt, jag tog det ur minnet - jag beställde och betalade allt för en himla lång tid sedan så mitt minne är nog inte direkt korret....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-02 20:05

Tank skrev:Själv får jag det till ca. tre kvadrat för de tolv skivorna

Det stämmer, jag glömde bort att jag även byggde en bänk med samma MDF... Jag behövde således lite mera matrial :(
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-08-02 23:07

hifirocker skrev:Låter bra! Vet du vart man kan beställa dem? Säljer Ljudmakarn dem? Så vitt jag vet finns de inte med på deras hemsida, men de har kanske inte med hela sortimentet på webben?

Jag köpte mina på Lefflers HiFi som har butiker i Norrköping och Linköping. Om det är lite långt bort är det bara att kontakta KJ:s Audio Hi-Fi AB som är distributör för Atacama i Sverige på tel: 040-365036.

Jag fick hem stativen idag och jag är riktigt nöjd. De är stabila och tunga även fast jag inte fyllt dem med sand eller liknande. Helt klart privärda. Bilder kommer förhoppningsvis på min presentation till slutet av veckan.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-08-03 01:10

Jag kontaktade ljudmakarn idag och de har ett par Atacama SE 5 hemma på lager.
De hade också, precis som jag misstänkte, inte hunnit lägga upp denna information på deras hemsida.
Kostar 1890:- och skickas fraktfritt ner till skåneland! 8)
Sen får man ju ta en tur till Beijer Bygg eller någon liknande typ av butik och köpa sand, alternativt går ner till stranden och fylla upp en spann.... :wink:

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-09-30 22:57

Jag letar också stativ till kommande piP... Men om jag ska ha ett stativ på 50cm som är den rekommenderade höjden så hamnar diskanten drygt 20cm under örat. :? Jag har ganska lång överkropp och sitter i en fåtölj. Jag skulle alltså behöva ett stativ på 70cm, men då misstänker jag att piP:arna tappar en del basstöd.

Ska det bli nödvändigt att byta ut de sköna fåtöljerna...:?: :x

Återgå till Generellt om hifi