Definiera stressbegreppet!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-20 11:44

Harryup skrev:Jo stress är väldigt positivt vid tester.
Flygvapnet vill gärna ha piloter som känner sig stressade.
Tror NASA försöker hitta folk som gärna känner sig stressade också.
Finns ju olika former och en viss rampfeber kan få idrottsmän och skådespelare att prestera bättre. Jämför stress inför hemmapublik (utom för AIK) med stress inför bortapublik.
Men tror säkert på Johan att folk inte är stressade om man bara testar förutsättningslös. Men om ära och prestige skulle sättas på spel i testen genom resultatet så infinner sig garanterat en negativ stress om man inte är van vid situationen.

Om någon påstår att piloten i Gottrörakraschen inte blev stressad så tror jag att vederbörande ljuger. Ändå utförde piloten sina handlingar enligt skolboken. En bilförare som är stressad inför sin uppgift (dvs bilkörning) kör mer vaksamt än en som är totalt avslappnad med tankarna på hur kul festen ska bli ikväll.

T

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-20 12:01

är inte hifibranschen tillräckligt belarmad med pseudovetenskapligt skitsnack? varför inte fråga nån expert i stressområdet istället för att spekulera vilt?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-20 12:22

http://hem.bredband.net/zelmerloow/artikel3.htm

Citerar:

"Positiv nervositet inför en konsert präglas av tankar som förväntan, spänning och engagemang. Om tankarna är positiva och hoppfulla inför uppgiften blir inte bara prestationens resultat avsevärt bättre, utan också spelglädjen kommer att infinna sig under konserten med lite träning. Att försöka “fly undan” sin nervositet genom att inte tänka på konserten har ingen positiv verkan. Ibland leder detta till att all uppdämd nervositet kommer brakande som en vårflod strax innan man gör sin entré.

Nervositeten är egentligen en kraft som skärper sinnena och ger oss möjlighet att prestera bättre i en konsertsituation än i hemmets lugna vrå, under förutsättning att vi lär oss kontrollera den. Nervositet försvinner inte med tiden, utan snarare är det så att man i takt med erfarenheterna inser att den inte alls är farlig eller ens betyder att konserten kommer att ”misslyckas”. Konsten ligger i att dels undvika alla negativa tankar och föreställningar och istället ersätta dessa med positiva föreställningar, men också att lära sig kanalisera ut den goda energi som nervositeten skapar genom sitt spel. En stor hjälp är att använda sig av en typ av mental träning som innebär att man medvetet skapar positiva inre bilder inför sådant som upplevs som skrämmande. Faktum är att hjärnan har svårt att skilja på en tänkt inre bild och en verklig, vilket betyder att positivt tänkta bilder med tiden kommer att uppfattas som verkliga och i sin tur också påverka prestationen positivt. Genom att medvetet skapa dessa positiva inre bilder inför ett framträdande skapar man därför större möjligheter att lyckas. "

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2004-10-20 12:44

Ok, här diskuteras stress, relativt intressant tycker jag :!:

Angående definitioner kan kanske delar av min uppsats om stress som jag skrev i samband med mina psykologistudier bidra. Men mycket har nog redan sagts här så kanske är jag lite sent ute:

"Stress kan definieras som psykosomatiska funktionsförändringar genom individens upplevelse av en risksituation. När vi känner oss hotade, har prestationskrav, tänker på något skrämmande eller liknande sker kroppsliga funktionsförändringar. Vad som framkallar stress är inte en deklarerad faktor. Istället är det individens varseblivning, tolkning och motivation som avgör hur kroppsreaktionen blir.

Det finns det två beteckningar av stress, funktionell (godartad, nyttig) och dysfunktionell (ond). Funktionell stress är i regel kortvarig och bidrar till att vi kan bemästra vår situation. Den ger ökad aktivitet, vilket gör att vi presterar bättre fysiskt och kognitivt. Stress är en naturlig del i att vi ska kunna skydda oss och utvecklas. Men när stressen uppstår under en längre tid och vi inte får vila uppstår dysfunktionell stress. Denna orsakar skador eller sjukdom i vävnader till skillnad från den funktionella stressen och kan medverka till utmattningsdepression, trötthet, värk samt dålig hälsa."

Jag har liksom Style inte hört talas om positiv stress i vetenskapliga sammanhang. Dock kan funktionell stress ses som positiv då den i stort bara verkar medföra att våra förmågor skärps. Men stress är i allmänhet svårt att definera då det inte är ett statiskt tillstånd som enkelt kan påvisas med objektiva mätmetoder.

Att även kortvarig stress (jag menar upp till ~ 10 min) inte alltid medför positiva effekter tror jag de flesta känner igen. Flera har nog ex. sett någon som håller tal men som inte riktigt får fram orden :?: Graden av stress är uppenbarligen knutet till hur man upplever situationen. Vissa upplever en sitation som väldigt stressande medans andra kanske inte berörs alls. Själv upplever jag inte alltid den trevliga stress Thomas tidigare har beskrivit att han kände vid tentaskrivningar. Tvärtom har jag några gånger blivit så pressad (helt i nödan har jag insett) att jag inte kunnat tillgodose all den informationen jag lärt mig. Detta trots att jag har lärt mig i princip all information från samma lokal som jag sedan förmedlar kunskapen, därmed borde jag ha några ledtrådar att ta fördel av. Men när jag lämnat in tentan och gått från tentasalen har oftast informationen dykt upp i huvudet, men då är det ju lite försent :roll: .

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-20 13:01

Om man återkopplar diskussionen till blindtest så kanske man kan säga:

1. Testpersonerna måste få tid att träna på testsituationen
2. Testpersonerna ska ha så stor frihet som möjligt under utförandet av testet
3. Inte utföra testet under för lång tid (risk för utmattning)

Den stress som ändå bildas bör inte under dessa betingelser leda till några negativa stressymptom. Detta under förutsättning att testpersonerna inte lider av långvarig stress i övrigt. I övrigt drivs den kortvariga stressen under ett test av de förväntningar man har på sig själv. Att vara tränad att lyssna på skillnader och musiksignaler torde de allra flesta vara som är intresserade av musik/HiFi. Att sedan träna i en blindtestsituation kan alla göra hemma i lugn och ro (ex via ABX-programvara).

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2004-10-20 13:47

Thomas,

punkt 1 och 2 stämmer överens med min syn på saken. 3:an känns orimlig i mina ögon, det tar i regel ganska lång tid (flera månader eller tom år) att bli utmattad (men jag vet inte om vi talar om samma begrepp här). Så länge orkar inte ens det tålamodigaste energiknippet att göra blindtest.

Eventuellt har det inte gått fram tidigare, men själv förespråkar jag utan tvekan ABX. Det är nog den potentiellt objektivaste testmetod som finns tillgänglig. Men det finns förstås saker som kan påverka reliabilteten (och validiteten) även hos denna, varav en felkälla kan bli stress hos testdeltagarna. Men det är nog lätt att överdriva problemet, många gånger utgör stressnivån säkert inga som helst problem utan möjligtvis tvärtom.

En annan sak som jag tycker intresserar är huruvida förväntan hos den enskilda testdeltagaren styr det uppnådda resultatet. En föreställning om att det borde vara noll skillnad mellan testobjekt A och testobjekt B kanske medför att man blir mindre mottaglig för intryck som motsäger föreställningen. Det eftersom man, implicit, högt värderar att få sin föreställning bekräftad. Men detta är förstås bara spekulationer från min sida men kan likväl vara ett intressant samtalsämne.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-20 13:56

b_lindroos: Thomas kanske syftar på att man blir lyssningstrött och tappar koncentrationen efter ett tag. Man kan ju iofs ta pauser osv, lägga upp testet på ett par dagar om man har tid.

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2004-10-20 14:09

Martin,

jag tror att du har alldeles rätt :) . Det jag reagerade på var användningen av ordet utmattning eftersom det tidigare i tråden inte har brukas på det sättet (om jag inte har missat något väsentligt förstås) :? . Därför var det en smula oklart för mig vad Thomas exakt syftade på, även om jag anade att han menade det du beskriver.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-10-20 14:15

Thomas: Jag tror också att de faktorer du punktar upp kan vara av betydelse för att skapa en gynnsam lyssningssituation. Däremot är jag tveksam till att dessa punkter utgör någon garant för att stress (eller andra funktioner som påverkar individen) ska uppkomma. Som individ behöver man dessutom inte alls vara medveten om hur stressad man "är" eller hur en sinnen är påverkade. Att känna sig lugn och trygg är givetvis bra, men som sagt ingen garant.

Jag tror också att man måste förstå denna typ av stress (eller vilken term man nu väljer, kanske finns bättre?) som något annat än enbart inriktat mot att hantera faror. Precis som b_lindroos skriver så har föreställningar och förväntningar oerhört stor betydelse (vilket brukar lyftas fram när det gäller öppna tester).

/en john

Föregående

Återgå till Generellt om hifi