Jaha, då har jag provat mina halvfärdiga berdbandsabsorbenter. Dom ska kläs med tyg, sen är dom klar! Jag vill prova först innan jag lägger pengar på tyg. Absorbenterna är byggda av trä och gullfiber + diverse stoff för att få dom att sitta ihop. Utsidan är nu klädd med syntetiskt möbel-stoff, ca 25mm tjockt. Storleken är 40x40 cm, höjd 115 cm.
Hur låter då? Klart annorlund än tidigare. Framför allt tydligare. Inte så att upplösnmingen upplevs bättre, men ljudet känns inte lika "ivrigt" och "ystert". Sånna här grunkor ska ju inte påverka basen direkt, och det gör nog inte dom här heller. Men div. andra resonanser dämpas så nu hörs basen mycket tydligare. Klar förbättring. Mycket prisvärt att bygga sånna här tycker jag, dom här kommer att ha kostat ca 700 inkl. tyg när det är klart. Då har jag dessutom massor av gullfiber över till högtalrbyggen och med absorbenter och grejjor. + lite lim, tejp och sånt som blev över. Vill man inte bygga själv kan man köpa runda sånna här från t.ex. svanå.