Lyssningssession med Magnepan (och Sonus faber Cremona)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peeweed
Mr KungFu!

Lyssningssession med Magnepan (och Sonus faber Cremona)

Inläggav peeweed » 2003-10-11 16:18

Idag begav jag mig till grannstan Linköping och till Lefflers för att det skulle vara en liten demo av Sonus faber Cremona och Krell 400xi och Krell SACD standard. Tyvärr så blev Björn från Audionord sjuk så tyvärr kunde inte SACD standard visas, men Lefflers besluta att dema lite Cremona med Krell 400xi och till cd så kördes Audio Research CD3.

Jag lyssnade lite på några skivor jag hade med mig och det lät rätt så trevligt, jag blev inte jätteimponerad av Cremonorna men dom var inte dåliga på något sätt. Krellen har jag själv haft hemma o testat så den var jag lite mer bekant med och den är trevlig och för att vara Krell så är den bra prissatt.

Men i det andra rummet så hade dom ställt upp Magnepan MG 1.6/QR tillsammans med slutsteget Audio Research VS55, även försteget var från Audio Research i form av SP16(eller var det kanske SP16L?). Som cd användes en modell från Arcam, vilken är jag inte hundra på men jag misstänker att det var nya FMJ CD33T.

Nu till intrycken av den anläggningen, jag har aldrig lyssnat på Magnepan mer än en liten kort stund för länge sen så någon uppfattning om dom hade jag inte före nu. Så fort musiken kom så blev jag rätt så förvånad, det ljudet hade jag inte förväntat mig från dom högtalarna. Det var väldigt högupplöst, spelade mycket bättre i övre registren än Cremonan jag lyssnade på precis innan. I basområdet så var magnepanen också väldigt trevlig finns kanske lite mer att hämta längst ner men och andra sidan så spelade väldigt "snabbt". Så personligen skulle inte skämmas om det stod ett par Magnepan hemma hos mig. :)

Nu är det inte nya högtalare jag är ute efter men om det hade varit det så hade Magnepan vara ett högintressant alternativ.
"Your kungfu is no match for mine"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-11 17:30

Tilläggas bör också att det "lilla ljudrummet" ger ett mycket bättre ljud än ute i det stora. För att jämförelsen ska vara någorlunda rättvis borde de spelats i samma rum. :o

Användarvisningsbild
peeweed
Mr KungFu!

Inläggav peeweed » 2003-10-11 18:04

Callisto: det har du iof helt rätt i. Men nu var det här ingen direkt jämförelse, det vara bara slumpen som gjorde att jag lyssnade på magenpan. Iof så tror jag att Cremonan hade varit bättre i det andra rummet men den nog ändå inte nått upp till Magnepanens högupplösta ljud, iaf i toppen.

Men om man ställer(placerar rätt) in Cremonan och anpassar elektroniken till den så är det en väldigt bra högtalare, inget snack om saken. :D

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2003-10-13 09:23

Innan jag köpte mina Martin Logan SL3 så lyssnade jag även på MagnePan, någon liten modell samt ett par begagnade något större. Mitt intryck var bara att de små var "skräp" och de större lät bara burkigt. Martin Logan var som en Vicks blå en fin höstdag, som igår söndag. Friskt och klarblått. Kanske att Magnepan hade låtit bättre i något annat sammanhang. Affären var Hifi-Consult i Alingsås. Strålande affär när det gäller kundservice.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-14 17:47

Martin logan rules! :D

Användarvisningsbild
peeweed
Mr KungFu!

Inläggav peeweed » 2003-10-14 20:15

Callisto: hehe, jag har faktiskt aldrig lyssnat på Martin Logan. Man kanske får ta sig till nått ställe som har dom nån gång.

Förresten, med tanke på ditt namn, äger du en Gryphon Callisto eller? jag har precis köpt mig en iaf. :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-14 20:30

Trevlig förstärkare, jag har också en och Callisto har en likadan. 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
peeweed
Mr KungFu!

Inläggav peeweed » 2003-10-14 20:49

Rydberg: woohoo.. 3 callisto på ett forum. Rekord? :wink: :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-15 11:42

Tja, vet inte, har en polare till här i Linköping som har en 2200, Callisto köpte sin 2100 av honom (de är också polare). Har en annan polare (också här i linköping) som har en Tabu AT, Gryphon tätt här i Östergötland iaf :D
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-15 14:12

Östgötar har tydligen god smak om hur det ska låta :D :wink:

Återgå till Generellt om hifi