BSS FDS-366T OMNIDRIVE COMPACT plus

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-11 18:58

En tekniker hos AudioPro har rekommenderat en kompis till mig att byta till bättre komponenter med samma värde eftersom det som satt i inte är särskilt bra. Så visst finns det leverantörer som är jordnära och ärliga.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-11 20:14

Harryup skrev:Har avlägsna släktingar till NN's grejor. Dvs Paradigm Servo-subbor, JBL2227 mellan 80-675Hz och däröver JBL2450 2" driver med Tractrixhorn.
Att det kanske finns termiska problem kan ju vara riktigt, men med dessa grejor som har en verkningsgrad på 100dB för 2227 och 112dB för 2450 så kommer det nog inte bli särskilt varmt i hemmiljö.
Problemen är säkert mycket större om man spelar med mer än en och annan Watt. Basarna tål 650W och driverna tål 250W.
Så NN lär ha liknande förhållande.
Och subborna mina har inga extra filter vilket ju normalt är fallet utan bara ett servosystem med en 400W.
Jo, hade enkla passiva filter först, sedan aktiva analoga filter, och därefter 2 olika digitalafilter. Det har hela tiden låtit bättre och bättre vartefter jag har bytt. Bl.a. så definitionen i stereobilden är extrem med dom digitala filtren. Folk tror att jag spelar med centern inkopplad på stereo eftersom allt ligger "still" oavsett ton. Ex ett instrument är realistiskt stort och inte som något "moln" beroende på ton.
Och transientsvaret är bättre då man kan ställa in tidsfördröjning och fas steglöst i filtret.

Har du komponerat högtalarna själv eller är det en färdig konstruktion? Tyvärr kan jag väldigt lite om JBL-element. Har bara nyligen lyssnat lite på en JBL-högtalare som utseendemässigt påminde om en postlåda :wink: De lät väldigt bra!

Det är mycket möjligt att termisk kompression inte är något problem varken för NN eller dig. Jag känner inte till era högtalare i detalj. Jag vill förtydliga att jag bara uttalat mig rent generellt angående passiva vs aktiva filter och några av deras för- och nackdelar. Spelar man normalhögt med era högtalare är nog inte termisk kompression ett problem. Fast jag har fått intrycket av att NN spelar eller åtminstone vill kunna spela vansinnigt högt med låg distorsion. Det krävs ju rätt mycket om huvudhögtalarna ska matcha 16 st 15" basar ljudtrycksmässigt. :)

Kan du höra skillnad om du ställer om tidsfördröjningen mellan elementen utan att ändra ljudutstrålningen från högtalaren? Eller menar du att transientsvaret blir bättre enligt mätinstrumenten?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-11 23:53

Var ju inte särskilt blint testat, men mätningen stöder lyssningsintrycken. Låter lite mindre om dom olika instrumenten i ljudbilden då det stämmer. Mer luft emellan och en gitarr ligger helt still i ljudbilden oavsett ton. Kan vara svårt att höra om man inte vet att inspelningen är sån. En del skivor har fortfarande för "stora" instrument. Mina filter är fortfarande ganska nya för mig så alla möjligheter och lyssningsintryck är inte helt utsorterade.

Antonic

Inläggav Antonic » 2004-11-12 00:12

jag har inte tillräcklig erfarenhet av passiv vs aktivt.

Men nu när mitt Phoenix Gold kit ut til lbilen så har jag bar akvar mina Canotn LE 103
Men funderar på att dela dom aktiva istället.
Borde inte det bli en stor förbättring det är nog inga extrema filter precis.

Eller vad tycker ni?
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-12 00:20

Jag har hitills inte blivit besviken då jag sysslat med aktiva filter.
Och digitala eq:n har jag blivit beroende av.
Det är helt enkelt riktigt roligt att lyssna på musik.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi