hur kopplar jag subben?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
poppop

hur kopplar jag subben?

Inläggav poppop » 2004-11-22 23:29

Funderar på att komplettera mina stativare med en aktiv sub. Hur kopplar jag in denna för att den ska följa volymratten? Enda utgångarna jag har från mitt försteg är ju main out (upptagna naturligtvis) och rec out... 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-22 23:39

Vad för sub?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: hur kopplar jag subben?

Inläggav Bill50x » 2004-11-22 23:39

poppop skrev:Funderar på att komplettera mina stativare med en aktiv sub. Hur kopplar jag in denna för att den ska följa volymratten? Enda utgångarna jag har från mitt försteg är ju main out (upptagna naturligtvis) och rec out... 8O

Det beror på vilken subba du väljer. De har alla olika möjligheter för inkoppling.

Enklast är dock att berätta för din handlare hur ditt system ser ut och be om råd och rekommendation för en lämplig subba.

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-22 23:41

de flesta subbar har högnivåingångar med en HP-filtrerad feed through där du kopplar in dina vanliga frontar
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2004-11-23 15:55

Nedrans... Då kommer jag att helt missa poängen med mitt system, nämligen att ha så korta högtalarkablar som möjligt! Jag använder två monosteg, Sentec PA9, samt försteget SC9...

Mina högtalarkablar är ca 50 cm långa idag... Och att dessutom besudla signalvägen genom en brusig sub med ett halvtaskigt delningsfilter låter inte som någon hit... (Har funderat på en Audio Pro Ace Bass 2).

... Hur skulle ni göra?

Stativarna är ett par Dynaudio Contour 1.3 mkII...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-23 16:51

Med så goda förstärkare skulle jag i ditt fall skaffa ett separat delningsfilter, t ex ett begagnat Sentecs EC-9 för att hålla sig inom familjen, eventuellt uppdatera det med BB 2134 op-ampar och komplettera med ytterligare slutsteg och minst två bashögtalare. Så gjorde jag själv en gång.

Om du absolut måste ha extremkorta högtalarkablar kan du antingen skaffa ytterligare två monoblock eller byta till två stereoblock och använda ett per sida (den ena kanalen för sidosystemet, den andra för basen). Men billigast blir förstås ett stereosteg för basarna. Kablar kan man oftast gömma undan.

Trevlig bild på Korg MS-20 - eller är det lillebror MS-10..?

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Senast redigerad av PekkaJohansson 2004-11-23 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-11-23 16:52

Varför inte köra ett "sub-filter" med pass through på main out (alltså en pre-out), innan slutstegen?

Ungefär som den som rekommenderas på LTS hemsida. Måste finnas kommersiella sådana också.

//magnus

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2004-11-24 22:03

De flesta subs har en högnivåingång med så pass hög impedans att du utan problem kan parallellkoppla den med de befintliga frontarna. På det viset påverkar du inte frontarna eller förstärkaren negativt och du får samma signal till subben som till frontarna.

Återgå till Generellt om hifi