Men oj vilken skillnad...allt lyfte.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Men oj vilken skillnad...allt lyfte.

Inläggav Nagrania » 2004-12-02 16:26

En musikerkompis var hemma hos mig här om dagen och vi spelade en massa skivor bl.a en körskiva med Robert Shaw kören(200 medlemmar) som är inspelad in real "Living Stereo" 1961. Men uj uj det lät presat så vi skickade in hela kören in i min BSS parametriska fembandsfilter och fixade om kören...man kan säga att vi mastrade om skivan. Som vanligt hade vi koll på hastighetsmätaren och FFT:n... men oj vilken skillnad. Allt lyfte kören lät dunderbra å det låter som om den vore inspelad föra veckan. Jag undrar varför man inte gör så redan vid mastringen när det faktiskt kunde bli mycket bättre. Måste en idag återutgiven skiva alltid låta lika som den gjorde då när skivan spelades in. Skivan som vi spelade heter Robert Shaw Chorus "Hallelujah and other great Sacred Choruses" skivmärke BMG/RCA Victor 09026 63709 2.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-02 16:36

Hmm, är inte frågan oftare varför en återutgiven skiva INTE får låta likadant som när den gavs ut första gången? Min erfarenhet är att presat ljud ofta beror på dålig mastering av cd-utgåvan. Har ni haft möjlighet att jämföra med en originalutgåva?

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2004-12-02 16:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-02 16:52

Pekka:
Det är en bra fråga.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-12-02 17:06

Tyvärr så har jag inte just den här skivan på vinyl. Jag har gjort liknande saker med andra skivor t.ex Beatles och det är samma sak där men kanske inte så dramatiskt med Beatles som det nu blev me Robert Shaw. Jag har också upplevt andra dramatiska förbättringar när jag fixat till gamla vinyler. Jag har också märkt att ny moderna digital inspelningar på CD oftast är så pass mycket bättre att några nya equaliseringar knappast tillför något bättre. Men frågan är... när får man gå in och förändra alltså förbättra en gammal inspelning när man mastrar... utan att man www.faktiskt.se får medlemmarna på sig.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-02 18:08

För min del får man gärna korrigera en uselt ljudande skiva, om det är enda alternativet att kunna njuta av den. Jag själv orkar varken remastra eller skaffa tonkontroller. Ett av problemen är att det krävs ett jäkla filande och rattande när man bara vill lyssna på musik, ett annat att man mycket sällan eller aldrig träffar helt rätt ändå. En illa mastrad inspelning kan aldrig räddas helt - om det inte är fråga om ett enkelt tonkurvefel som gäller hela slutmixen. Jag väljer att spela på lite lägre ljudnivå när det låter illa i stället. Jag har själv gjort jämförelser mellan originalvinyl och cd, och hittat flera exempel på att klangen inte behöver skilja särskilt mycket. Så borde det förstås alltid vara.

Med vänlig hälsning

Pekka

Återgå till Generellt om hifi