Den där förbannade rumsakustiken....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Den där förbannade rumsakustiken....

Inläggav Julle_Jansson » 2003-10-24 03:47

Jaha, nu har man mardrömmar om rumsakustiken igen....
Säg att jag skaffar en jättefin liten EQ till basarna. Hur skall jag få eländet rätt inställt? Om jag inte har förståt helt fel så är det fel att eftersträva en rak frekvenskurva på lyssningsplats. Kan man utgående från rummet komma fram till hur kurvan borde se ut? I princip kan jag väl korta ner frågan till: Har jag som vanligt pucko någon chans att få det rätt, eller måste man tillkalla expertis på området? Jag vet att jag lätt får tag på akustiker (flera olika till och med...), men det skulle vara trevligt att kunna förklara för dem vad de skall mäta åt en också....

Lägger snart ner hela hifi-prylen och köper hörlurar istället. Detta är ju ännu svårare och mera irriterande än snooker.....

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2003-10-24 05:44

Lägger snart ner hela hifi-prylen och köper hörlurar istället. Detta är ju ännu svårare och mera irriterande än snooker.....

Haha, så där har man ju känt hundra ggr...

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2003-10-24 12:59

Känner precis likadant. Kör ju ljudkortet som signalkälla vilket gör att jag rent teoretiskt kan rumskompensera genom datorn (billigt!). Men då måste jag ju få rummet uppmätt först, och att köpa mic och preamp är ju inte gratis, och sen litar jag inte det minsta på att jag mäter rätt heller. Rumskompensering i all ära, det verkar inte vara någon lätt konst iallafall.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-24 13:11

Att sänka nivån på de värsta resonanserna med eq är inte så svårt om man bara har nån tongenerator som man kan svepa med. Man hör rätt tydligt när det blir toppar och då är det bara att sänka på eq:n...

Dock är ju inte eq det optimala då resonanserna i sig inte försvinner, men det kan vara en stor förbättring om man t.ex. inte har plats eller lust att bygga massa basabsorbenter.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-10-24 16:18

Nej, det lär väl inte vara så lyckat att bekämpa resonanserna med EQn, och dessa är ju någorlunda enkla att hitta och bygga absorbenter för (eller?). Det är rumsförstärkningen jag vill åt.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-10-24 16:43

Jag lånar denna tråd lite, när det ändå pratas om resonanser.

Hur bekämpar man lättast resonanser i de lägre frekvenserna? sub 120Hz.

Kan man bara bygga absorbenter som kan absorbera runt 100Hz och nedåt och ställe dem i lämpliga hörn? :?:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2003-10-24 16:48

De värsta rumsresonanserna är väl rätt svåra att bygga bort med absorbenter eftersom man måste ha groteskt stora absorbenter om man ska lyckas sänka nivån såpass kraftigt?

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-10-24 16:51

Finns det något sett för en lekman , förutom via en EQ, att minska resonanserna ?

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-10-24 16:58

Men om man bygger någon sorts Helmholtzresonator-absorbent borde man väl komma ganska djupt utan at det blir så jäkla stort?

Återgå till Generellt om hifi