Besökte HiFi-Center igår för att lyssna på Dynaudio 52SE.
Av en händelse "råkade" vi lyssna på Cantons nya Vento-serie (golvhögtalare, osäker på om det var 807 eller 809). De stod tätt intill 52SE så vi visste inte att det var Canton som lirade.
Matade Marantz cdspelaren (SA-8400) med Dire Straits - Your latest trick och satte mig tillrätta och inväntade välljudet.. men nejnej! Inget välljud kom. Bara en skorrande bas och spretigt högregister.. inget kändes bra. Min sambo tittade på mig som om det vore ett skämt.
Efter några minuter kom säljaren (trevlig prick) och kollade om allt var ok.. jag brukar vara ödmjuk när man inte gillar det man hör men i det här läget var det bara precis läga att säga att det lät skit! Jag frågade om det kanske var rummet som spökade.
Mycket möjligt sa säljaren då lyssningsrummet var ett föredetta bankvalv.
Men framförallt att högtalarna var nya och inte inspelade ordentligt.. jaja, tänkte jag. Jag har hört MÅNGA oinspelade element som DIY-are men även en hel del oinspelade kommersiella högtalare och SÅ mycket händer inte under inspelning.. alltså att alla brister skulle "rättas till". När vi sedan bytade till Dynaudio 52SE så förstod vi att rummet inte var den stora boven i dramat.. även om jag inte blev imponerad av 52SE heller.. mycket bra med detaljer (cymbalpåslag och dylikt) men det lät odynamiskt och lite småtrist.
Minns inte vilken förstärkare det var men jag antar att det var en av Marantz toppmodeller.
Jag har lyssnat på flertalet andra anläggningar med Marantz-elektronik med mycket bra resultat.
Kablaget var Transparent modell överdyrt.
Är det någon som lyssnat på Cantons Vento-högtalare som har en annan åsikt??
http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=20,20,,2,en