Varning för Cantons nya Vento-serie?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Varning för Cantons nya Vento-serie?

Inläggav m_persson79 » 2005-01-16 01:09

Hej!

Besökte HiFi-Center igår för att lyssna på Dynaudio 52SE.

Av en händelse "råkade" vi lyssna på Cantons nya Vento-serie (golvhögtalare, osäker på om det var 807 eller 809). De stod tätt intill 52SE så vi visste inte att det var Canton som lirade. :oops:

Matade Marantz cdspelaren (SA-8400) med Dire Straits - Your latest trick och satte mig tillrätta och inväntade välljudet.. men nejnej! Inget välljud kom. Bara en skorrande bas och spretigt högregister.. inget kändes bra. Min sambo tittade på mig som om det vore ett skämt.

Efter några minuter kom säljaren (trevlig prick) och kollade om allt var ok.. jag brukar vara ödmjuk när man inte gillar det man hör men i det här läget var det bara precis läga att säga att det lät skit! Jag frågade om det kanske var rummet som spökade.
Mycket möjligt sa säljaren då lyssningsrummet var ett föredetta bankvalv.
Men framförallt att högtalarna var nya och inte inspelade ordentligt.. jaja, tänkte jag. Jag har hört MÅNGA oinspelade element som DIY-are men även en hel del oinspelade kommersiella högtalare och SÅ mycket händer inte under inspelning.. alltså att alla brister skulle "rättas till". När vi sedan bytade till Dynaudio 52SE så förstod vi att rummet inte var den stora boven i dramat.. även om jag inte blev imponerad av 52SE heller.. mycket bra med detaljer (cymbalpåslag och dylikt) men det lät odynamiskt och lite småtrist.

Minns inte vilken förstärkare det var men jag antar att det var en av Marantz toppmodeller.
Jag har lyssnat på flertalet andra anläggningar med Marantz-elektronik med mycket bra resultat.
Kablaget var Transparent modell överdyrt.

Är det någon som lyssnat på Cantons Vento-högtalare som har en annan åsikt??

http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=20,20,,2,en

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-16 01:56

Nä, men jag har lyssnat på Dynaudioerna och jag håller med:
odynamiskt och lite småtrist.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-16 02:15

Martin skrev:Nä, men jag har lyssnat på Dynaudioerna och jag håller med:
odynamiskt och lite småtrist.

Bra som studiomonitorer m.a.o ;)! A*lltid tyckt att Dynaudio´s diskanter ej hålla samma klass som
mid/bas-elementen!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Agamemnon

Inläggav Agamemnon » 2005-01-16 03:21

Jag var till Ultimate nyligen och lyssnade på Von Schweikert VR-4jr och då såg jag Vento i lyssningsrummet.
Det blev aldrig någon provlyssning, men jag kan tänka mig att deras aluminium-element behöver ett antal 100 timmars inspelning.
Jag har ägt ett par Kappa 600 som knappt gick att lyssna på innan dom var 300 timmar gamla.
Säg till den trevlige pricken att han spelar in dom ordentligt, och ge dom en chans till...

Vad jag tyckte om VR-4jr?
Jag ska sälja allt jag äger för att få ihop pengar... :D
Man lever, sen dör man och då är det försent...

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-01-16 03:35

300h? 8O

Om konmaterialet är aluminium eller papper har väl ingen betydelse för inspelningen? Det är ju inte konen som spelas in...

Användarvisningsbild
Agamemnon

Inläggav Agamemnon » 2005-01-16 14:32

Hårdare material i konen kräver också styvare kantupphängning och hårdare fjädring.
Därför tar det längre tid innan dom "släpper"...
Om konen inte styrs upp av sin upphängning gör ju inte det hårdare materialet någon nytta.

Kolla denna post på Components forum: HÄR

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-16 15:00

Agamemnon skrev:Hårdare material i konen kräver också styvare kantupphängning och hårdare fjädring.
Om konen inte styrs upp av sin upphängning gör ju inte det hårdare materialet någon nytta.

Att hårdheten hos konmaterial skulle ha ett sådant samband med styvheten på upphängningen stämmer inte. Tråden på Component-forumet stod det mycket galet i. Var det nån speciell poäng du syftade på där?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-16 16:45

patrikf skrev:
Agamemnon skrev:Hårdare material i konen kräver också styvare kantupphängning och hårdare fjädring.

Att hårdheten hos konmaterial skulle ha ett sådant samband med styvheten på upphängningen stämmer inte. Tråden på Component-forumet stod det mycket galet i. Var det nån speciell poäng du syftade på där?

borde det inte vara beroende på hur styv upphängningen är samt vikten på själva konen? konen ska ju i princip funka som en kolv så det vore lite konstigt om den ska spelas in

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-16 16:49

Haakan_W skrev:
patrikf skrev:

borde det inte vara beroende på hur styv upphängningen är samt vikten på själva konen? konen ska ju i princip funka som en kolv så det vore lite konstigt om den ska spelas in
Long shot, men det kanske funkar som en fiol, en sådan dröjer ju massor av år på sig för att spelas in :) (Materialutmattningar)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-16 17:16

Agamemnon skrev:Om konen inte styrs upp av sin upphängning gör ju inte det hårdare materialet någon nytta.

Eftersom konen är mycket mer formstabil än upphängningen borde det vara konen som styr upphängningen, inte tvärtom.

Edit: <lätt oseriöst> Den långa ispelningstiden som påstås om högtalare med hårda membran/koner kan kanske ha att göra med tillvänjning hos lyssnaren. Det tar så lång tid att vänja sig vid det skrälliga ljud dom avger när membranet bryter upp... </lätt oseriöst>
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Agamemnon

Inläggav Agamemnon » 2005-01-16 18:42

patrikf skrev:Tråden på Component-forumet stod det mycket galet i. Var det nån speciell poäng du syftade på där?

Lite oklart av mig där...den andra posten i tråden sammanfattar väl ganska bra varför vissa högtalare måste spelas in.
Min poäng är att alla högtalare har olika inspelningstid, beroende på vilka material som används i tillverkningen.

Max_Headroom skrev:Eftersom konen är mycket mer formstabil än upphängningen borde det vara konen som styr upphängningen, inte tvärtom.

Det handlar om ett samarbete mellan delarna i elementet.
Upphängningen måste givetvis tillåta konen att röra sig, men det går inte släppa den helt lös heller.
Vissa tillverkare väljer att styra upp konen väldigt mycket, för att sen gradvis låta den "sätta" sig i sin rörelse.

Att man sen själv måste vänja sig vid nya högtalare ingår ju givetvis i processen.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-16 22:14

upphängning och spider skall arbeta in sig.
dock det är inte alltid det behövs, vissa element e ju inspelade..
i terrorbänken på fabriken.

ibland är det bara att man blir "van" det nya ljudet, man spelar in sig själv.

:lol:
NN

Återgå till Generellt om hifi