Vad är viktigt att tänka på i små rum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jockeB

Vad är viktigt att tänka på i små rum?

Inläggav jockeB » 2005-01-16 20:12

Hej.

Jag kommer i fortsättningen att hålla till i nedervåningen med min musikanläggning och kommer då endast att förfoga över ett rum som är drygt 13 kvadrat. Jag har vägt för och nackdelar noga. En nackdel är att rummet är litet. En fördel är att jag kan spela högre än jag kan på andra våningen. Vad behöver jag tänka på som är av vikt? Måste jag hålla mig till små stativhögtalare eller finns det golvare som fungerar i små rum också? Avståndet bakom högtalarna kan inte vara mer än ca 50 cm pga en mycket olycklig dörrplacering.

Mvh JockeB

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-16 20:19

I ett litet rum är det enda sättet att få bra bas att möblera på länden. Alltså att ha högtalarna på kortsidan. Sidoreflexerna går ju att dämpa bort om man vill, men de är normalt mindre störande än den bumliga bas som blir om man har stereon längs långväggen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-17 09:26

Martin skrev:I ett litet rum är det enda sättet att få bra bas att möblera på länden. Alltså att ha högtalarna på kortsidan. Sidoreflexerna går ju att dämpa bort om man vill, men de är normalt mindre störande än den bumliga bas som blir om man har stereon längs långväggen.

Har precis omvänd erfarenhet! Har kört högtalarsystem av vitt skilda slag i ett rum på 12 kvm. Till och med mina Magneplanar Tympani III-A fungerade bra i det rummet. Andra högtalare som körts i samma rum med bra resultat, MP MiniRing och AR 2ax. En som inte fungerade alls var någon golvstående ESS-modell, alldeles för okontrollerad basåtergivning där. Det är framförallt i lågbasen problem uppstår i små rum. Rullar högtalaren av i basen reduceras problemet. Är högtalarna avsedda för återgivning i rum underlättar det. Många engelska högtalarsystem är ju inte det och blir väldigt bumliga i normala rum. Carlsson-högtalarna fungerar i princip bara på långvägg i de flesta rum.

Återgå till Generellt om hifi