Moderator: Redaktörer
paa skrev:En herde spelar på sin flöjt om kvällen
och flöjten vänjer sig och låter bra.
Max_Headroom skrev:Jag kom just på en liten "teori" (eller nåt) om högtalare och tillvänjning. Jag tänkte mig en jämförelse med skor. Skor behöver ju gås in. Vissa flera mil, andra räcker det med några få meter (t.ex. mina Rocksport XCS-kängor!).
Högtalare som är bra kräver kort tillvänjning. (timmar)
Mindre bra högtalare kräver längre tillvänjning (dagar eller veckor)
Med bra så avses låg dist, skapligt rak frekvensgång, väl kontrolerad spridning (alltså, inget som direkt sticker ut eller att irritera sig på).
Vad sägs om det här?
Martin skrev:Max: jag tror att, som rydberg nästan är inne på, att det beror på vad man är van vid och vad man är känslig för. Sant iofs att man vänjer sig snabbt vid ett sound så länge det låter ok. Men hur snabbt man vänjer sig kan ju variera från person till person. Många hifiovana vänjer sig direkt och reflekterar övehuvudtaget inte om det låter annorlunda än någon annan stans.
Det var lite roligt att följa piP:s inspelning för de står hos Gromit. Jag var där och lyssnade när de var precis färska, efter någon dag, efter nån vecka osv.Vee-Eight skrev:Jag tror man vill göra en skillnad mellan tillvänjning och inspelning.
Rydberg skrev:Skulle man följa det du skrivit skulle en högtalare som piP vara "mindre bra". Den kräver några veckors normalt spelande för att bli riktigt bra. Helt färsk låter den hårt och lite tunt, som tur är blir det ruggit bra efter inspelningsperioden.
Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Skulle man följa det du skrivit skulle en högtalare som piP vara "mindre bra". Den kräver några veckors normalt spelande för att bli riktigt bra. Helt färsk låter den hårt och lite tunt, som tur är blir det ruggit bra efter inspelningsperioden.
Jag menade tillvänjning av lyssnaren, inte inspelning av högtalaren.
Vee-Eight skrev:Jag tror man vill göra en skillnad mellan tillvänjning och inspelning.
Svante skrev:Vee-Eight skrev:Jag tror man vill göra en skillnad mellan tillvänjning och inspelning.
Ja, i de fall det är skillnad, fast ofta tror jag att det är samma sak.
Rydberg skrev:Skulle man följa det du skrivit skulle en högtalare som piP vara "mindre bra". Den kräver några veckors normalt spelande för att bli riktigt bra. Helt färsk låter den hårt och lite tunt, som tur är blir det ruggit bra efter inspelningsperioden.
gromit skrev:Rydberg skrev:Skulle man följa det du skrivit skulle en högtalare som piP vara "mindre bra". Den kräver några veckors normalt spelande för att bli riktigt bra. Helt färsk låter den hårt och lite tunt, som tur är blir det ruggit bra efter inspelningsperioden.
Hm, hur står det till med logiken?![]()
Dålig högtalare => lång tillvänjning
är definitivt inte ekvivalent med
lång tillvänjning => dålig högtalare
/Gr.
Kakan skrev:en liten teori....
Ju längre man har högtalarna, desto mer tid har man att lyssna och spela alla olika skivor man har samlat på sig. Ju mer material man spelar via högtalarna desto tydligare framstår eventuella brister eller skillnader mot tidigare högtalare.
Längre lyssningstid ==> fler brister har möjlighet att framkomma
Med lyckade högtalare blir dock effekten inte så stor som med mindre lyckade dito
kosmoskatten skrev:upptäckt en hel del i mina gamla skivor, rent ljudmässigt, till det bättre. Helt enligt Svantes resonemang att man med tiden upplever en ökad kvalitet.
MichaelG skrev:Kanske är det som så att det här med tillvänjning är individuellt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster