Högtalare och tillvänjning hos lyssnaren

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Högtalare och tillvänjning hos lyssnaren

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-16 23:10

Jag kom just på en liten "teori" (eller nåt) om högtalare och tillvänjning. Jag tänkte mig en jämförelse med skor. Skor behöver ju gås in. Vissa flera mil, andra räcker det med några få meter (t.ex. mina Rocksport XCS-kängor!).

Högtalare som är bra kräver kort tillvänjning. (timmar)

Mindre bra högtalare kräver längre tillvänjning (dagar eller veckor)

Med bra så avses låg dist, skapligt rak frekvensgång, väl kontrolerad spridning (alltså, inget som direkt sticker ut eller att irritera sig på).

Vad sägs om det här?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-17 00:10

Hej!

A* håller med helt och hållet :D!

A*nser att har man vant sig vid en högtalare, som man gillar, och sedan lyssnar på en annan
högtalare som "egentligen är "lika bra" men ljuda annorlunda så komma man (nästan) alltid att
finna dem man vant sig vid vara dem bättre - vilket vara bra ty den gången man tycka något
annat ljuda bättre så gör det verkligen det också! (Bara en teori A*lltså behöva nu inte vara
så bara för M_H samt A*nser det vara somså (även om det med mkt stor sannolikhet, osv... ;)))

Mvh A*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-17 00:14

En herde spelar på sin flöjt om kvällen
och flöjten vänjer sig och låter bra.
:)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-17 00:31

Hej!

Nja, men lite sanning ligga det nog i det ändå då A* har hört örat (d.v.s. hjärnan) vara mkt skicklig på
att anpassa (omvandla) ex ojämna frekvenskurvor så att man efter en tids tillvänjning med abnorma
frekvenssvar kan finna en helt rak frekkurva låter onaturlig (höj 4-6kHz maxA* på!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-17 00:34

paa skrev:En herde spelar på sin flöjt om kvällen
och flöjten vänjer sig och låter bra.
:)

Djupt...

Helt säkert är det så att man vänjer sig vid det man har och det är väl kanske därför smaken är hårig, folk har olika prylar hemma. Enda sättet är att kalibrera sig mot verkligheten, som i fallet med klassisk musik involverar ett besök i konsertsalen. Har man vant sig vid det så är kalibreringen rätt OK, liksom. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Högtalare och tillvänjning hos lyssnaren

Inläggav Rydberg » 2005-01-17 01:25

Max_Headroom skrev:Jag kom just på en liten "teori" (eller nåt) om högtalare och tillvänjning. Jag tänkte mig en jämförelse med skor. Skor behöver ju gås in. Vissa flera mil, andra räcker det med några få meter (t.ex. mina Rocksport XCS-kängor!).

Högtalare som är bra kräver kort tillvänjning. (timmar)

Mindre bra högtalare kräver längre tillvänjning (dagar eller veckor)

Med bra så avses låg dist, skapligt rak frekvensgång, väl kontrolerad spridning (alltså, inget som direkt sticker ut eller att irritera sig på).

Vad sägs om det här?

Skulle man följa det du skrivit skulle en högtalare som piP vara "mindre bra". Den kräver några veckors normalt spelande för att bli riktigt bra. Helt färsk låter den hårt och lite tunt, som tur är blir det ruggit bra efter inspelningsperioden.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-17 01:47

Max: jag tror att, som rydberg nästan är inne på, att det beror på vad man är van vid och vad man är känslig för. Sant iofs att man vänjer sig snabbt vid ett sound så länge det låter ok. Men hur snabbt man vänjer sig kan ju variera från person till person. Många hifiovana vänjer sig direkt och reflekterar övehuvudtaget inte om det låter annorlunda än någon annan stans.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-01-17 04:08

Martin skrev:Max: jag tror att, som rydberg nästan är inne på, att det beror på vad man är van vid och vad man är känslig för. Sant iofs att man vänjer sig snabbt vid ett sound så länge det låter ok. Men hur snabbt man vänjer sig kan ju variera från person till person. Många hifiovana vänjer sig direkt och reflekterar övehuvudtaget inte om det låter annorlunda än någon annan stans.

Jag känner INGEN som "vant" sig vid en "dålig" högtalare. Tvärtom blir folk till slut så less att de byter till något de kan stå ut med.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-17 08:46

Jag tror man vill göra en skillnad mellan tillvänjning och inspelning.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-17 10:38

Vee-Eight skrev:Jag tror man vill göra en skillnad mellan tillvänjning och inspelning.
Det var lite roligt att följa piP:s inspelning för de står hos Gromit. Jag var där och lyssnade när de var precis färska, efter någon dag, efter nån vecka osv.

När man får sådanhär diskreta hopp så märkte man ganska tydligt vad som hade hänt med ljudet, det är nog svårare att uppmärksamma skillnaderna när lyssningen sker mer kontinuerligt (som ägare brukar göra), då är det svårt att skilja mellan tillvänjning och inspelning skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-17 10:43

Rydberg skrev:Skulle man följa det du skrivit skulle en högtalare som piP vara "mindre bra". Den kräver några veckors normalt spelande för att bli riktigt bra. Helt färsk låter den hårt och lite tunt, som tur är blir det ruggit bra efter inspelningsperioden.

Jag menade tillvänjning av lyssnaren, inte inspelning av högtalaren.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

matson

Inläggav matson » 2005-01-17 10:46

Max_Headroom skrev:
Rydberg skrev:Skulle man följa det du skrivit skulle en högtalare som piP vara "mindre bra". Den kräver några veckors normalt spelande för att bli riktigt bra. Helt färsk låter den hårt och lite tunt, som tur är blir det ruggit bra efter inspelningsperioden.

Jag menade tillvänjning av lyssnaren, inte inspelning av högtalaren.

Hur vet du vilket det är frågan om här? :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-17 11:39

Vee-Eight skrev:Jag tror man vill göra en skillnad mellan tillvänjning och inspelning.

Ja, i de fall det är skillnad, fast ofta tror jag att det är samma sak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-17 11:54

Svante skrev:

Ja, i de fall det är skillnad, fast ofta tror jag att det är samma sak.

Jo, om man nu inte köper begagnat.

Nån som har erfarenhet om det skulle ta längre tid att spela in styvare upphängning än långslagigt? Högtalare med mindre magneter kontra "riktiga" grejor?

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-01-17 13:31

Hm, hur står det till med logiken? :wink:

Dålig högtalare => lång tillvänjning

är definitivt inte ekvivalent med

lång tillvänjning => dålig högtalare

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-17 13:37

gromit skrev:

Hm, hur står det till med logiken? :wink:

Dålig högtalare => lång tillvänjning

är definitivt inte ekvivalent med

lång tillvänjning => dålig högtalare

/Gr.

Det skriver jag under på, viktigpetter :wink:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-01-17 13:44

Jag tror att man är mindre benägen att i början störas av diverse återgivningsfel. På längre sikt kan däremot felen bli omöjliga att leva med. Som exempel kan nämnas en kinesisk förstärkare som jag först tyckte lät väldigt “ren och klar”, men vad tiden led så blev tonkurveavvikelserna ganska tråkiga.

Hur det är med högtalare vete hundan… Byteskarusellen har gått ganska långsamt där för min del.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-17 15:28

Rydberg:

Efter jag bytte basar i mina Carlsson OA51 så natt-å-dag-skillnad från en timme till en annan, som om ngt klickade till när de blev inspelade.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2005-01-20 13:50

Jag är helt övertygad om att mycket av "inspelningseffekten" beror på att man vänjer sig vid nytt ljud. Däremot högtalare, dom blir ju faktiskt inspelade "på riktigt" sas. Konupphängningar mjuknar, basen går djupare, diskanten blir ofta "mjukare" på ngt sätt... Det går dessutom att mäta !

Däremot att typ kablar och lödningar spelas in, det tror jag inte ett dugg på ! Där är det invänjning som står för inspelandet ! :wink:

Det finns säkert ngn som tycker att man skall spela in högtalarstativ också ! Ho !

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2005-01-20 19:16

en liten teori....

Ju längre man har högtalarna, desto mer tid har man att lyssna och spela alla olika skivor man har samlat på sig. Ju mer material man spelar via högtalarna desto tydligare framstår eventuella brister eller skillnader mot tidigare högtalare.

Längre lyssningstid ==> fler brister har möjlighet att framkomma

Med lyckade högtalare blir dock effekten inte så stor som med mindre lyckade dito
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-20 21:39

Kakan skrev:en liten teori....

Ju längre man har högtalarna, desto mer tid har man att lyssna och spela alla olika skivor man har samlat på sig. Ju mer material man spelar via högtalarna desto tydligare framstår eventuella brister eller skillnader mot tidigare högtalare.

Längre lyssningstid ==> fler brister har möjlighet att framkomma

Med lyckade högtalare blir dock effekten inte så stor som med mindre lyckade dito

Jo, ofta är det kanske så, fast jag tror att många upplever en ökad kvalitet efter ett tag. Kanske har vi en inbyggd drift också?

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-21 02:27

Kakan:
Jepp, skriver under på det, med tiden så kan diverse brister/nya förtjänster framkomma men i mitt fall så var det två saker jag definitivt lade märke till med mina nya piP:

1) de lät klart bättre än mina (inspelade/invanda) Quad 11L från början
2) det skedde en märkbar förbättring de första dagarna när de fick spela in sig och då var jag på jobbet under tiden, så där var det ju inte fråga om tillvänjning (den sluge kan ju här lägga in mitt önsketänkande jag hann odla under dagarna på jobbet om hur bra det skall låta när jag kommer hem) :wink:

och 3) - jaja, jag sa två saker men det är lite Monty P. "Spanish Inquisition" över alla mina resonemang - jag har under tiden jag fått vänja in mig med mina piP (helt enligt M_H resonemang) upptäckt en hel del i mina gamla skivor, rent ljudmässigt, till det bättre. Helt enligt Svantes resonemang att man med tiden upplever en ökad kvalitet.

Sitter man med dåliga grejer eller (rys) bytt ner sig så upplever man dock oftast ganska tidigt att man blir besviken och då kan det vara svårt att gå in två vänsterskor/vänja sig vid det onda.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-21 02:33

och 4) MINA Rockport XCS köpte jag en storlek för små, hatade, och gick aldrig in; de skänktes bort. Sedan slet jag på ett par Meindl Island året runt i fem år (!) tills de efter ett och ett halvt år på Nya Zeeland "gjort sitt". Sedan köpte jag förrförra året ett par XCS i rätt storlek, gick in dem på vägen till bussen dagen efter och de har suttit som formgjutet sedan dess 8) .

ps killen som fick de småa sulorna vart grymt nöjd så jag skyllde aldrig på skorna ... fast jag räknade med att jag skulle gå in dem efter ett tag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-21 13:56

kosmoskatten skrev:upptäckt en hel del i mina gamla skivor, rent ljudmässigt, till det bättre. Helt enligt Svantes resonemang att man med tiden upplever en ökad kvalitet.

Det där är ju intressant, man upptäcker nya saker. Det nya sakerna kan vara bra eller dåliga, bra om det är ett instrument som knappt hörts tidigare, dåliga om det är frågan om en resonans, eller nåt skrammel som sitter i prylen.

I båda fallen gäller att när man upptäckt saken så går det inte att bortse ifrån den. Inspelning av hjärnan, liksom.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-01-21 14:50

Kanske är det som så att det här med tillvänjning är individuellt?

Själv har jag aldrig varit med om att någon anläggning eller komponent låtit bättre och bättre över tid (bortsett från nya högtalare - vilket var många år sedan jag hade senast).

Däremot har jag ofta varit med om att jag efter en tid börjat reta mig på ofullständigheter som jag inte märkt i början.

Så för mig är en bra anläggning en som låter lika bra efter en månad som vid första lyssingen.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-21 15:31

MichaelG skrev:Kanske är det som så att det här med tillvänjning är individuellt?

Säkert är det så. Fast det kan ju dröja tills man råkar plocka fram den där skivan som man upptäcker det nya instrumentet på, på så sätt kan det ju ta tid även om man hör det direkt, liksom.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-21 18:11

MichaelG:
Ja, jag kanske ska rätta mig själv: med min nyare maskinpark så får jag fram mer detaljer - i de flesta fall till det bättre - och det är något som höjer kvalitén för mig.

Samtidigt är det förvisso så att vissa detaljer på plågsamma inspelningsförsök framträder i en olustigt nyanserad dager och gör att man kan irritera sig på en vass / platt inspelning som man kanske inte reflekterat så mycket över tidigare.
:roll:

Återgå till Generellt om hifi