The Öhman effect!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-21 14:11

mats skrev:så rätt så, svante. Däremot så finns inte BB längre. Jo det finns men det heter KK numera.

Är det så? Det kan väl inte vara ett steg i jämlik riktning? Ska vi gubbs inte få komma dit då? Eller är det KonKurs som åsyftas? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-22 00:08

paa skrev:BB=ADSL?

Korrrekt!

Guldmedalj till PAA.

Vh, iö

PS. Ett tag trodde jag att "BB är nu KK" eller vad det nu stod, var en helt ny diskussion som handlade om att företaget med den där ormoljegrunkan* man sätter i serie med högtalarsladden, hade kånkat. Men så var det förstås inte, nä...

*som det inte uppstår något spänningsfall över, men som likt förbenat tvättar signalen på brus. Kul med konstruktörer som missat hela skolfysiken. En liknande lustighet hade ju aldrig någon som begriper ett uns fysik kunnat komma på. Dubbelt så roligt som de fysikaliska kullerbyttorna är förstås att det faktiskt finns dom (läs apparaten köpare) som är så generösa att de låter en apparat bedöma och exekvera att vissa ljud SKALL tas bort från musiksignalen! Jamenar, vad skiljer ett brus från en stråke som dras över en violinsträng från ett tekniskt brus till följd av dålig inspelningsutrustning? Jag menar, om den skulle ha fungerat alltså apparaten.
Senast redigerad av IngOehman 2005-01-23 02:25, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-22 00:14

IngOehman skrev:Dubbelt så roligt som de fysikaliska kullerbyttorna är förstås att det faktiskt finns dom (läs apparaten köpare) som är så generösa att de låter en apparat bedöma och exekvera att vissa ljud SKALL tas bort från musiksignalen! Jamenar, vad skiljer ett brus från en tråke som dras från ett tekniskt brus till följd av dålig inspelnigsutrustning? Jag menar, om den skulle ha fungerat alltså apparaten.

Hehe, ja det är väl det som görs med någon framgång när man tvättar gamla stenkakor elektroniskt. Så nån skillnad på ljuden är det ju. Fast det görs ju knappast genom att hänga på nåt utanpå en kabel... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-23 17:07

Nä just det, och dessutom fungerar tvättning specifikt dåligt på just sådana stråkbrusljud, av uppenbara orsaker... :wink:

Min erfarenhet är i själva verket den, att sådana dära moderna tvättprogram, som medger för tvättmästaren att lyssna på det borttvättade (för att höra om det finns någon musik som ramlat med) är extra farliga.

Detta eftersom finessen alltid leder att att den som tvättar gör det så brutalt hårt att musiken garanterat tar skada! Läs: Utnyttjar maximal grovtvätt på gränsen till vansinne, eftersom det defacto är mycket svårt att höra musiken i det separerade bruset, eftersom det är så brusigt, och därför gärna maskerar bort just den musik som ramlat med...

Exempelvis stråkdragningsbrus.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi