Robert skrev:Vore kul att höra Dina synpunkter på domediskanter med membran av , tror jag, industridiamant (a'la Mårten Design)...
Flera bra och relevanta svar har ju redan avgivits, men jag kan komplettera med att nämna att jag tror att det är klokt att aldrig stirra sig blind på en enskild parameter. Visst är konkav form på ett styvt membran en tekniskt tveksam lösning - som garanterat ger alldeles onödiga spridningsproblem, men skall man disikera enskilda element snarare än principer bör allting som utgör ett elements karakteristika vägas samman.
Jag har inte så mycket erfarenheter av den där diamantdiskanten (eftersom jag inte har någon applikation där den skulle passa bra har jag inte brytt mig om att djupstudera dess egenskaper) men jag har ju hört Coltrane-högtalaren och tycker nog totalt sätt att diskantåtergivningen är rätt hygglig ändå.
Det finns definitivt andra högtalare med bättre spridningsgenskaper i högsta oktaven, som låter sämre trots det, på grund av att något annat brister.
Å andra sidan - varför inte göra element så bra som möjligt?
Då är det precis som flera inläggare har antytt: Använder man styva membran skall de naturligtvis vara konvexa till formen. I varje fall om de skall användas vid i förhållande till membranstorleken korta väglängder. Omvänt är koniska former bra till mjukare membranmaterial, alternativ skall en mjuk dome ha mycket högre topp än en styv.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).