sperrling horn

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

sperrling horn

Inläggav boom » 2005-01-27 00:30

är det någon som har någon adress till sperrling han som bygger emenenta horn han bode på ön ett tag på90 talet då man fick provlyssna ett par horn sen dess är man såld så om nån. har en hemmsida eller d.y.l eller var man kan nå honom .. v.h boom

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-27 11:05

Eftersom frågan inte hade något som helst med själva forumets funktion så flyttar jag den till en lite lämpligare avdelning :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-27 11:59

Sökfunktionen är väldigt underskattad i sådana här forum. :D
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-27 12:51

Om alla skulle utnytja sökfunktionen skulle det mycket sällan dyka upp några nya trådar, då svar på nästan alla frågor redan finns någonstans.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-27 13:50

Alexi skrev:Om alla skulle utnytja sökfunktionen skulle det mycket sällan dyka upp några nya trådar, då svar på nästan alla frågor redan finns någonstans.

Hihi.

Vicken svansföring!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-27 13:52

Boom!
Enl. rykten håller Sperrling till i Oslo nu för tiden, jag har ett par av hans större horn med EV diskanten T350, tyvärr är de alltid förpassade till källaren men ifall du har vägarna förbi Stockholm så kan jag ta upp dom i lyssningsrummet någon gång när tjejen e på behagligt avstånd :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: sperrling horn

Inläggav n3mmr » 2005-01-27 13:54

boom skrev:är det någon som har någon adress till sperrling han som bygger emenenta horn han bode på ön ett tag på90 talet då man fick provlyssna ett par horn sen dess är man såld så om nån. har en hemmsida eller d.y.l eller var man kan nå honom .. v.h boom

Sperrling var/är en upplevelse. Var det inte så att han byggde horn i Horn
ett tag? Tills han blev vräkt, var det folk som påstod..

Sperrling själv är nog intressantare än hans horn, i o f s.

Fast då ska man komma ihåg att många gånger är IÖ intressantare än en hel
surroundanläggning med pi-XX-modeller.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-01-27 14:26

lazyworm skrev:Boom!
Enl. rykten håller Sperrling till i Oslo nu för tiden, jag har ett par av hans större horn med EV diskanten T350, tyvärr är de alltid förpassade till källaren men ifall du har vägarna förbi Stockholm så kan jag ta upp dom i lyssningsrummet någon gång när tjejen e på behagligt avstånd :)
jo jag har lyssnat på dom stora hornen när roger bodde på ön ett tag och det som dom presterade med 60watts monoblock går ej att beskriva med ord ps en san audiofil kastar ut fruntimret ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-27 14:38

lazyworm skrev:... kan jag ta upp dom i lyssningsrummet någon gång när tjejen e på behagligt avstånd :)

När dom demade dessa hornen på hifimässan på Norra Latin sa min fru när vi gick ut ur rummet ungefär: Att dom verkade tycka att det där lät så bra, ljudet skar ju i öronen. :D
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-27 14:50

Ah var det han som demade på ett par om jag minns rätt röda horn, längst bort i hörnet och spelade på väldigt hög volym?
Då vet jag vem det är, han hamnade i bråk med en kvinna när jag var inne och lysnade, hon ville att han skulle sänka volymen, då skällde han ut henne och sa att han minsan lysnat så här starkt hela sitt liv utan att få några skador för det. :lol:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-27 17:23

Fruktansvärt osympatiskt drag, det där att spela överjävligt högt, ofta kombinerat med överjävlig distorsion. Förfarandet visar på total brist på respekt för besökarnas hörsel. Jag har råkat ut för detta vid flera tillfällen, i både privata och offentliga sammanhang. Helst skulle man vilja skälla ut idioterna, men man blir oftast alldeles matt, får ont i öronen och vill bara ut. Dessutom är det svårt att överrösta oljudet. De få gångerna jag har sagt till har de ansvariga fått något tomt i blicken och framstött enstaviga svar. Känns som bortkastad tid att ens anstränga sig...

Herr Sperrling verkar ändå vara en frisk fläkt. Jag var själv vid den omskrivna demon på Norra Latin och har senare fattat tycke för hans ganska brutala vinylspelare i granit.

Med vänlig hälsning
Pekka

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-27 18:31

PekkaJohansson skrev:Fruktansvärt osympatiskt drag, det där att spela överjävligt högt, ofta kombinerat med överjävlig distorsion. Förfarandet visar på total brist på respekt för besökarnas hörsel. Jag har råkat ut för detta vid flera tillfällen, i både privata och offentliga sammanhang. Helst skulle man vilja skälla ut idioterna, men man blir oftast alldeles matt, får ont i öronen och vill bara ut. Dessutom är det svårt att överrösta oljudet. De få gångerna jag har sagt till har de ansvariga fått något tomt i blicken och framstött enstaviga svar. Känns som bortkastad tid att ens anstränga sig...

Herr Sperrling verkar ändå vara en frisk fläkt. Jag var själv vid den omskrivna demon på Norra Latin och har senare fattat tycke för hans ganska brutala vinylspelare i granit.

Med vänlig hälsning
Pekka

pekka du har aldrig funderat på att bara gå därifrån om personen spelar för högt? jag skulle aldrig nånsin klaga på nån som lever om...inte ens om nån har en ALLDELES för högljudd fest i mitt hus...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-27 19:52

Grannens fester stör mig inte - särskilt inte efter jag flyttat till hus... :-) Jag är ganska duktig på att spela högt själv ibland. Vad jag anmärker på är människor som bjuder in andra människor till lyssning via stereoanläggning eller live - ibland mot betalning - och, när folk väl är på plats, spelar på obehagliga och/eller skadliga nivåer. Oftast tror de att de är balla och oerhört imponerande, när de i själva verket framstår som ignoranta, döva och okunniga. Den förväntade upplevelsen förbyts i ilska och besvikelse hos åhöraren. Hur många har inte suttit igenom en konsert, en demo eller en film och plågats av kombinationen hög nivå och dålig ljudkvalitet? Jag är övertygad om att jag inte är ensam om dessa erfarenheter.

Jag köpte en gång en uppsättning begagnade apparater hos en ljudtekniker, som inte en utan TVÅ gånger satte på en skiva med slagverksgruppen Kroumata utan att kolla nivån först. Det var fruktansvärt högt, inte minst för de små högtalarna som användes, och jag fick instinktivt hålla för öronen vid båda tillfällena. På min ändå diplomatiska kommentar "det kan ju vara bra att kolla nivån först - vi har ju bara ett hörselsinne" svarade mannen "men du har ju två öron". Ridå... Mina öron pep i någon timma efteråt och jag var allvarligt rädd att något hade gått åt pipan. Eftersom man ska vara rädd om sin hörsel ska man akta sig för sådana människor. Problemet är att det är svårt att identifiera dem... :-)

Ett viktigt tillägg är förstås att musiklyssning på realistiska nivåer är oerhört njutbart om det bara spelas tillräckligt distfritt och i inte alltför efterklangsrik miljö.

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-01-27 20:03

En sak som jag upplever ännu mer provocerande är när man befinner sig i ett sammanhang som det du besrkiver, Pekka, och det faktiskt är så att människorna runt omkring tycker att den tokhöga nivån är cool! 8O Så då får man själv känna sig som en lagomt surmulen mögelsvamp när man vidhåller att ljudnivån bör sänkas...

/en john som börjat lyssna rätt högt på betydligt distfriare radio numera

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-27 20:05

Eller så känner sig i själva verket alla närvarande som surmulna mögelsvampar men vågar inte bryta isen av överdriven respekt för tokstollen som demar. Men det är mer verkningsfullt att säga till än att bara gå. Den som enbart röstar med fötterna har inte särskilt stor chans att få en ändring till stånd, visar i alla fall mina erfarenheter.

Pekka

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-27 23:06

ähh!
Sperrling är ju känd för att dema högt, han tycker att en virvel ska låta ungefär som när man slår på en virvel :)

Han kollar bergis i den här tråden å skrattar åt att han lyckats provocera, vilket han gillar att göra :)

Jag e ju lite partisk då jag jobbat med han en del för sisådär 11 år sen när han mycket riktigt höll till i Horn :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-27 23:08

Sperrlingdemon var ju rolig på sitt sätt, trots de höga nivåerna! Jag talar om betydligt värre upplevelser..! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-01-28 19:15

why do you play so loud?becouse its fun LEMMY

det sämsta och högsta ljudnivå jag har hört var under ett strippklubbsbesök i london johan kan intyga detta :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-29 00:58

Ett problem som faktiskt finns är att öronen blir "fartblinda" om man demar en längre stund. Man spelar även oavsiktligt högre och högre om man inte tar egna avbrott då och då. Samt att CD-skivor faktiskt är högst olika högt utstyrda.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-29 11:02

paa skrev:Sökfunktionen är väldigt underskattad i sådana här forum. :D

Tja, fast samtidigt så är det ju så att det brukar alltid dyka upp nya infallsvinklar om man frågar en gammal fråga. Att hänvisa till sökfunktionen är ett rätt bra sätt att skrämma bort nytt folk, och utan nytt folk dör fora. Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi