HIFIKUNNIGT FOLK LÄS OCH HJÄLP, OTROLIGT TACKSAM
Har införskaffat mig en begagnad 15" MDS bas samt en begagnad basförstärkare (MDS 210 WRMS). Har byggt en 80 liters sluten låda till detta och blev ganska nöjd med allting förutom nu när jag ska försöka få liv i skrället.
Basen är kopplad från + till + och - till - mellan bas och basförstärkaren.
Från förstärkaren på baslådan så har jag kopplat med 2<>2 RCA kabel från Input Right & Left till min Yamaha Receiver "Sub Woofer" utgång och där har jag bara stoppat in den röda RCA kabeln. Den vita hänger fritt (ska införskaffa en Y korningskabel så fort jag kan, kan detta vara problemet?).
Såhär ser det alltså ut på min Yamaha Receiver sen.
Folk säger att det ska bli ljud endå även fast man inte kopplar med en 2 <> 1 RCA. Man ska kunna få ljud ifall man kopplar bara med den röda kabeln i varje ände etc. Jag har testat alla möjliga varianter det kan jag lova! Nog om detta så har jag gjort en himla massa inställningar på min Yamaha receiver som nu SKA vara mottaglig och aktiverad att skicka ut låga frekvenser till min sub som den tydligen inte gör! Gah, har läst igenom manualen x antal ggr. När jag kalibrerar ljudet så lyser LFE som jag vill ska lysa hela tiden så subben är aktiverad men den syns inte på displayen då man går ut ifrån kalibreringen. Sub Woofern är annars inställd på Yes och även att signaler ska gå dit osv. Allt det jag hittade i manualen. Står dock ingenting hur jag aktiverar den så LFE rutan lyser på displayen som den gör vid kalibrering. När den kalibrerar så hör man ingenting ifrån basen, tvärtyst. Det enda som hörs ifrån basen är klick och pys ljud då jag kopplar in RCA kablarna och slår på den. Jag tror att det är antingen Receiverinställningarna eller Y-korsningen till RCA kabeln som är problemet men jag behöver lite tips på lösningar. Skriv allt ni kan tänka er.
Inlägg på andra forum med detta problem:
http://forum.sweclockers.com/showthread ... did=409056
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=85555
/
Johnny