Får inte igång min sub bas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cezar

Får inte igång min sub bas

Inläggav cezar » 2005-01-28 13:03

Hej. Mitt första inlägg på forumet. Börjar med ett problem som jag har...

HIFIKUNNIGT FOLK LÄS OCH HJÄLP, OTROLIGT TACKSAM

Har införskaffat mig en begagnad 15" MDS bas samt en begagnad basförstärkare (MDS 210 WRMS). Har byggt en 80 liters sluten låda till detta och blev ganska nöjd med allting förutom nu när jag ska försöka få liv i skrället.

Basen är kopplad från + till + och - till - mellan bas och basförstärkaren.

Från förstärkaren på baslådan så har jag kopplat med 2<>2 RCA kabel från Input Right & Left till min Yamaha Receiver "Sub Woofer" utgång och där har jag bara stoppat in den röda RCA kabeln. Den vita hänger fritt (ska införskaffa en Y korningskabel så fort jag kan, kan detta vara problemet?).

Bild

Såhär ser det alltså ut på min Yamaha Receiver sen.

Bild

Folk säger att det ska bli ljud endå även fast man inte kopplar med en 2 <> 1 RCA. Man ska kunna få ljud ifall man kopplar bara med den röda kabeln i varje ände etc. Jag har testat alla möjliga varianter det kan jag lova! Nog om detta så har jag gjort en himla massa inställningar på min Yamaha receiver som nu SKA vara mottaglig och aktiverad att skicka ut låga frekvenser till min sub som den tydligen inte gör! Gah, har läst igenom manualen x antal ggr. När jag kalibrerar ljudet så lyser LFE som jag vill ska lysa hela tiden så subben är aktiverad men den syns inte på displayen då man går ut ifrån kalibreringen. Sub Woofern är annars inställd på Yes och även att signaler ska gå dit osv. Allt det jag hittade i manualen. Står dock ingenting hur jag aktiverar den så LFE rutan lyser på displayen som den gör vid kalibrering. När den kalibrerar så hör man ingenting ifrån basen, tvärtyst. Det enda som hörs ifrån basen är klick och pys ljud då jag kopplar in RCA kablarna och slår på den. Jag tror att det är antingen Receiverinställningarna eller Y-korsningen till RCA kabeln som är problemet men jag behöver lite tips på lösningar. Skriv allt ni kan tänka er.

Inlägg på andra forum med detta problem:

http://forum.sweclockers.com/showthread ... did=409056

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=85555

/

Johnny

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-28 13:11

Har du provat att kopla subben på main out på Yamahan, om den har en sån?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-28 13:13

Dum fråga kanske men har du kopplat in sub-högtalaren på right +/- eller left? Utan en vettig y-koppling så får du bara ut signal på right och inte left så som du har kopplat.

Edit: Det borde du ju ha gjort om du hör klick och pys iden när du kopplar in och ur signalkabeln...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-01-28 13:52

Ibland strular auto-on funktionen, det kan krävas rejält mycket bas innan den fattar att subben skall slås på!

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-01-28 14:42

Koppla "low level input" till en CD-spelare först (obs sänk gain först!) så ser du om problemt ligger i recievern eller i basen/förstärkaren.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2005-01-28 14:45

Med front-högtalarna som "lagre"ligger ju bara LFE-kanalen på till subben och det kanske inte räcker för att trigga igång den med bara en RCA-sladd ansluten.

Pröva att ställa om frontarna till "small" så kanske subben vaknar till liv. Då vet du ju i alla fall att subben lever och har kontakt med receivern.

Sen är det väl nästa steg att köpa Y-kopplingen och pröva igen med LFE-signalen enbart.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-28 14:53

Det räcker inte att bara ha "Sub ON". Du måste även sätta "Front" till "Small" för att ALLTID få ljud ur subban.

Om Front står på "Large" och Sub On" får du bara ljud ur subben då du spelar upp 5.1-material och då är det alltså bara LFE-kanalen som kommer ut ur subben.

Edit: ser nu i efterhand att det blev viss upprepning av Conans text.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-01-28 15:18

Det där med högtalarkonfigurationen i en surround-receiver kan vara mer eller mindre avancerat. Mitt surroundförsteg har tex olika inställningar beroende på om det är två-kanalslyssning, DTS, Dolby Digital, Dolby surround, etc...

Användarvisningsbild
cezar

Inläggav cezar » 2005-01-28 18:11

Alexi skrev:Har du provat att kopla subben på main out på Yamahan, om den har en sån?

Får dunk när jag kopplar in till Out uttaget på receivern. svart och röd.

Användarvisningsbild
cezar

Inläggav cezar » 2005-01-28 18:39

Glömde att säga att min signalkälla är från datorn via AUX kabel... Då går det inte att köra via subuttaget? Jag kan köra via Out uttaget men då regleras inte subvolymen efter volymen på receivern.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-29 23:42

Cezar, om du formulerar dina frågor tydligare så är det större chans att du får ett vettigt svar. Nu är det nog inte bara jag som inte förstår dina bryderier.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-30 00:02

Hej!

Reglaget som kan stå på antingen: ON/ AUTO/ OFF, och som på bild står på AUTO, kolla vad
som händer om du ställer den på ON? Pröva även och dra upp FREQ-ratten! Sen kan du pröva
om det blifva ljud ifall du ansluter medelst "andra" utgångar ifrån receivern (d.v.s. andra än SUB).

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-30 00:03

Måste man inte pilla i menyerna på Yamaha-receivern och tala om för den att man har en sub? Annars kommer det nog inte ut nåt på "subwoofer"-kontakten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-01-30 00:06

Hej

Du kopplar dator->surroundförstärkare->lfe->subwoofer vi rca ?

Då kan det ju vara som Conan och Johan har sagt att subwoofern aktiveras inte i stereomaterial om inte frontarna är satta i "small"
Tror även centern måste vara "small"

Sen om jag förstår rätt kopplar du dator->subwoofer och får ljud men när du ändrar volym på surroundförstärkaren ändras inte subbens volym..?

Då är det nog datorn som styr volymen på subben och inte förstärkaren..

Användarvisningsbild
cezar

Inläggav cezar » 2005-01-31 16:18

hobbes skrev:Hej

Du kopplar dator->surroundförstärkare->lfe->subwoofer vi rca ?

Då kan det ju vara som Conan och Johan har sagt att subwoofern aktiveras inte i stereomaterial om inte frontarna är satta i "small"
Tror även centern måste vara "small"

Sen om jag förstår rätt kopplar du dator->subwoofer och får ljud men när du ändrar volym på surroundförstärkaren ändras inte subbens volym..?

Då är det nog datorn som styr volymen på subben och inte förstärkaren..

Nu har jag kopplat Subben till Yamaha receiverns OUT utgångar (2st). När jag sänker på receivern så är det fortfarande lika hög volym på subben så jag måste skjöta kontrollen i Winamp etc. Sub Woofer .... YES (aktiverad i receivern). Frontarna är inställda som small och även andra små inställningar som man ska göra ifall man kopplar in sub (stod i manualen). Får endå ingen signal till basen då jag kopplar in den I Sub uttaget. Varken den till Multi chanel input uttaget eller vanliga subuttaget. Verkligen jobbigt :( . Vad står Surr B & Surr LR för ? Står på Large och small i samma ordning.
Senast redigerad av cezar 2005-01-31 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
cezar

Inläggav cezar » 2005-01-31 16:19

Audiomanikern skrev:Hej!

Reglaget som kan stå på antingen: ON/ AUTO/ OFF, och som på bild står på AUTO, kolla vad
som händer om du ställer den på ON? Pröva även och dra upp FREQ-ratten! Sen kan du pröva
om det blifva ljud ifall du ansluter medelst "andra" utgångar ifrån receivern (d.v.s. andra än SUB).

Mvh A*

Tjena, det är gjort. Ingen skillnad.
Nu är det liv i den via Sub uttaget men inte är det mkt bas eller.. jätte låg bas slag.

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-01-31 19:14

Ser inte vilken Yamahamodell du har men det går att ställa in så den får bas oavsett om frontarna står på Large eller Small.. Däremot e de inte säkert subben är på alls såvida du inte har sagt till den det..

Kör "Speaker Setup" på den o gå igenom inställningarna så att den inte är inställd för enbart "vanliga" högtalare..

Användarvisningsbild
cezar

Inläggav cezar » 2005-01-31 20:34

BengtO skrev:Ser inte vilken Yamahamodell du har men det går att ställa in så den får bas oavsett om frontarna står på Large eller Small.. Däremot e de inte säkert subben är på alls såvida du inte har sagt till den det..

Kör "Speaker Setup" på den o gå igenom inställningarna så att den inte är inställd för enbart "vanliga" högtalare..

Ok... Nu funkar det hur bra som helst. Vet inte varför det vart liv i dem förut. Jag tycker jag har ställt om detta minst 10ggr.. Förstå så hörde man svagt dunk sen så böt jag inställningar på Surr LR och Surr B. Nu så blev det mycket gjämnare bas och allting flyter ihop mycket mer... Tack för alla tips, dem hjälpte mig...
b.t.w. Det är en Yamaha RX-V450, 6x85w :S :P

/ Johnny

Återgå till Generellt om hifi